Hoe paard aanpakken tijdens buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Hoe paard aanpakken tijdens buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 18:49

Hey

Als ik met Lady een buitenritje maak, dan is ze vaak heel sterk en draait zich vaak snel om. Ik kan er dan wel aan gaan hangen, maar ik win het toch niet (wohh..dat is slim bedacht ).

Toch kan ik me er erg kwaad om maken, want ze heeft het alleen als ze alleen naar buiten gaat (tuurlijk, je wil terug naar stal, dat snap ik ook wel ). Ik geef haar dan een tik als ze wil omdraaien en ga er toch aan hangen ( terwijl ik weet dat ik dat juist NIET moet doen.

Hoe pakken jullie dit aan? En hebben jullie hier ook problemen mee?
Danku alvast Lachen

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:53

Arzu doet dat ook wel eens, ze pakt dna het bit vast, en galopeerd terug, ik spring er dan altijd vanaf(weet neit of jou dat lukt Knipoog )

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 18:54

Hey

Lady is 1,60 en stapt (oke dribbelt terug). Ik heb altijd het gevoel dat als ik erop zit meer controle heb dan als ik er naast loop, dus blijf ik er altijd gewoon opzitten.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:03

Par heeft dat ook, enige waar ik omdraaien mee kna voorkomen is diep blijven zitten en tussen mijn twee benen houden, die hou ik er dan ook stevig aan Haha!

Gelukkig luistert ze erg goed naar mijn benen dus op die manier is het leed te overzien.
Het diep zitten voorkomt dat ze ipv omdraaien keihard naar voren spurt.

Los in mijn handen en ik denk dat als ze toch ooit eens door mijn been heen omdraait ik maar gewoon aan het begrenzen sla....terug trekken heeft idd geen zin Haha!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 19:05

Dus gewoon tussen 2 benen, 2 teugels en zelf diep zitten?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:06

elady schreef:
Dus gewoon tussen 2 benen, 2 teugels en zelf diep zitten?




Werkt goed bij Par, en zo afentoe eens heel erg stoer toespreken Lachen
Hup gewoon rechtdoor en lopen kreng Tong uitsteken

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 19:08

Hahah

Ik ga het strakjes uittesten en laten horen hoe het ging

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:09

Nou hopen dan dat je een lekkere relaxe buitenrit kan maken

ShEtLaNdUrZ
Berichten: 3056
Geregistreerd: 06-12-03
Woonplaats: HeerHugoWaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:11

hmm, mijn verzorg-shet heeft dat ook maar, die gaat dan echt bokkend en hard-galoperend trug.. er moet altijd iemand op de fiets of te paard mee anders lig je ernaast maar, als ik dan afstap en stukie aan de hand loop en ik spring er weer op dan loopt ie weer wel een stukkie door en som sis het groot stuk of klein stukke probeer ik het eerst weer.. maar, mijn pony heeft dan ook de neigingen om in de sloot te springen als ik tik geef!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:19

Zo, was rond 9 uur terug van stal en heb heerlijk ( Scheve mond ) een buitenritje gemaakt!!!

Ik was het erf nog niet af of ze vond de container eng (ohh... wat is dat? Hellup er steekt een zak uit!!!). Vervolgs komt er een paard + kar aan (huh...liep daar nou een paard Haha! ) die ze dus echt niet eng vond OK dan!

Zo, eindje verder komen we aan het einde van het fietspad waar we links (naar huis) of rechts (buitenritje) kunnen. (oohh.. oke, we gaan dus naar rechts, zal ik proberen....zal ik niet proberen, hmm. nee het werkt niet echt, die 2 benen van d'r ook de hele tijd, opsluiten tussen 2 benen noemen ze dat Boos! )

Verderop hebben we een stuk gras dat langs een blauwe ruit loopt:
(woohh..cool zo'n stoer paard, ffies hinnikken, misschien hinnikt tie terug, hmm...werkt niet )
Einde van het stuk gras:( oohh. Hellup vissers. Oke, nek erop, "ik kan het, ik doe het en ik durf het!!! Neeeehhh, ik durf het niet, draaien *LOL* )
En op dit punt ging het dus fout: LAdy draait, Erika trekt d'r om, geeft veel been, Lady draait nog een keer rondje (op 2 benen). Erika draait haar de andere kant het rondje op en gaat weer naar huis. STOM, STOM, STOM. Verder was ze heel braaf (op de terugweg) maar op dat punt gaf ik het dus weer weg Huilen Ik was zo onwijs ver. Nouja, volgende keer beter denk ik dan maar Scheve mond, maar get, wat baal ik vanmezelf op dit moment zeg. Maar 1 ding, de derde draai was wel van mij, die heb ik gemaakt en niet Lady!!!!!!!!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:24

Gaan we analydingussen *LOL*

Op het punt dat zij haar nek erop zette wachtte jij toen af tot het moment dat ze ging ontploffen >;)
Of heb jij stoer toen je het aan zag komen gezegt: doorlopen kreng Tong uitsteken Benen erbij en diep gezeten nounou? Haha! Knipoog

Ach je bent iig weer wat verder gekomen toch?
Je kan ook gewoon een knol van 25 kopen die overal zo doorheen banjert

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:28

Citaat:
Of heb jij stoer toen je het aan zag komen gezegt: doorlopen kreng Benen erbij en diep gezeten nounou?

hahah, nee ik heb gezegt: Lady, lopen... NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Heel dreigend Haha! !!!!!!En goed mijn been eraan gehouden (wat je gezegd had, tussen 2 benen). Ik ga gewooon donderdag weer

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:29

elady schreef:
hahah, nee ik heb gezegt: Lady, lopen... NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Heel dreigend Haha! !!!!!!En goed mijn been eraan gehouden (wat je gezegd had, tussen 2 benen). Ik ga gewooon donderdag weer


Good girl OK dan! Haha!

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 22:32

Zo en nu ga ik douchen, slapen en morgen werken 9om 7.15 en 's middags Lady weer doen!!!

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:16

MIsschien kan het helpen om de volgende keer iemand op de fiets mee te nemen, die ingrijpt op het moment dat je pony omdraait. Dus die je het eerst zelf probeert te laten oplossen, en wanneer dat niet lukt ingrijpt. Misschien dat jij dan net iets zelfverzekerder bent (wat je pony ook merkt natuurlijk) en je pony kan er niet mee wegkomen als ie zich toch omdraait.

Mijn paard draaide zich in het begin ook om. Ik heb hem stilgezet en hem net zo lang achteruit laten lopen totdat ie bijna niet meer kon. Toen heb ik hem omgedraaid en kreeg ie een tweede kans. Hij draaide zich weer om dus spelletje herhaald. (achteruit MIJN kant uit). Weer hem omgedraaid en toen liep ie heeeeel braaf de kant op die ik wilde. Braaf paard. Misschien kan dat ook nog helpen?

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 08:32

Waar jullie allemaal rijden zijn zeker geen sloten?! Mijn paard doet het namelijk ook en al die tips ook uitgeprobeerd (kom alleen telkens in gevecht met een sloot) Dus doe het nu idd met iemand op de fiets ernaast aan een longeerlijn die pas ingrijpt als de sloot echt te dichtbij komt dus iemand met de fiets mee werkt bij die van mij goed.
Oja en dat achteruit werkt idd ook maar tja zit je bij ons weer met die waardeloze sloten.

Prince

Berichten: 2451
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:55

Dat met die sloot komt me heel bekend voor ! Bij ons is het eerste stuk naar het bos toe over een dijkje met aan weerskanten een sloot Boos! en op moment dat ze zich omdraait of ik haar terug wil draaien gaat ze achteruit richting de sloot ! Ja, en daar heb je mij dus mee. Met andere paarden erbij gaat het prima. De tip met iemand ernaast ga ik zeker uitproberen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:04

bij ons zijn er wel sloten en ik heb er vorig jaar meer van geproefd dan me lief is!
Ik heb een zwaar trekpaard met omdraai en wegren kunstjes Scheve mond en ik heb het 1e jaar dat ik hem had alleen met een fietser erbij buiten gereden.

Toen ben ik begonnen met een ander braaf paard erbij en nu ga ik alleen.

Hij draait nog wel eens om en het gaat nog wel eens behoorlijk fout ook, maar ik heb nu de aanpak door:

trekken en slaan helpt niet Ik klets hem langs "enge" dingen, ik praat hem moed in en dat gaat meestal wel goed, soms niet en draait ie op het laatst moment toch om.

In zo'n situatie is het afhankelijk van het terrein wat ik doe: of ik draai hem meteen door zodat ie weer de goede kant op gaat, of ik laat hem omdraaien (helemaal fout, geen overwicht enz.) en als hij zijn evenwicht weer heeft gevonden, draaien we gewoon weer om en gaan we weer door.

Met de teugels doe ik zo min mogelijk (alleen omtrekken als we echt op hol zijn en dat gebeurt eigenlijk nooit), ik los alles op met zit en benen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:06

Wat je ook nog zou kunnen proberen als ie zich al om aan het draaien is, ipv tegen sturen/ hangen -> meesturen.
Dus als ze naar links springt, je paard doorsturen naar links, zodat ze als het ware doordraait en weer recht uit komt.

Heeft bij mij, na veel slaan en ruzie maken, goed gewerkt.
(tot ze dat trucje ook weer door had Knipoog )

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:18

IK deed ongeveer hetzelfde maar dan zonder achteruit lopen. Telkens ie zich omdraaide mocht ie niet verder lopen. stonden we daar dus gewoon stil te staan. en dan draaide ik hem terug om. weer stil staan, maar als ie dan vanzelf een stap deed (of reageerde op voorwaarts) speelde ik daar wel op in (meer teugel, iets lichter zitten....). en zo de hele tijd. HEt paardje stond niet graag stil en koos er dan maar voor om verder te gaan, maarja, voor hetzelfde geld sta je er lang te koekeloeren Lachen.....hangt wel van je paard en van je geduld af natuurlijk

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:22

En meestal ligt het aan degene die op het paard zit. Die ziet gevaren en denkt: Oei wat zal mijn paard er van denken. Het paard voelt het en denkt: oei baasje wordt bang, nu moet ik ook oppassen. Et voila daar heb je een angstig paard......

yrsa
Berichten: 87
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:29

ah, die van mij was totaal niet angstig...eerder "ik heb echt geeeeeen zin om van stal en maatjes weg te gaan dus laten we lekker terugkeren, ok?"
Haha!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:31

smurf schreef:
trekken en slaan helpt niet Ik klets hem langs "enge" dingen, ik praat hem moed in en dat gaat meestal wel goed, soms niet en draait ie op het laatst moment toch om.


Mijn ervaring is juist dat negeren het beste helpt, grappig. Mijn merrie heeft het zelfs aan de hand nog dat ze iets engs ziet en in de ankers gaat, hals erop en snuiven maar. Als ik boos wordt of lief ga praten wordt het alleen maar erger, als ik niks zeg en ook niet naar haar kijk maar gewoon doorloop, loopt ze even later gewoon (snorkelend) mee.

Ik hoef waarschijnlijk niet te vertellen dat alleen buitenrijden ook geen feest is Clown

Saltow

Berichten: 1117
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Ninove-City (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:24

Monster schreef:
Arzu doet dat ook wel eens, ze pakt dna het bit vast, en galopeerd terug, ik spring er dan altijd vanaf(weet neit of jou dat lukt Knipoog )

Waarom spring je raf ?
Je zou eerst beter proberen je paard in te houden !

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:20

LuvdaTossa schreef:
En meestal ligt het aan degene die op het paard zit. Die ziet gevaren en denkt: Oei wat zal mijn paard er van denken. Het paard voelt het en denkt: oei baasje wordt bang, nu moet ik ook oppassen. Et voila daar heb je een angstig paard......


Dit is zowieso oorzaak nummer 1 waarom er zovaak dingen gebeuren op buitenritten of dat een paard allerhande dingen 'eng' vindt. En het ergste vind ik dan om te lezen dat het paard naast die 'enge'dingen geslagen wordt, want hij zou zich aanstellen (terwijl de oorzaak dan eigenlijk bij zijn berijder ligt)