Inteelt ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Inteelt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 18:52

Hallo,

Ik heb een vraag over het dekken of gedekt worden door familie.

B.v. hengst dekt eigen dochter, of merrie door zoon.

Of verdere afstamming van elkaar.

Hoe zit dat, als jullie ervaring daar mee hebben hoor ik dat graag.

Groeten Hermien

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 18:56

Mijn merrie is toen ze net 2 was uit haar weide ontsnapt en door haar eigen vader gedekt, en heeft daar dan een gezond veulentje van gekregen. Ik weet alleen niet hoe het nu met het veulentje gaat, weet niet waar ze nu is spijtiggenoeg.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 19:01

Mijn oom heeft een hengst en die loopt bij de kudde, en die heeft al verschillende keren z'n dochters gedekt, en daar is niks mis mee, alleen de laatste die was erg wit (de rest is allemaal bont), zei hij dat die hengst niet meer op die dochter kon.

Maar ik hoor wel eens dat zoon op moeder wel verkeerd kan gaan.

Dus ben ik benieuwd wat de ervaring van anderen is.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:08

inteelt is niet altijd slecht.... vaak wordt er in de dierenwereld inteelt gebruikt op de sterke eigenschappen van dat paard nog beter te laten vererven... dus het gebeurd vaker.... maar te veel is natuurlijk nooit goed!! het kan natuurlijk ook fout gaan.... onze bok heeft zijn dochter gedekt en een van de lammeren heeft x pootjes Boos!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:08

Door inteelt kan de vruchtbaarheid van paarden verminderen, en bepaalde erfelijke gebreken kunnen zich door inteelt openbaren (bijv. onderontwikkelde eierstokken bij merries).
Daardoor is het belangrijk de genetische variatie groot te houden om dit soort dingen te voorkomen.
Een hengst zal overigens niet snel (zeg maar niet) zijn dochter(s) dekken.
Als de merrie een hengstveulen krijgt, dan zal dit veulen zijn moeder ook niet dekken.
Merrie zal overigens ook niet toestaan dat haar zoon haar dekt, evenals dat de dochter van een hengst niet toe zal staan dat hij haar dekt.
(let wel, en dit geldt voor alle voorbeelden, als het goed is, ongelukjes gebeuren)

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:21

In de vrije natuur zal een hengst heel kieskeurig zijn welke merries hij wel en niet dekt. Jaarling hengsten worden sowieso uit de kudde verjaagd, dus die zullen hun moeder al nooit dekken.

Ongelukjes daar gelaten zal het als onderdeel van bewust fokken gebruikt worden. Bepaalde (sterke) eigenschappen die je graag terug wilt zien hebben zo grotere kans om idd aanwezig te zijn, nadeel is dat ook de zwakke eigenschappen versterkt terug kunnen komen.
Hierdoor zijn er bij veel rassen bepaalde ziektes (genetische 'foutjes') die veelvuldig voorkomen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 13:52

Ik ben er niet zo enthousiast over, maar ik weet dat het regelmatig gedaan wordt om bepaalde eigenschappen te bevestigen, maar precies wat Sugarmiss zegt, ook slechte eigenschappen kunnen dan extra bevestigd worden.

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 14:27

bij ons liepen een half broertje en zusje (de zelfde vader) een jaar lang samen in de wei, als jaarlingen. En toen heeft de hengst ook de merrie gedekt, en liep er toen ze beide dus nog maar net 2 jaar waren er een veulentje bij. Een foutje dus!
Alles met het veulentje was gezond, en met de ouders ook!
Tja maar foutjes gebeuren..