inches

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DoeT
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-08-04

inches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 17:28

Hoe weet je hoeveel inch je paard heeft voor een zadel??
Als je bijvoorbeeld een zadel zoekt op internet staat er 17 inch.. Hoe meet je dat ?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:30

het ligt niet aan je paard, maar aan jouw kont Haha! ik weet niet precies hoe veel een inch is... Scheve mond

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:32

Het aantal inch van een zadel heeft niet met het paard te maken maar met de dikte en omvang van jou kont Tong uitsteken
18 inch is geloof ik het grootste. Ik denk dat de meeste mensen tussen de 17 en 18 inch hebben. Kindjes met pony's hebben meestal rond de 15/16.

DoeT
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-04 17:34

Dus de grootte van de zadels voor het paard is altijd hetzelfde. Een pony heeft denk ik een kleiner zadel dan een paard. Hoe weet je dan welk zadel je moet hebben beetje vaag uitgelegd :s Dus als er een "paardenzadel" op marktplaats is, en je hebt een paard, dan past hij meestal wel op het paard?

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:35

Ik ben laatst hier iets tegen gekomen over inches, gebruik de zoekfunctie ff, dan kom je vanzelf bij een topic, daar stond precies welk inche welke maat was.. Lachen (zal ook nog even voor je kijken als ik het weet laat ik het horen!)

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:36

En het zadel hangt af van je paard, stel dat het een breed paard is, dan past het ene zadel beter als het andere, dat gemaakt is voor een smal paard. Hangt helemaal van alles af, bouw van je paard, het zadel, enz.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 17:44

de boommaat heeft te maken met de rug van je paard en de inchmaat met jouw kont...

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:19

Bijna geen enkel "paardenzadel" is hetzelfde! Zoals al gezegd heb je de inchmaat voor de billen, maar OOK voor de lengte van de benen van de ruiter!! (dus met 18 inch betekent het niet automatisch dat je hele dikke billen hebt hoor!!) Dan heb je de boommaat, dat is de breedte van de boom en dus de kamer en dan moet je nog rekening houden met de helling van de schoft. Ook de kussens kunnen meer of minder gevuld zijn, waardoor de helling van het zadel wordt bepaaldt (zodat het zwaartepunt wel goed in het midden ligt). Dan heb je nog het merk, elk merk heeft weer een andere pasvorm. Als het een tweedehands zadel is, is het zadel op een bepaalde manier ingereden, dat kan je vergelijken met het inlopen van schoenen, is dus ook bij bijna iedereen anders. Het is dus echt niet zo dat ieder zadel op ieder paard past, maar het kan wel zo zijn dat een bepaald zadel op meerdere paarden past. Al deze factoren maken het erg lastig op te zien of een zadel nou ECHT goed past, zowel op het paard als de aan de ruiter en dit valt dus niet even op te meten omdat het steeds kan verschillen... (oftewel: altijd een kundige zadelmaker naar laten kijken!! :d )
Beetje duidelijk?

*edit* typefout hersteld *edit*

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:49

1"= 2.54cm
Kan je het zelf een beetje uitrekenen

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:52

mensen bij mij hebben een 18,6 inch Tong uitsteken dus 18 is niet de grootste maat Tong uitsteken maar het gaat idd over de je "kontmaat" en de lengt van je benen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 20:55

18.6"heb ik nog nooit gezien maar het klopt dat 18"niet het grootste is, ik heb ook nog wel 19"gezien, alleen zal je die in de doorsnee ruitersportzaak niet zo snel tegen komen, dat verkopen ze bijna niet dus die moeten ze bestellen.