Aan welke kant opening buitenboxen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Aan welke kant opening buitenboxen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 23:02

In de toekomst zou ik graag z'on containerbox willen plaatsen,maar naar welke kant is het het beste om de open kant neer te zetten,ivm weer en wind enz.

We wonen richting kustgebied,heerhugowaard.

en moet z'on container echt op beton of gewoon harde grond ook goed?

hoor het graag groetjes nathalie

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:04

Volgens mij naar het noorden of het oosten... Niet naar het westen in ieder geval, dat is de regen kant. Zuiden heeft hij steeds de zon op z'n hoofd.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:30

Ik heb slechte ervaringen met container stallen. Ik heb op een manege gewerkt waar ze container stallen en houten stallen hadden. De containerstallen waren in de zomer loei heet en in de winter ijskoud. De waterleidingen was in no time bevroren. Ondanks het thermolint om de leidingen heen. De vloer is ook niet je van het. Vele containerstallen met verrotte vloeren gezien. Gevaarlijk!!!!
De houten stallen zijn zomers koel en in de winter warm. Hout isoleert veel beter.

Heb je beschutting rond je stal???
Als die er is, dan zou ik de opening op het zuid oosten doen. Onze loopstal is op het zuid-oosten en het regent nooit in. Aan de kant van het oosten is een muur dus beschutting en op de zuidkant is de zon 's middags op het heets van de dag weg.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:16

Ik sluit me volledig bij PhiaBink aan; opening naar het zuidoosten! Containerstal is koud of heet en heel lawaaiig en heeft geen fijne afmetingen voor een paard. Kan je geen houten stal neerzetten?

Liesje89

Berichten: 9925
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:22

Bij ons wordt op DIT MOMENT een houten stal geplaatst (lees 3 stuks). Om precies dezelfde rede als PhiaBink zegt.
Niet eens zo gek duur, je moet alleen de goede stallenbouwer zien te vinden!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:52

Opening op het zuid-oosten? Dat zou niet mijn eerste keuze zijn. Als er in de winter zo'n lekkere oosten wind staat, waait ie mooi binnen, ben je fijn mee.
Ik zou voor zuid-west gaan, met zo veel mogelijk zuid, afhankelijk van de afscherming aan de oostzijde.
Containerstallen vergen veel onderhoud om ze in goede staat te houden. Zeker als het geen tijdelijke oplossing is, zou ik het niet doen. Maar soms mag je niet anders, tja...........
Bevriezen van waterleidingen en zo is inderdaad een serieus probleem, evenals de temperatuurhuishouding. Bevriezen van waterleiding voorkom je door thermolint, i.c.m. goede isolatie! Eventueel stalen beschermbuizen plaatsen, zodat de paarden de isolatie er niet afknagen.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:55

Ik zou voor noord of noord-oost gaan. Liefst noord, daar komt de wind niet vaak vandaan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:16

Morris schreef:
Ik zou voor noord of noord-oost gaan. Liefst noord, daar komt de wind niet vaak vandaan.


Hier in Noord-Holland waait het altijd. De deur van onze grote stal is op het Noord-Oosten. Hij staat altijd open, het hele jaar door behalve met koude Noord-oosten wind in de winter. Het regent wel vaak in. De wind komt hier ook heel vaak uit het Noord-Oosten. De ponystal staat op het Zuid-Oosten en de ukkies hebben geen last van wind of in regenen. Voor Noord-Holland is het Zuid-Oosten denk ik de beste kant voor een stal.
Heerhugowaard <--> Spierdijk is ongeveer 8 km bij elkaar vandaan.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 12:20

Heinekengirl schreef:
Bij ons wordt op DIT MOMENT een houten stal geplaatst (lees 3 stuks). Om precies dezelfde rede als PhiaBink zegt.
Niet eens zo gek duur, je moet alleen de goede stallenbouwer zien te vinden!



en dat is? Haha!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:23

ikke schreef:
Opening op het zuid-oosten? Dat zou niet mijn eerste keuze zijn. Als er in de winter zo'n lekkere oosten wind staat, waait ie mooi binnen, ben je fijn mee.
Ik zou voor zuid-west gaan, met zo veel mogelijk zuid, afhankelijk van de afscherming aan de oostzijde.
Containerstallen vergen veel onderhoud om ze in goede staat te houden. Zeker als het geen tijdelijke oplossing is, zou ik het niet doen. Maar soms mag je niet anders, tja...........
Bevriezen van waterleidingen en zo is inderdaad een serieus probleem, evenals de temperatuurhuishouding. Bevriezen van waterleiding voorkom je door thermolint, i.c.m. goede isolatie! Eventueel stalen beschermbuizen plaatsen, zodat de paarden de isolatie er niet afknagen.


Hier zijn Zuid-Westen stormen van windkracht 8/9 normaal, uitschieters van 10 krijgen we ook vaak over ons heen. De regen kant is hier Zuid-West.

paars

Berichten: 5550
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:25

Opening op het zuidwesten Verward???? Nooit van zuidwesterstorm gehoord Pling ? Vliegt je hele stal de lucht in . Er waait wel 'ns in de winter een koude oosten wind, vandaar dat de stal naar het ZUID-oosten open moet OK dan! .

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:26

paulanda schreef:
en dat is? Haha!


Brinco zijn de beste stallen, maar ook de duurste. Deze stallen zijn heel goed geisoleert en geventileert. Je moet kijken naar de dikte van de planken, soort hout en de blokhutmodel van Brinco zijn gewoon heel goed.
Ik heb 3 binnen stallen van Hippisch Centrum Alkmaar overgenomen. Ze zijn meer dan 20 jaar oud en je ziet het niet. Onze andere stallen zijn van De WIt en dat zijn mindere kwaliteit stallen.
Ik zou voor Brinco gaan, kost wel veel, maar die verslijt je niet.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 16:01

hhm heb zelf ook brinco binmnenstallen maar ben er niet geheel tevreden over,ook over de service niet,we zouden eerst naar corton maar daar werd je niet erg netjes behandeld.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:17

Wij zouden ook Corton boxen nemen, maar we werden ook niet netjes behandeld.
Ik zou toch voor Brinco gaan.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 19:10

ja viel erg tegen,gelijk 'je' tegen ouders enz,niet erg klantvriendelijk allemaal.hhm nou zal eens gaan kijken wat dat kost dan.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:24

Ik zou ze naar het zuiden zetten. Daar komt (bijna) nooit slecht weer vandaan. Uit het Noorden en Oosten heb je een ijskoude wind 's winters en uit het Westen komen vaak buien opzetten.

Als het 's zomers erg warm word kan je misschien een soort scherm maken of een afdakje!