Staldilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Staldilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 17:32

Ja hoor, ik heb een dilemma.
Xara (jaarling) staat op dit moment in de opfok. Een paar maanden geleden ben ik bij een stal in de buurt wezen kijken, naar een stalletje (voor 2 jonge paarden) met uitloop. Het zag er allemaal prima uit, de man had verstand van paarden en hield de hele dag toezicht. Dit stalletje had hij echter net verhuurd, dus ik was te laat. Nu heeft hij mijn voicemail ingesproken dat het binnenkort weer vrijkomt. Aan de ene kant mooi, want ik zag het wel zitten, maar nu komen de twijfels. Ik weet gewoon niet wat wijsheid is.

Ik moet er iemand anders met een jaarlingmerrie bijzoeken, een moeilijke taak, maar niet onmogelijk. Ik ga er voor het gemak even van uit dat dat gaat lukken.

Ze kan uit de drukkere opfok, lekker met een ander paardje samen staan. In de winter lijkt me dat wel lekker, maar in de zomer mag ze heus wel met meerdere paarden staan. Ik weet niet of ze in de zomer nou de hele dag op het land mogen staan. Die stal heeft niet echt veel land, dus vandaar. 's Nachts staan ze iig altijd binnen, dat vindt de eigenaar een fijner idee en ik ook eigenlijk. Hij voert ze zelf bij en mest ze uit. In de winter kunnen ze lekker in de uitloop lopen, behalve bij te slecht weer.

Kan het nou geen kwaad als ze maar met 1 ander paard samen zou staan, doe ik er wel goed aan? In de opfok waar ze nu staat zal ze van de winter met minimaal 10 in een loopstal staan en een paar uurtjes in een paddock staan. De paddock was vorig jaar heel erg nat, daar zakten ze erg in weg. Ze gaan nu een andere paddock maken, ik neem aan dat die beter wordt.

Voor beide stallen zijn voor- en nadelen te noemen, maar ik weet gewoon niet waar ik het beste aan doe. Wie geeft zijn mening?

hebrino

Berichten: 356
Geregistreerd: 29-11-02
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 17:45

Ik denk dat je haar best met een ander paard samen kunt laten staan. Het gaat erom dat ze niet helemaal in haar uppie staat (en dat ze vriendjes is met het andere paard) Ze kan lekker haar beweging nemen wanneer ze dat wil, en eten wanneer ze dat wil! Doen dus.

snuffel
Berichten: 218
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:24

Voor opgroeiende veulens is het het beste om met een grote groep te staan. Ze leren veel van elkaar, onder andere van zich af leren bijten. Daarnaast kunnen in een grote groep altijd wel een vriendje vinden. Zet je haar samen met 1 paardje, dan moet je net de mazzel hebben dat het klikt. En als het wel klikt, loop je ook het risico dat ze juist heel erg aan elkaar gaan hangen.
Wat heb je tegen de opfok? Ze staan in een grote groep, in een grote loopstal, met weidegang. Wat wil je nolg meer? Als ik kon kiezen, ... mijn antwoord is wel duidelijk denk ik.
Succes met de beslissing.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:29

Tsja als het mijn veulen was zou ik haar in de opfok laten staan, om dezelfde reden als bovenstaander.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:30

Ik kies ook voor de opfok, dan worden ze lekker goed opgevoed

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-04 18:38

snuffel schreef:
Wat heb je tegen de opfok?


Ach, het is eigenlijk een opstapeling van kleine irritaties.
Xara is van de week bekapt, de keer daarvoor was in februari! Ik heb hier meerdere malen over geklaagd, maar er was altijd wel wat waarom het niet kon. Ze zeiden overigens dat ze in mei het laatst bekapt waren, wat absoluut niet waar is.
In april is ze ongevraagd tegen rhino (de verkoudheidsvorm) ge-ent, terwijl een paar kilometer verderop de dodelijke variant van rhino heerste.
De paddock is in de winter heel erg drassig, ze zakken er echt behoorlijk in weg en het water blijft staan. Ze zijn nu bezig met een nieuwe paddock en ik geloof dat ze deze beter zouden draineren.
Van de winter vond ik het wat te druk, ze hadden meer paarden aangenomen, dan waar ze ruimte voor hebben. Ze zijn nu wel aan het bijbouwen.
De opfok is voor mij 45 km rijden (over rotweggetjes), die andere stal is 17 km bij me vandaan.
De eigenaar van de andere stal is een echte paardeman, niet rottig bedoeld, maar dat zijn de mensen van de opfok gewoon niet, al hoewel ze natuurlijk erg hun best doen.

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 18:52

hoe is je jaarling in de opfok? Die van mij was niet te handelen na een half jaar in de opfok gestaan te hebben. Als ik voor haar had mogen kiezen had ze naar die kleinere stal met 1 andere merrie gegaan.

Wat zijn de kosten bij de stallen? is hier een groot verschil tussen?

Dat elkaar opvoeden doen 2 paarden ook prima, dus daar zou ik het niet om laten. Mijn voorkeur gaat uit naar de echte paardenman Knipoog Die kan je mss af en toe ook nog goed helpen, en die snappen vaak tenminste waar het echt om gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:05

Als kleine irritaties zich opstapelen zit je al snel met een berg.
Kies wat je hart je ingeeft en waar jij denkt dat jullie het meest aan hebben.
Met tegenzin heengaan omdat je niet weet wat er nu weer ongevraagd gedaan is, of gevraagd is en niet gedaan, zorgt voor spanningen en dat is iets wat je wel kunt missen.
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een "paardenman" dan voor een "man met een opfok". Maar dat is persoonlijk en dat kan voor jou heel anders zijn.

MarrieLeen

Berichten: 11383
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 20:59

Ik ben het eens met Marreke en Kirstin, wat jij ook zegt, al die irritaties, nou die stapelen op, en dan wil je misschien alsnog weg bij de opfok, dan zou ik beter deze kans nemen, en lekker bij de paardenman gaan staan.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 22:08

Mijn paard heeft ook van veulen af aan altijd met 2 andere veulens gestaan en zij is sociaal heel goed ontwikkeld.

Zou je haar eventueel niet van de winter in de stal met z'n doen en in het voorjaar weer de opfok in gooien. Zo vallen al een heel deel van de bezwaren weg Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 08:12

Als ik het zo allemaal eens lees, lekker verkassen. Met zn 2e hebben ze het net zo leuk (als ze mekaar liggen).
Tjo heeft tot ze 1,5 was bij dr moeder gestaan samen in een paddock en daarna is ze naar een grote kudde met volwassen paarden gegaan, ik vind dit een betere opvoedingsvorm dan jonkies die elkaar opvoeden (hebben zelf ook geen opvoeding gehad).
Van volwassen paarden worden ze veel wijzer want die kennen de klappen van de zweep al. En spelen doen ze net zo hard hoor.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:02

Vippie schreef:
Als ik het zo allemaal eens lees, lekker verkassen. Met zn 2e hebben ze het net zo leuk (als ze mekaar liggen).
Tjo heeft tot ze 1,5 was bij dr moeder gestaan samen in een paddock en daarna is ze naar een grote kudde met volwassen paarden gegaan, ik vind dit een betere opvoedingsvorm dan jonkies die elkaar opvoeden (hebben zelf ook geen opvoeding gehad).
Van volwassen paarden worden ze veel wijzer want die kennen de klappen van de zweep al. En spelen doen ze net zo hard hoor.



In de opfok waar mijn paarden stonden,daar stonden volwassen paarden tussen die de jonkies opvoedde Tong uitsteken

Als je niet tevreden bent over de opfok:lekker weghalen dan

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:18

Ik zou haar ook gewoon uit de opfok halen als je niet tevreden bent. Mijn jaarling gaat a.s. zaterdag naar een andere stal. Ik was ook niet tevreden met de huidige opfok.

Nu komt hij ook met 4 a 5 andere hengsten samen te staan (momenteel staat hij met 3 andere samen). In de winter gaat hij dan de loopstal in. Ik hoop dat de nieuwe stal beter gaat bevallen.

Wat mij wel een beetje stoort aan de opfok (waar hij nu staat) is dat je hem in de zomer niet de wei uit kunt halen, om even met hem bezig te zijn.

Mijn ervaring is dat wanneer je toch regelmatig met een jaarling bezig bent, hij met 3 jaar makkelijker in omgang is. Onder het motto: Jong geleerd is oud gedaan!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 12:34

Mijn jaarling is redelijk goed opgevoed door de rest. Ze laat zich sinds kort zelfs zo pakken in de wei, terwijl dat vroeger niet kon.
Het is niet zo dat ik echt niet tevreden ben over die opfok, op die irritaties na gaat het allemaal prima en staat ze daar goed. Je hebt overal wat natuurlijk.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:15

Ik heb mijn 2 jarige in een kudde van 11 hengsten en 2 ruinen staan en geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat te veranderen voor het moet... als ik zie hoe ontzettend meneer geestelijk gegroeid is in die grotere kudde (tot hij 1 jaar en 3 maanden oud was heeft hij in een jklein groepje van 4 hengsten gestaan) dan weet ik toch wel zo zeker dat ik daar goed aan heb gedaan. Een kudde waar ze hun draai in kunnen vinden vind ik de meest ideale manier om een veulen op te laten groeienh, ik zou zelf een jaarling dus absoluut niet in een situatie willen plaatsen waar ze maar met zijn tweetjes opgroeien. Eclipse heeft in de kudde pas echt geleerd zijn mannetje te staan en om respect te hebben voor de paarden die in de rangorde boven hem staan, ik ben er echt een steeds geweldiger paard aan aan het krijgen. Haha! Mijn persoonlijke mening is dus ook wel duidelijk denk ik. Lachen

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 13:20

Vippie schreef:
Als ik het zo allemaal eens lees, lekker verkassen. Met zn 2e hebben ze het net zo leuk (als ze mekaar liggen).
Tjo heeft tot ze 1,5 was bij dr moeder gestaan samen in een paddock en daarna is ze naar een grote kudde met volwassen paarden gegaan, ik vind dit een betere opvoedingsvorm dan jonkies die elkaar opvoeden (hebben zelf ook geen opvoeding gehad).
Van volwassen paarden worden ze veel wijzer want die kennen de klappen van de zweep al. En spelen doen ze net zo hard hoor.



Ik sluit me hier helemaal bij aan!!!! Succes OK dan!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 13:25

vikki schreef:
Een kudde waar ze hun draai in kunnen vinden vind ik de meest ideale manier om een veulen op te laten groeien.


Maar dat de hoefsmid na een half jaar pas komt, vind jij denk ik ook wat minder ideaal of niet?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:33

Ik heb mijn 2 jaarlingen lekker thuis staan. De 1 loopt met een 2 en een 3 jarige merrie de andere met een 8 jarige ruin. de ruin is onwijs met de ene jaarling aan het dolle maar zet 'm ook goed op zijn plek als dat nodig mocht zijn.

Persoonlijk zou ik niet aan een opfok moeten denken. Ik wil mijn paarden vaak kunnen zien en controleren.
gezeldschap vind ik een hele belangrijke voorwaarde en die krijgt jouw jaarling ook in het stalletje van 2.
ik vind het belangrijker dat de smid er op tijd bij is, dat mijn paard fijn mee kan lopen en goed voetjes geeft.Dat oefen ik zeker eens in de maand. daarnaast sluit ik me aan bij iemand die hierboven al zei dat niets zo goed opgoed als een paard dat al is opgevoed (dus een wat ouder paard) in het wild leven ze ook niet met alleen maar jaarlingen of 2 jarige

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:43

Tessebes schreef:
Maar dat de hoefsmid na een half jaar pas komt, vind jij denk ik ook wat minder ideaal of niet?

Kun je dan niet zelf een hoefsmid regelen als hun dat nalaten te doen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 18:52

Ineke2 schreef:
Kun je dan niet zelf een hoefsmid regelen als hun dat nalaten te doen?


De hoefsmid is daar "kind aan huis", ik kan me voorstellen dat ze liever niet hebben dat er meerdere hoefsmeden komen. Aan de andere kant heb ik natuurlijk volledige zeggenschap daarover. Jolynn van bokt die wist misschien nog een andere hoefsmid.

Zoals ik er nu tegenaan kijk, laat ik haar toch staan waar ze staat. Overal is wat, dat moet je natuurlijk niet vergeten.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 20:16

Je kunt het iig overleggen...en ja ik zou dat als het zolang duurt of eisen dat hun eigen smid komt (als hij toch kind aan huis is, is hij er wel vaker dan eens per half jaar lijkt mij) of dat je zelf een smid regelt.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 12:03

Wij (malibu en ik) vinden het heel gezellig als jullie blijven staan hoor Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 12:16

Ik denk dat ik gewoon nog eens moet praten met de eigenaresse van de opfok. Lachen

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-04 15:28

Winddancer schreef:
Ik zou haar ook gewoon uit de opfok halen als je niet tevreden bent. Mijn jaarling gaat a.s. zaterdag naar een andere stal. Ik was ook niet tevreden met de huidige opfok.

Nu komt hij ook met 4 a 5 andere hengsten samen te staan (momenteel staat hij met 3 andere samen). In de winter gaat hij dan de loopstal in. Ik hoop dat de nieuwe stal beter gaat bevallen.

Wat mij wel een beetje stoort aan de opfok (waar hij nu staat) is dat je hem in de zomer niet de wei uit kunt halen, om even met hem bezig te zijn.

Mijn ervaring is dat wanneer je toch regelmatig met een jaarling bezig bent, hij met 3 jaar makkelijker in omgang is. Onder het motto: Jong geleerd is oud gedaan!


Dat zou bij mij ook niet gemogen hebben.
Door steeds een dier uit de groep te halen ( zelfs maar voor even) verstoor je de rangorde in de groep, iets wat alleen maar enorm veel onrust in de groep veroorzaakt.
Komt nog bij, dat als het bewuste paard niet bovenaan in de rangorde staat, hij meestal ongenadig op zijn donder krijgt bij terug komst.
Staat hij wel bovenaan, dan krijg je onrust, doordat de leider weg is.

Geen goed idee dus.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-04 15:32

Waar Xara staat mag het wel, in het zomerseizoen doe ik het eigenlijk niet, omdat ze dan zo lekker in de wei staat. In de winter haal ik haar wel eens uit de paddock, die levert nooit problemen op, geen onrust, geen gevecht.