Bandageren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:15

Volgens mij bedoelt Chantal Neopreen bandages van Eskadron: als dat zo is: noooooit aan beginnen! Als je de pees kapot wilt hebben, dan moet je neopreen bandages gebruiken... Die warmen de pees veel te veel op, en de warmte kan niet weg. Peesblessures zijn heb gevolg. Ik heb nog nooit zo'n slechte uitvinding in de paardensport meegemaakt.

Ik bandageer bijna altijd met fleecebandages, als ik toch elastieke bandages neem, dan doe ik er van die simpele vilten onderlappen onder. Die heb ik op maat geknipt, en ze zijn behoorlijk stug. Daardoor gaan ze niet kreukelen onder de bandage en verdelen ze de druk goed. Onderlappen zijn ervoor om de druk goed te verdelen, en niet voor de 'mooiigheid' (bandages ook niet trouwens). Ik ben dus groot voorstander van de simpele vilten onderlappen.

Nog één kanttekening: bandageer alleen als het nodig is. Ik bandageer mijn merrie altijd, omdat die peesproblemen heeft gehad. Mijn ruin nooit, hij heeft sterke pezen. Ook als ik 60 km ofzo ga rijden, doe ik (juist) niets om de benen heen. Bandages bij gezonde benen maken de benen ongezond. Met andere woorden: bij een gezond paard (zoals Camilla) zijn bandages alleen maar schadelijk. Een keertje voor de foto ofzo maakt niet uit natuurlijk, maar maak er geen gewoonte van.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)



carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:54

Yentl schreef:
ofja.. van die fleece bandages maar dan moet je weer nieuwe bandages gaan kopen


Waarom? Verward Ik heb fleecebandages die nu al wel 4 jaar meegaan. Ze zijn misschien iets minder sterk als elastische, maar veel verschil zit daar niet in.

Eventueel kan je je onderlap vast zetten met een klein stukje Duck-tape. Maar ik blijf erbij: Camilla heeft geen bandages nodig, dat is alleen maar slecht voor haar. Of is dit voor een andere pony?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 18:47

Pfffff... sorry hoor Nath, ik wist niet dat je kwaad werd! Het was gewoon een aanvulling in het algemeen, hoe IK denk over bandages. Het was geen aanval op jou... Wat voor onderlappen heb je nu?

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 14:12

Chantal, volgens mij zijn dat toch geen neopreen bandages. Ik heb die neopreen dingen ook maar één keer gezien, en gelukkig noooit meer! Zoals ik al zei: neopreen moet je nooit, maar dan ook nooit om een paardenbeen heen doen. Alleen als je peesblessures wilt, maar ja, wie wil dat nou?
Toch ben ik wel benieuwd naar jou bandages 'in het echt', heb ik namelijk nog nooit gezien. Ik ben echt geobserdeerd door benen en beenbescherming, dat vind ik wel zo enorm boeiend! Zelf heb ik kisten vol met bandages, beenbescherming enz. en boekenkasten vol met boeken over benen en beenproblemen bij paarden.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 16:10

Rustig Nath... Peesbeschermers hebben inderdaad ook vaak een Neopreen laagje. Maar vergeet niet dat peesbeschermers niet het hele been omsluiten en dat peesbeschermers niet zo dik zijn als (neopreen!) bandages. Daardoor ademen peesbeschermers veel meer als neopreen bandages.
Dat kan dus veel minder kwaad.
De 3-in-1 beenbeschermers van Neopreen zitten er een beetje tussenin. Die omsluiten wel het gehele been, maar zijn niet zo dik als (neopreen) bandages.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 19:22

Paardje... van Neopreen dus! Zo heet dat materiaal. Het is een beetje rubberachtig, erg warm en het ademt niet.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 20:40

ja, die van jou..

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: charootje, Nirvana95, Patriesje en 106 bezoekers