Zou hij nog buiten kunnen blijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Zou hij nog buiten kunnen blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 13:28

Ik zit de laatste tijd heel erg te piekeren over mijn pony,
moet ik hem verkopen of toch weer niet..?
Hier mijn verhaal: (Hoop dat het een beetje duidelijk is!)

Oscar kwam ongeveer 5 jaar geleden toen hij 3 maanden was met zijn moeder hier naar toe omdat mijn vriendin die moeder had gekocht.
Oscar moest nog even een tijdje bij Esther (moeder) blijven.
Toen hij oud genoeg was mocht hij bij Esther weg en ging Oscar terug naar de fokker.
Hier bleef hij ook niet lang meer want een kennis van mijn vriendin had Oscar weer teruggehaalt door hem te kopen voor haar neefje.
Haar neefje deed er natuurlijk weinig mee, en zij had ook weinig tijd voor Oscar. Daarom mocht mijn vriendin Oscar verzorgen. Maar die had weer geen ervaring met veulens dus Oscar werd min of meer verwaarloost. En ik als pennymeisje kon dat natuulijk niet aanzien en ging Oscar stiekem verzorgen.

Na een tijdje kwam de eigenaresse van Os er achter en ik mocht Oscar blijven verzorgen...!
Een half jaartje later kreeg ik een telefoontje van de eigenaresse, ze wilde Oscar verkopen. Ik helemaal in tranen!!! Verdrietig
Mijn ouders zijn toen gaan nadenken. Oscar is een Shetlander dus kon heel het seizoen buiten blijven staan. Dit had hij ook al een jaar gedaan. Dit zou weer schelen in de kosten en daarom was Oscar niet zo 'duur', om het maar zo te zeggen. Ik kreeg Oscar en hij kon in het weiland 5 min. van mijn huis vandaan, blijven staan. Ideaal!!! OK dan!

Hij stond heel het seizoen buiten, dit ging eigenlijk prima. Toch vond ik het zielig om hem 's winters in de sneeuw te zien staan.
Ik vond een goedkope stalling, daar kon hij in de winter blijven, in de zomer kon hij weer terug naar het weiland waar hij stond.
Dit was een super oplossing! Maar helaas moest die stalling waar hij 's winters stond, worden afgebroken! Hij kon daar dus maar 1 jaar staan. Ik ging een beetje op zoek naar andere stallingen in de buurt, maar die waren of te ver of veel te duur! Boos!
Toen was er helaas weer maar 1 oplossing.. Weer heel het seizoen buiten. Dit ging op zich wel goed maar weer zat ik met hem in m'n maag als het keihard regende, stormde enz.

Mijn zus zou een Shetland veulen gaan kopen en had voordat ze hem kocht, al een stalling bij haar in de buurt gevonden. Daar zou hij komen te staan. Omdat we voor Oscar nog steeds niks hadden en het toch wel zielig was vonden we een oplossing. Oscar en dat veulen konden samen in 1 stal. Maar dan zou ik Oscar wel alleen nog in de weekenden kunnen zien, doordeweeks was het te ver om naartoe te gaan. Dit vond ik toch het beste.. Os had een stal en omdat ik er sowieso al weinig heen kon doordeweeks zou het niet veel uitmaken.

De koop van het veulen ging toch niet door en Oscar stond nu dus alleen in die stal. Niet dat dat veel uitmaakte, want hij stond er best!
Oscar staat nu bijna 2 jaar daar. 2 jaar lang logeerde ik in de weekenden bij mijn zus en kon ik naar Oscar. Doordeweeks had/heeft hij een verzorgster.
De laatste tijd zie ik hem steeds minder, dit omdat mijn zus veel moet werken enzo. Daarbij heb ik nu ook niet echt veel zin meer om elk weekend weer weg te zijn, ik wil nu ook eens wat anders in m'n weekenden! Ik kan niet uit, niet met vrienden weg enz.
En deze maand heb ik hem nog maar 2 keer gezien!
Mijn ouders vinden dat Oscar voor deze situatie te duur wordt. En ik kan ze daarin wel begrijpen.
Al een tijd denk ik erover na hem te verkopen, ook omdat ik eigenlijk een beetje te groot voor hem ben. Hij is 1.16m. en ik ben 1.65m. Op zich maakt dat niet veel uit, maar ik heb er minder plezier in zeg maar.
Om die 2 redenen zou ik hem kunnen verkopen. Maar er komen nog zoveel dingen bij... Ik hou echt zoveel van hem! Verdrietig Tranen springen in m'n ogen als ik me voorstel dat ik hem nooit meer zie, of dat hij niet meer bij me is als ik hem nodig heb! Huilen

Ik probeer allemaal manieren te vinden om hem toch bij me te houden.
Het weiland hier dichtbij zou eigenlijk de enigste oplossing nog kunnen zijn. Maar ik vraag me af of hij het nog redt, heel de winter buiten, door weer en wind. Hij is een Shet x Arabier, hij heeft meer weg van een Shet dan van een Arabier en heeft elke winter weer een hele dikke vacht!
Daarbij staat hij nu ook heel de zomer buiten en je weet hoe de weersomstandigheden zijn geweest deze zomer en dit heeft hij ook kunnen 'overleven'... Maar omdat hij toch steeds een stal heeft gehad ben ik bang dat hij daar misschien aan is gewent? 1 jaar heeft hij buiten gestaan, 1 jaar binnen, 1 jaar weer buiten, en toen 2 jaar binnen.

Zou het weiland nog een optie kunnen zijn misschien? Het is helemaal kaal, zonder bomen of afdakje.

Sorry voor het lange verhaal en bedankt dat je de moeite hebt genomen het te lezen! OK dan! Ik weet gewoon ff niet wat ik nou moet doen, ik hoop dat iemand een antwoord of advies weet..?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:39

Je zal zowiezo een lekkere deken voor hem kunnen aanschaffen.
Ik denk dat hij het met lekkere deken best weel uit houd hoor. Als er de mogelijkheid is om iets van een afdakje of containertje neer te zetten, zal ik het wel doen, al is het alleen al voor jou eigen gevoel. Bijvoeren moet denk ik wel.

shana

Berichten: 1467
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:47

ik vind dat een paard bij noodweer een schuilplaats moet hebben ! kan je geen afdakje maken voor oscar ?

groetjes

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 14:00

Ik weet niet zeker of dat is toegestaan, en daarbij staat er nog meer paarden in het weiland.. Dan moet er wel een heel groot afdakje komen denk ik..

sas00

Berichten: 961
Geregistreerd: 05-08-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:19

Als een afdak/schuilplaats niet is toegestaan kan je kijken naar iets op wielen...
Klinkt misschien een beetje stom maar als er niet op gebouwd mag worden zijn de meeste zo slim er iets neer te zetten wat op wielen staat en dus verplaatst kan worden.
De wielen hoeven echt niet groot te zijn, je moet alleen wel een beetje creatief zijn.
En een winterdeken is natuurlijk ook een oplossing.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:21

Lindsjah schreef:
Ik weet niet zeker of dat is toegestaan, en daarbij staat er nog meer paarden in het weiland.. Dan moet er wel een heel groot afdakje komen denk ik..

Maak gewoon een afdakje waarin alleen hij onderdoor kan Knipoog

Geef 'm een lekkere winterdeken, paarden kunnen dan heel goed tegen een beetje raar weer

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:23

ach opzich redden shetlanders het wel in het weiland hoor.
jij voelt je er niet prettig bij, maar als hij in een weiland staat met andere paarden houden ze elkaar wel warm.

en ja idd, gewoon een afdakje maken in het land. (hoeveel paarden staan er?)

een deken zou ik hem niet opdoen, dat ding is in het land zo nat, en dat is al helemaal slecht voor je shetje.



(heb je trouwens thuis is jullie garage geen plekje? Schijnheilig Haha! )

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:34

Ik zie het probleem niet, een shet kan makkelijk het hele jaar door buiten. Als ie bij andere paarden staat en meer aandacht van jou krijg zal ie gelukkiger zijn dan in een warme stal zonder jou aandacht. Zolang je niet te zwaar bent voor m zou ik m lekker houden en in de wei zetten!

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 14:36

Saskia008 schreef:
ach opzich redden shetlanders het wel in het weiland hoor.
jij voelt je er niet prettig bij, maar als hij in een weiland staat met andere paarden houden ze elkaar wel warm.

en ja idd, gewoon een afdakje maken in het land. (hoeveel paarden staan er?)

een deken zou ik hem niet opdoen, dat ding is in het land zo nat, en dat is al helemaal slecht voor je shetje.



(heb je trouwens thuis is jullie garage geen plekje? Schijnheilig Haha! )


Hihi we hebben wel een grote schuur, we hebben er al eerder aan gedacht hem daarin te zetten. (Wel eerst tot een stal verbouwen hoor!)
En dan als het echt noodweer is! Maar of de buren daar ook echt zo blij mee zijn... Scheve mond

Er staan trouwens 2 shetlanders, een Haflinger en een Shire.

Ik zat ook al te denken aan een dekentje, maar dan moet het wel een HELE waterdichte deken zijn!

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 14:41

Aramat schreef:
Ik zie het probleem niet, een shet kan makkelijk het hele jaar door buiten. Als ie bij andere paarden staat en meer aandacht van jou krijg zal ie gelukkiger zijn dan in een warme stal zonder jou aandacht. Zolang je niet te zwaar bent voor m zou ik m lekker houden en in de wei zetten!


Bedankt voor je reactie! Hierdoor krijg ik weer een beetje 'hoop'.. Knipoog
Ik denk dat je gelijk hebt, maar wat mij tegenhield is dat hij misschien is gewent aan een stal? Maarja hij staat de laatste tijd ook in het noodweer buiten..

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 14:47

Lindsjah schreef:
Bedankt voor je reactie! Hierdoor krijg ik weer een beetje 'hoop'.. Knipoog
Ik denk dat je gelijk hebt, maar wat mij tegenhield is dat hij misschien is gewent aan een stal? Maarja hij staat de laatste tijd ook in het noodweer buiten..


Nee joh, een shet kan wel wat hebben hoor. Als je m gewoon vanaf nu buiten laat staan dan krijgt ie een goede wintervacht, is juist lekker voor m dat ie zoveel buiten kan! Als ik jou was zou ik geen deken op doen, of je moet m veel rijden zodat ie veel zweet.. Een deken is alleen maar lastig, hij kan met zn eigen vacht zelf alles regelen. Als je niet teveel poetst in de winter houd zn vacht de regen en kou wel tegen.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:17

Aramat schreef:
Nee joh, een shet kan wel wat hebben hoor. Als je m gewoon vanaf nu buiten laat staan dan krijgt ie een goede wintervacht, is juist lekker voor m dat ie zoveel buiten kan! Als ik jou was zou ik geen deken op doen, of je moet m veel rijden zodat ie veel zweet.. Een deken is alleen maar lastig, hij kan met zn eigen vacht zelf alles regelen. Als je niet teveel poetst in de winter houd zn vacht de regen en kou wel tegen.

Als je goed leest zie je dat de andere helft arabier is. En die hebben juist géén dikke huid/vacht.
Ik zou 'm wel een goed waterdicht dekentje geven
Helemaal als je er ook mee rijdt/ment.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:39

moeilijk hoor! Ik zou gewoon een afdakje maken in het land. Is het geen optie om met de buren om de tafel te gaan en het erover te hebben. Niet geschoten is altijd mis toch. Gewoon proberen. En anders een afdakje, dan redt ie het wel, al helemaal als hij ook nog eens jouw aandacht krijgt.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:44

ik heb dit onlangs gezien, het ligt op de weg van men vader naar de manege)
een weitje, met 2 shets in
en daarin een hondenkennel, je weet wel, zon ijzeren hekkens?
niet al te groot 2.5 op 3-4 ofzo
en daarop hebben ze een dak gelegt van golfplaten, en derrond ook afgeschermt met golfplaten
zegt de gemeente er iets van kun je het makkelijk weer weghalen/verplaatsen,
dus dat is in dit geval een goede oplossing Lachen

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:49

Maak je niet teveel zorgen hoor, hij kan gewoon buiten blijven staan in de winter! Sikiley (ijslander) staat ook elke winter buiten, afgelopen winter helaas zonder schuilstal, maar dat ging prima! En Amber (haflinger) staat ook altijd buiten. Dit soort rassen kunnen daar prima tegen hoor!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:55

hé, hier klopt iets niet...... Een afdakje voor een paard in noodweer? Een shetlander zielig in de sneeuw....... Kom op... In de natuur hebben ze geen afdakjes en die sneeuw is zo'n beest gewend. Op shetland is het steenkoud!!!! Daar hebben de ponys in de natuur geen afdakje om eens lekker onder te schuilen.... Waarom laat je hem niet lekker buiten staan..? Kan hij makkelijk tegen. Niets zieligs aan

Lindsjah
Berichten: 1093
Geregistreerd: 01-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-04 23:07

Marloez"]
Als je goed leest zie je dat de andere helft arabier is. En die hebben juist géén dikke huid/vacht.
[/quote]
Hij heeft erg weinig van een Arabier weg, het enige is een beetje van het karakter en de vorm van zijn hoofd een klein beetje. Zijn vacht heeft hij (gelukkig) helemaal van een Shet!

[quote="marianna"]
Is het geen optie om met de buren om de tafel te gaan en het erover te hebben. Niet geschoten is altijd mis toch. Gewoon proberen.
[/quote]
Het zou een optie kunnen zijn! Maar ik vraag me toch ook af of de gemeente het toestaat. Ik woon gewoon in een normale woonwijk met rijtjeshuizen. En wie weet schreeuwt hij heel de buurt bij elkaar of ontstaat er stankoverlast..?

[quote="punkies schreef:
hé, hier klopt iets niet...... Een afdakje voor een paard in noodweer? Een shetlander zielig in de sneeuw....... Kom op... In de natuur hebben ze geen afdakjes en die sneeuw is zo'n beest gewend. Op shetland is het steenkoud!!!! Daar hebben de ponys in de natuur geen afdakje om eens lekker onder te schuilen.... Waarom laat je hem niet lekker buiten staan..? Kan hij makkelijk tegen. Niets zieligs aan.

Je hebt gelijk, maar ik vraag/vroeg me toch of het nog kon omdat hij steeds op stal stond in de winter... Maar aan alle reacties te lezen zou hij er nog prima tegen kunnen...

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:39

natuurlijk joh.... Een pardje moet zich toch een beetje thuisvoelen Knipoog

lara75
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:30

als je er maar voor zorgt dat hij niet nat wordt dan kan hij best buiten blijven. maar houd wel goed zijn hoeven in de gaten dat hij geen rotte hoeven krijgt! gr.lara

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:35

lara75 schreef:
als je er maar voor zorgt dat hij niet nat wordt dan kan hij best buiten blijven. maar houd wel goed zijn hoeven in de gaten dat hij geen rotte hoeven krijgt! gr.lara

mm, zal wel moeuilijk worden om een paard die buiten staat niet nat te laten worden Schijnheilig

lara75
Berichten: 45
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:41

'n regendeken met hals of anders een schuilhokje of container indien mogenlijk?! maar zorg wel dat hij goeg gepoetst wordt onder het dek wan anders gaat het jeuken! die van mij hebben ook een in en uit loop stal. gr. lara

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:46

Hoi, Lins, ik heb je gemaild! Als je te weinig tijd voor hem hebt, wil Zarah hem graag voor je verzorgen enzo. Ik PB je even

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:47

Het beste is: zo weinig mogelijk poetsen,en zodner deken de wei op
het is een shetje, die kunnen wel wat hebben hoor
ze zijn niet van suiker en gaan niet smelten
als je kan, zet een schuilstalletje, ofzo, maar zonder gaat die ook niet doodgaan hhoor...

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 00:54

Er kan vrijwel zeker geen stalletje in het land waar hij nu staat.( hij staat bij dezelfde stal als Warenko)
Hij kan het buiten wel redden. Een andere optie is om samen met een andere shet-eigenaar een box te huren. Kosten delen.

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:19

Nog 1 tip: Als je hem buiten wilt laten staan, wacht dan niet te lang met hem op het land zetten. Dan kan hij nog een goede wintervacht kweken!