Kosten keuring bij afkeuren delen met eigenaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Kosten keuring bij afkeuren delen met eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 11:23

Ik heb mijn oog laten vallen op een paard en wil het dier vooraf aan de aankoop laten keuren. Ik ben op zoek naar een paard onder de
€ 4500.00 en wil het rontgenlogisch laten keuren.

Nu zeggen meerdere mensen tegen mij dat het gebruikelijk in de paardenwereld is om voor te stellen de kosten van de keuring bij een afkeuring te delen klopt dit? Nu heb ik dit voorgesteld aan de verkopers en ze denken er over na en ik hoor het vanavond als het goed is Nagelbijten / Gniffelen . Als ze niet acoord gaan dan het paard afwijzen? Wat zouden jullie doen?

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:25

Mij is altijd geleerd bij afkeuren kosten voor verkoper en bij goedkeuring kosten voor koper...

arinda

Berichten: 2542
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:27

als het paard afgekeurd word zijn alle kosten voor de eigenaar dus hij zal graag de kosten willen delen. maar de kosten als het paard goedgekeurd word zijn volgens mij dan ook voor de eigenaar

djamir
Berichten: 42
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:31

Als een paard bij een klinische keuring afgekeurd wordt, vind ik dat de verkoper die kosten moet betalen.
Bij een röntgenologische keuring vind ik (want dat wil de koper zelf) dat de koper deze kosten zelf moet betalen, bij goed- of afkeuring.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 11:32

oh dus ik ben eigenlijk nog mild geweest met vragen voor de helft van de kosten. Ze hebben zelf het paard maar 2 jaar en bij aankoop alleen klinisch laten keuren dus denk dat het voor heb ook een gok zal zijn of het dier goedgekeurt wod of niet. Het dier is al 12.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:32

Chronos schreef:
Mij is altijd geleerd bij afkeuren kosten voor verkoper en bij goedkeuring kosten voor koper...


Precies!! En dit gaat vaak op!! Ik vind het wel de beste regel

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 11:33

arinda schreef:
als het paard afgekeurd word zijn alle kosten voor de eigenaar dus hij zal graag de kosten willen delen. maar de kosten als het paard goedgekeurd word zijn volgens mij dan ook voor de eigenaar

Dit lijkt mij helemaal fijn maar denk dat niemand dit doet of wel?

Kelan

Berichten: 1625
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:50

Hier is laatst ook al een heel topic over geweest:
Röntgenologisch keuren, wie betalen?

Daar staan al een heleboel (verschillende) meningen in.

Mijn persoonlijke mening is dat de verkoper betaald bij afkeuren; anders laat ik dat paard inderdaad voorbij gaan.
Bij een 12-jarige onder de 4500 euro kan ik me voorstellen dat de verkoper niet alles wil betalen, maar ik zou toch iig willen dat de eigenaar een deel van de kosten betaald bij afkeuren, daarmee toont hij/zij vertrouwen in de gezondheid van het paard.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 11:53

ok bedankt ik ga dat topic ook even lezen had het niet gezien Bloos

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:56

als ik een paard verkoop , en ik heb m jaren gehad en het beestje heeft nooit iets gehad,
en de kopers willen hem keuren, is mij best maar bij afkeuring mogen zij dan ook betalen
tis maar net hoe je dat afspreekt!
ik weet dat in de praktijk erg veel verkopers ook bij afkeuring, de kopers laten betalen
want stel, dat beestje wat ik al jaren heb gehad, ik weet dat ie goed is
en de dierenarts ziet toch iets op de foto's
dan zit ik dus met n paard in mijn maag met slechte foto's waarvan ik weet dat ie 100 % gezond is...
en dan moet ik daar nog voor betalen ook?
dus ik kan me voorstellen dat veel verkopers zeggen, kosten koper !
voor een handelsstal oid is het wat anders
die moeten de naam behouden ..

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:00

Chronos schreef:
Mij is altijd geleerd bij afkeuren kosten voor verkoper en bij goedkeuring kosten voor koper...


Idd zo is het mij ook altijd geleerd!

Ik zou zeker niet gaan betalen voor het afkeuren van een paard, lekker makkelijk voor de verkopers, zo kunnen ze elk paard wel laten keuren en scheelt het hun elke keer weer de helft aan geld als hij word afgekeurd!

Nee hoor, niet betalen als het dier word afgekeurd, je zou dan gaan betalen voor iets waar je toch niet mee doorgaat............. zonde van je geld!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:02

Chronos schreef:
Mij is altijd geleerd bij afkeuren kosten voor verkoper en bij goedkeuring kosten voor koper...

Dit is gebruikelijk, maar je moet het wel van te voren afspreken. Vooral als het gaat om foto's (kosten klinisch valt natuurlijk nog wel mee). Als ik een goedkoop recreatiepaard verkoop is de verwachtingswaarde van dat paard relatief laag en vind ik dat event. foto's voor rekening van de koper komen - de prijs is er immers ook naar.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:04

in dit geval is de prijs er dus niet naar
een paardzonder papieren, 12 jaar oud, niet bar veel gepresteerd
en vragen er 4500 voor
me dunkt, dat vind ik geen recreatieprijs!!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:24

crossmonster schreef:
in dit geval is de prijs er dus niet naar
een paardzonder papieren, 12 jaar oud, niet bar veel gepresteerd
en vragen er 4500 voor
me dunkt, dat vind ik geen recreatieprijs!!


Recreatiepaard voor de prijs van een (basis)sportpaard.............

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:34

Wat gebruikelijk is of niet, het gaat er om WAT je afspreekt. Helaas moet je veel afspraken op papier zetten (schept voor beide partijen een hoop duidelijkheid en bespaart gedoe achteraf). Of de prijs aan de hoge kant is, maakt niet uit. Iedereen bepaalt zelf wat 'ie voor een paard over heeft. Het is makkelijk om te zeggen dat iets te duur is: lever dan maar een soortgelijk paard zou ik zeggen!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 13:51

Ik vind dat de kosten van keuren altijd voor de (aspirant)koper zijn. De koper kiest voor keuring. Ik denk dat je weinig eigenaren bereid vindt om de kosten bij afkeur te delen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:00

GeJe, jij wilt zeggen dat 10.000 GULDEN voor een paard wat geen aansprekende dingen heeft gedaan een redelijke prijs kan zijn? Kijk even op EA en je zult zien dat er bosjes paarden worden aangeboden ver onder die prijs. Vorig jaar nog bood een bokker een prachtig 14-jarig Z-dressuur paard aan voor iets meer dan de helft. Dat paard zou ik rustig door de keuring hebben gerost, daar was niet veel aan te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:01

Yorghos schreef:
Ik vind dat de kosten van keuren altijd voor de (aspirant)koper zijn. De koper kiest voor keuring. Ik denk dat je weinig eigenaren bereid vindt om de kosten bij afkeur te delen.


Een beetje fatsoenlijke verkoper betaald de TOTALE kosten bij afkeuring.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:02

Chronos schreef:
Mij is altijd geleerd bij afkeuren kosten voor verkoper en bij goedkeuring kosten voor koper...


Mij ook.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:04

Yorghos schreef:
Ik vind dat de kosten van keuren altijd voor de (aspirant)koper zijn. De koper kiest voor keuring. Ik denk dat je weinig eigenaren bereid vindt om de kosten bij afkeur te delen.


Hallo? Wie wil hier dat paard verkopen? Geen handvol maar een landvol...doet de verkoper niet mee aan de eisen van de koper, dan ga je toch gewoon verder zoeken?
Mij is geleerd: afkeuren: kosten verkoper, goedkeuren: kosten voor koper.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:29

Cassidy schreef:
Hallo? Wie wil hier dat paard verkopen? Geen handvol maar een landvol...doet de verkoper niet mee aan de eisen van de koper, dan ga je toch gewoon verder zoeken?
Mij is geleerd: afkeuren: kosten verkoper, goedkeuren: kosten voor koper.


wat is dat nou weer voor opmerking Verward ?! kan je net zo goed zeggen: wie wil dat paard allemaal kopen, ook geen handvol maar een landvol!!!
dus als je dat paard wilt keuren omdat je het wil kopen, betaal je dat toch zelf!!! die verkoper vraagt niet om extra kosten voor een keuring hoor!

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:30

Het is maar net wat je afspreekt . Toen ik mijn vorige paard verkocht ,wilde de Toekomstige eigenaren het paard rondom in de foto,s hebben . Ik vond het prima maar de kosten waren hoe de uitkomst ook was voor hun , ze stemde daarmee in . Helaas werd het paard afgekeurd en mocht ik haar weer mee naar huis nemen . Ik was blij dat ik het zo had afgesproken ,want ik zat dus met een paard wat geen drol meer waard was ,en als ik dan ook nog de keuring had moeten betalen was het helemaal zuur geweest.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:34

precies stekelroosje Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 14:37

Het is wel de manier om te testen of een verkopen achter zijn paard staat. Twijfelt hij/zij aan de gezondheid dan zullen ze denk ik niet meebetalen. Tegenwoordig (naar horen zeggen) zitten er ook veel paarden met beengebreken tussen die er niet bij de klinische keuring uit komen. De verkoper kan natuurlijk niet altijd weten dat er wat mis zit maar ik heb gehoord dat je niemand op zijn woord kan geloven als het paardenhandel betreft. Denk dat als ik pech heb en de merrie afgekeurd word en de volgende weer en die daarop weer etc. ect. ik geeneens meer geld heb om een paard te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 14:38

Ik ben nu ook opzoek naar een paard
Maar als het altijd kk wat de uitslag ook is, dan ga ik niet eens kijken.
heb nu al 2 afgekeurde paarden gehad
zou lekker zijn geweest als ik nu al 1000 euro kwijt was.
Mooi niet.
Voor de eigenaar is het pech hebben, maar dat risico loop ik ook als ik er eens 1 wil verkopen.

Ik ga het risico niet lopen dat een paard eerst 8000 gevraagt werd, toen afgekeurd en nu voor 3500 verkocht word zodat je niet keurt.
Niet iedereen is te vertrouwen in paardenland...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-08-04 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt