Rubber bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Rubber of RVS bit..?

Rubber
8 (40%)
RVS
8 (40%)
anders.. bv happymouth.. of koperen bitten
4 (20%)

Totaal aantal stemmen: 20


Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Rubber bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 20:52

Ik rijd met een rubber stang en dat rijd wel fijn.. wel wennen in het begin.. maar mijn merrie accepteerd het goed..
Wat vinden jullie van een rubber bit..?
Laatst bijgewerkt door Olevalover op 26-08-04 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:52

Nog nooit geprobeerd...

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 20:54

Monster schreef:
Nog nooit geprobeerd...

Moet je echt doen.. word je paard ook zachter van in de mond (als ie het accepteerd dan he Knipoog )

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 20:59

Olevalover schreef:
Moet je echt doen.. word je paard ook zachter van in de mond (als ie het accepteerd dan he Knipoog )

Hoeft niet perse waar te zijn... als je paard op het rubber gaat 'kauwen' of als het een beetje gaat werken in de mond gaat het stroef, ruwig en in sommige gevallen zelfs warm/heet worden.
Zelf heb ik dus om die redenen voor de andere gekozen... aangezien er geen andere keuze mogelijkheden in de poll staan Knipoog
Zelf rijdt ik namelijk met aurigan of argentane bitten.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:01

ah nu is er een derde bij... even veranderen Haha!

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:03

Ik heb er een nieuwe keuze bijgezet
Laatst bijgewerkt door Olevalover op 26-08-04 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 21:04

XchantjuhX schreef:
ah nu is er een derde bij... even veranderen Haha!

ja wat ben ik goed he.. Haha! Knipoog haha.. maarre.. wat jij zegt over rubber kan waar zijn.. ik heb er geen last van iig, en daarom werkt het in mijn geval als een prima en zacht bit

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:10

Ik heb een korte tijd met een rubberbitje gereden. Hij liep er totaal niet fijn op! Terwijl je toch vaak andere dingen hoort over een rubberbit.
Maar hij schuimde ook niet, en het blijkt dat ie er dan blaren door in zn mond kan krijgen.
Hij beet ook het rubber nogal kapot.
Nu rijd ik met een dubbelgebroken bitje en dat gaat super!

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:23

Marinke schreef:
Ik heb een korte tijd met een rubberbitje gereden. Hij liep er totaal niet fijn op! Terwijl je toch vaak andere dingen hoort over een rubberbit.
Maar hij schuimde ook niet, en het blijkt dat ie er dan blaren door in zn mond kan krijgen.
Hij beet ook het rubber nogal kapot.
Nu rijd ik met een dubbelgebroken bitje en dat gaat super!


Precies! Rubber LIJKT zacht in eerste instantie... maar owee als het paard een droge mond heeft!

Een dubbelgebroken rvs bevorderd de mond activiteit en is wel altijd zacht voor de mond Knipoog

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 21:25

ik rijd met een plastic bitje en daar ben ik ook aardig tevreden mee

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:37

Olevalover schreef:
ja wat ben ik goed he.. Haha! Knipoog haha.. maarre.. wat jij zegt over rubber kan waar zijn.. ik heb er geen last van iig, en daarom werkt het in mijn geval als een prima en zacht bit


kan idd ook Tong uitsteken
Als je paard er niet al teveel op 'knarst' zal het ook weinig last hebben van de wrijving die er in veel gevallen optreed.
Een vriendin van mij rijdt nu met een lederen bitje, Bitringen zijn van RVS en het mondstuk en kinriempje zijn van leer... haar paard loopt daar ook geweldig op maar die van mij vind het helemaal niets, zo'n stuk koeien huid in haar edele bekkie Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 11:45

Rij nu dressuur met een Happy Mouth stang super fijn bit bij mijn paard. Springen gewoon wel nog met het aurigaan bitje.

Leys krijgt altijd nadat hij zijn bit inheeft een pepermuntje lekker voor de smaak en verwennerij. Probeer het ook maar NIET te vergeten hij vraagt er wel om Haha!.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 12:30

mijn oudje loopt er goed op en gebruik hem bij een jonge hengst die door omstandigheden geen bit meer accepteerd, maar dan rij ik er nog niet mee, het gaat er wel beter door... mijn oudje rijdt ik trouwens ook maar kort.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:13

rubber D-trens, omdat ze het goed afknauwd, en een lekker schuimbekkie van krijgt, ook maar ik heb ook niets tegen een rvs bitje hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:32

Rubber is niet zacht, zoals vaak gedacht word.
Uitleg staat er al Lachen

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 12:21

runningkawa schreef:
Rubber is niet zacht, zoals vaak gedacht word.
Uitleg staat er al Lachen

Hoe wil je het dan omschrijven..? Wat is dan de reden dat zovelen het bit wel goed en zacht kunnen gebruiken..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:23

Hoe bedoel je goed en zacht kunnen gebruiken?

Op een strenger bit gaan ook veel paarden wel "ineens" aan de teugel

En een paard wat eerst zo erg moet wennen aan een bit, vind ik geen goed teken.
Als hij het werkelijk fijn zou vinden, merk je dat vrijwl direkt

laulau85

Berichten: 4438
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: in het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:27

Deste ingewikkelder het bit en de hulpmiddelen deste minder de rijkunsten van de ruiter......

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:19

hm.. tsja, ik heb eigenlijk een rvs bitje én een happy mouth bit...
Happy mouth bit is vre-se-lijk. Door het rolletje in het midden komt het vel van haar tong daartussen als er druk op komt. Pijnlijk dus! Ze gooit ook steeds haar hoofd omhoog. Bovendien zat er helemaal geen appelsmaakmaan, terwijl dat er wel aan hoorde te zitten Boos!
Op mijn rvs bitje loopt ze best goed hoor, alleen houd ze het te vast, dus ga ik wel weer over op een rubber bit mét appelsmaak natuurlijk! Dan blijft ook de mond vochtig odat ze geen last krijgt van en droge mond. Lachen
En natuurlijk ligt het ook helemaal aan de rijstijl van de ruiter Knipoog

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:29

Maar met een rubber bitje blijft de mond toch niet automatisch vochtig?
Ik had het idee dat juist het tegenovergestelde gebeurde met de mond van 'mijn' pony! Met rubberbit had ie een droge mond, met het dubbelgebroken bit waarmee ik nu rijd schuimt ie 'ineens' wel....

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 15:49

runningkawa schreef:
Hoe bedoel je goed en zacht kunnen gebruiken?

Op een strenger bit gaan ook veel paarden wel "ineens" aan de teugel

En een paard wat eerst zo erg moet wennen aan een bit, vind ik geen goed teken.
Als hij het werkelijk fijn zou vinden, merk je dat vrijwl direkt

.. Het is logisch dat een paard moet wennen bij een overstap van het ene naar het andere bit.. En ik begrijp niet wat de zin van laulau85 met de vraag over wel of geen rubber bitten te maken heeft.. Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:01

Ik vind die rubberen dingen helemaal niks. Ze zijn vaak veel te dik waardoor paard z'n mond propvol heeft en slecht afgewerkt, met daardoor irriterende randjes. Over de scherpe randjes als ze er stukje af bijten heb ik het dan nog niet eens!
Ook heb ik helemaal niet graag dat m'n paard op het bit gaat kauwen alsof hij kauwgom in z'n mond heeft, daar worden ze alleen maar taai en stug van. Een rubberen bit zonder metalen kern is bovendien nog gevaarlijk ook, als ze het doorkauwen ben je stuurloos in een noodsituatie.

Die Happy Mouth bitten zijn al een stuk beter, maar ben ik ook niet zo weg van.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 17:18

Ik rij met een dubbelgebroken RVS, loopt ze toch het fijnst op. Ik heb wel een bustrens, enkelgebroken van Happy Mouth, en dat is op zich wel een fijn bitje- ware het niet dat die van mij op een enkelgebroken bit veel meer geneigd is om aan één kant vast te houden.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 19:43

Marinke schreef:
Maar met een rubber bitje blijft de mond toch niet automatisch vochtig?
Ik had het idee dat juist het tegenovergestelde gebeurde met de mond van 'mijn' pony! Met rubberbit had ie een droge mond, met het dubbelgebroken bit waarmee ik nu rijd schuimt ie 'ineens' wel....

Ik bedoel als er appelsmaak aan zit.

Vandaag ging een meisje op stal even mij happy mouth bit uitproberen, en haar paard liep er super op! Haar paard schuimde ook erg.

Ik denk dat het bij ieder paard verschilt

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 21:30

naar aanleiding van al jullie verhaaltjes.. heb ik vandaag mijn bustrens weer even uit de kast getrokken.. en warempel.. zo lekker heb ik sind een hele tijd niet gereden.. konstant kauwen en heel ontspannen.. trerwijl ze met het rubberen bit pas op het laatst begint te kauwen.. Met de bustrens heeft ze niet zo heel veel geschuimd, maar dat komt denk ik ook omdat we een buitenrit maakten en ik niet echt intensief dressuurwerk deed..Dus morgen weer met de bustrens en dan maar afwachten of ze het weer zo goed erop doet ..
btw: dubbelgebroken trensje accepteerd ze niet goed... dus wel grappig dat ze de bustrens wel goed accepteerd..