wie start met een haf/fjord/tinker o.i.d. bij de paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 08:18

Fitzroy schreef:
Dat is Mariska Krowinkel, ik weet niet precies hoe haar haf heet.


Is zij degene die al gigantisch veel winstpunten heeft?

Ik wil misschien met mijn Haf ook ooit eens gaan starten. Zij is wel luxe gebouwd met goede gangen, dat scheelt al, maar ik denk dat je ook mazzel moet hebben bij wat voor jury je rijdt.


Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-02 15:24

Ik ben het met Marjolein, Nimber en nog wat anderen eens. Waarom zou je niet serieus kunnen starten? Je moet niet het hoogste verwachten, maar voor jezelf eens kijken hoe ver je kunt komen, daar is niets mis mee. Bovendien is het voor Fjorden, Haflingers enzo ook goed om lekker gegymnastiseerd te worden. Met een Fjord of een Haf zal je het rustig op moeten bouwen, maar is dat met een KWPNer eigenlijk niet net zo? Die kun je net zo goed overvragen, er zijn zat KWPNers die het lichamelijk of geestelijk al niet meer aankunnen met een jaar of 5, 6. Ik ben het wel met Sonja eens dat je reeel naar je punten moet kijken, maar op een mailinglist waar ik meelees, is ook wel eens een opmerking gemaakt door iemand die schreef, dat KWPNers standaard meer punten kregen en die jury dat ook toegaf. Ook heb ik wel eens gehoord dat iemand wiens bloedmooie sportpaard meerdere keren de ring uitsprong won van iemand met een Fjord, Haf, wat dan ook die wel een goede proef reed. Dan klopt er iets niet.

Maar iedereen moet het voor zich weten, ik ben zelf wel van plan als het uitkomt te starten met mijn Haflinger. (overigens wel modern gebouwd, kan leuk bewegen)

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 12:01

Steef"]
[quote="Miran schreef:
Ook heb ik wel eens gehoord dat iemand wiens bloedmooie sportpaard meerdere keren de ring uitsprong won van iemand met een Fjord, Haf, wat dan ook die wel een goede proef reed. Dan klopt er iets niet.



Omdat een bloedmooi sportpaard die van nature als lossig is en die superbewegingen heeft en ook nog een mooi uiterlijk gewoon veel meer toont en ook veel meer laat zien dan een in vergelijking met dat sportpaard logge haf met bewegingen die veel minder zijn en dat allemaal niet kan.

[/quote]

Dus als dat sportpaard absoluut niet onder controle staat (anders springt hij niet meerdere keren de ring uit) en een Haf, Fjord, wat dan ook wel, dan mag hij winnen omdat hij mooier is en beter kan bewegen? Wat is de dressuur dan nog meer dan een keuring? Als ik het uiterlijk van mijn paard wil laten beoordelen ga ik naar een keuring, dressuur gaat imo nog altijd over gehoorzaamheid aan de ruiter, juistheid van de hulpen enzo, en niet over het paard dat de beste bewegingen heeft, maar absoluut niet te hanteren is. Dan ben je gewoon nog niet aan dat niveau toe en laat dan de punten maar gaan naar degene wiens paard dan maar wat minder opvallend kan showen, maar welk paard wel gehoorzaamd aan de hulpen van de ruiter. Anders is de dressuur niets meer waard dan een wedstrijd wie het meest geld uitgeeft aan een paard.

Overigens ben ik het ook niet eens met jouw stelling dat eigenaren van Haflingers en zo vaak minder goed rijden dan eigenaren van KWPNers. Beetje erg kort door de bocht. Tuurlijk, de mensen die alleen buitenritjes maken, zullen misschien minder goed dressuurmatig rijden, maar die zijn er onder de KWPNers ook. Iemand wiens paard uit de ring springt, mist imo een stukje belangrijke controle en kan dus niet goed rijden.

Verder moest ik wel lachen om de opmerking over voor de lol meedoen aan wedstrijden. Doet niet iedereen dat? Betekend dat dat degenen die met een sportpaard meedoen er eigenlijk geen plezier in hebben? Als ik ooit wedstrijden met Sheril ga starten, doe ik het voor mijn plezier, maar ook zeker serieus, anders ga ik er niet eens aan beginnen. Tuurlijk zal ik daarbij rekening moeten houden met de beperktere mogelijkheden van een Haflinger, maar nogmaals, elk ras moet de basis kunnen redden, met voldoende training, en elk paard moet soepel genoeg zijn, ook paarden die recreatief bereden worden.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 13:51

Zo heb ik het in ieder geval begrepen van iemand die dat gezien had. Op een mailinglist die ik lees is deze discussie ook wel eens geweest en er waren toen meerdere voorbeelden van niet-sportpaarden die wel een goede proef neerzetten en dat degene met het mooiste paard, die absoluut niet aan de hulpen stond, toch won.
Lijkt me eigenlijk ook wel logisch dat je in dit geval uitgesloten wordt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MRIIIS, YandexBot en 79 bezoekers

cron