hoe lang moet stro liggen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

hoe lang moet stro liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 18:18

hoe lang moet je stro laten liggen voordat je het voeren kunt.
aangezien het net 2 weken in de baaltjes zit.
En ook omdat hooi 6 weken moet blijven liggen!!vroeg ik me af hoelang stro moet blijven liggen

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:54

stro voeren??? k voer nooit stro! daar heb je hooi voor maja zou vast wel kunne! neej k heb geen idee hoe lang je dat moet laten liggen! misschien voor de zekerheid nog 2 weken wachten!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:58

ik denk dat je het nu ook kan voeren Lachen

SlIpPeReEnD

Berichten: 13
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 18:59

het kan nu wel..
maar voer het liever niet Haha!
Gewoon op de grond leggen ajb Knipoog

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:01

ik dacht altijd dat ze van stro eten koliek konden krijgen! niet dus..
heb k dat toch altijd verkeerd gedacht!

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-04 19:04

hahah sorry ik heb het een beetje verkeerd opgeschreven en jullie verkeerd over gedacht
nee,het is gewoon de stalbodem,maar af en toe knabbelen de paardsen er wat aan,en dat kan geen kwaad!!!

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:05

je kan het volgens mij gewoon meteen gebruiken hoor.. trouwens waarom moet je met hooi 6 weken lang wachten? heb ik nog nooit van gehoord..

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 19:05

stro eten is niet zo heel slecht voor een paard hoor... het is alleen een beetje buikvulling.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 23:29

_Margarita_ schreef:
je kan het volgens mij gewoon meteen gebruiken hoor.. trouwens waarom moet je met hooi 6 weken lang wachten? heb ik nog nooit van gehoord..



Omdat het anders niet genoeg ingedroogd is...hoe t precies zit weet ik niet maar..dat moet wel altijd

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:35

ingedroogd? het moet toch kruk droog de pers in gaan...? kuilgras, of hooi in plastic hoeft niet persee kurk droog te zijn.. Maar hooi moet drogen op het land, niet meer in de baal..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 00:36

Stro eten is zelfs goed voor je paard (normaal gesproken tenminste, uitzonderingen daar gelaten).

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 02:24

hooi moet je inderdaad altijd even mee wachten want het kan gaan broeien en dan word het warm en heb je kans dat je paard zich veerbrand ik denk dat dit met stro hetzelfde is want dat moet ook altijd nog even narijpen

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:40

paarden kunnen zich niet verbranden aan hooi hoor..... Verward

als het warm wordt gaat het broeien en dat kan koliek veroorzaken.....

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:48

Stro kun je gelijk geven ,
Doen wij ook op stal.
Het is zaterdag geperst en het lag zaterdag al in de stallen.

Van het hooi weet ik het eigenlijk niet.
Volgens mij laten ze bij ons op stal de balen kuil in iedergeval een paar weken liggen. Meestal ook omdat de oudere balen eerst nog opgemaakt moeten worden.

fenja

Berichten: 3438
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 08:50

jah kuil dat moet ook eerst gaan vbroeien in een baal en dat kan je pas later geven dat moet namelijk eerst inkuilen maar hooi dast schijnt als het net geperst is nogal scherp te zijn voor de paarden dat moet je minstens tien dagenlaten liggen anders kunnen ze koliek er van krijgen

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 11:25

hooi moet eerst 6 weken op het land liggen drogen,
om de giftige stoffen buiten werking te zetten
eenmaal in de balen mag je het direct voeren

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:29

Hoe bedoel je dat Dutske?
hooi kan toch niet 6 weken op het land liggen om te drogen voordat je het in pakken doet??? Ligt maar hooguit 3 dagen voor het pakken, afhankelijk van het weer.
Was het maar waar dat daarmee de giftige stoffen eruit gaan! Dan hadden we het hele jacobskruiskruid probleem niet meer!

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:39

als ze trouwens teveel stro opeten kunnen zo koliek krijgen, 3 paarden bij ons op stal aten altijd teveel stro van de bodem en kregen vaak koliek, en sinds we zaagsel hebben is dat niet meer gebeurt

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:40

cissy schreef:
Hoe bedoel je dat Dutske?
hooi kan toch niet 6 weken op het land liggen om te drogen voordat je het in pakken doet??? Ligt maar hooguit 3 dagen voor het pakken, afhankelijk van het weer.
Was het maar waar dat daarmee de giftige stoffen eruit gaan! Dan hadden we het hele jacobskruiskruid probleem niet meer!

ik heb het altijd zo gehoord
het moet alleszins 6 weken oud zijn voor het gevoerd mag worden, kan zijn dat het in de pakken zelf droogt
weet ik niet jist
normaal gaan de meeste giftige stoffen eruit,misschien zijn er uitzonderingen, maar dat heb je overal Knipoog

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 12:44

hooi zou ik niet 6 weken op het land laten liggen !!!
hier in nl is het echt geen 6 weken droog Tong uitsteken

het moet 6 weken even uitwerken
paarden kunnen koliek krijgen van de stoffen die bij broei vrijkomen
stro kan gelijk de stal in aangezien daar veel minder voedingsstoffen inzitten en ze er veel minder van eten

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-04 21:09

dutske schreef:
hooi moet eerst 6 weken op het land liggen drogen,
om de giftige stoffen buiten werking te zetten
eenmaal in de balen mag je het direct voeren

ja sure!! hahah neey niet 6 weken op het land liggen das wel errug veel.Nee da klopt niet wat je zegt!!
Hooi moet zowieso eersst 6 weken indrogen in baaltjes voor je het jkunt voeren.
Kijk en mij vraag ging juist over het stro,aangezien dat van het hooi bij ons wel bekend is.maar het stro doen wij als stalbodem als het ong. 3 weken heeft gelegen. maar daarom vroeg ik mij af in vergelijiing met het hooi,of dan het stro er lang genoeg gedrrogd heeft

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11571
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:21

fancylover schreef:
ik dacht altijd dat ze van stro eten koliek konden krijgen! niet dus

Als ze er teveel van eten worden ze er ook ziek van...Labelle vreet altijd dr hele stal leeg als er stro in ligt, vandaar dat ze op vlas staat, want die kan er gewoon niet tegen

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:27

ik hoor hier echt de raarste dingen, mijn opa is jaren boer geweest, mijn vader heeft weet ik hoe vaak balen hooi geperst en heeft zelf ook koeien, op die moment is mijn oom uit canada hier, en die is ook boer.. Veel uit mijn familie zijn boer.
zelf vond ik het al vreemd dat hooi en stoor 6 weken of weet ik veel hoelang moeten blijven liggen tot het gevoerd kan worden.
Ik heb het dus maar nagevraagd aan de experts, in mijn ogen zijn boeren namelijk experts.. die doen dit natuurlijk elk jaar en willen ook het beste voor hun beesten.
het is dus klinkklare onzin om hooi of stro eerst te laten liggen. Natuurlijk moet het eerst een paar dagen op het land liggen om de drogen, maar wanneer het in de baal zit is het absoluut NIET nodig om het dan nog zolang in de schuur te laten liggen. Je kan het echt waar gewoon meteen voeren, of stro in de stal gebruiken!!

ik las ook dat je hooi zes weken op het land moet laten liggen??? Je maai het gras en na een paar dagen is het kruk droog en moet het in de pers, zodat je mooi droog hooi heb. 6 weken? heb je het ooit zes weken lang droog gezien hier in nederland? en als er iets slecht is is het wel regen in het hooi..

sorry ik bedoel dit allemaal niet kwaad, maar dit is in mijn ogen echt complete onzin!!

oh ja van dat broei in 6 weken is wel waar, na 6 weken is er geen kans meer op broei, maar dit is absoluut geen reden om het niet aan je paard te voeren.. want de kans op broei is maar heeeeel klein wanneer je hooi mooi droog in de pers gegaan is..

ElsJ

Berichten: 161
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Bocholt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:45

Ik denk dat jij gelijk hebt, Margarita. Mijn opa zei ook dat ik het nieuwe hooi dadelijk kon voeren. En die kan het ook echt wel weten, hij heeft namelijk ook jarenlange ervaring. (Hij heeft trouwens voederbieten voor me in z'n hof gezet. daar zijn de paarden zot op, maar ik hoor zelden iemand die het voert.)
Ergens heb ik zelf wel zoiets van laat het maar even liggen. Ik was er eens bij toen een paard koliek kreeg nadat er nieuw stro in z'n stal was gelegd.
En ik heb ook nog zo'n 30 pakken van vorig jaar, dus ik heb de nieuwe nog niet nodig.

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:49

fancylover schreef:
ik dacht altijd dat ze van stro eten koliek konden krijgen! niet dus..
heb k dat toch altijd verkeerd gedacht!


Ze eten zoiezo altijd wel een beetje stro uit hun stal hoor!