schuilstal in de winter ?????? wie geeft me raad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pieterr
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

schuilstal in de winter ?????? wie geeft me raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 10:07

Hallo,
Ik heb net een paard gekocht en ben nu op zoek naar een nieuwe stal. Ik heb de mogelijkheid gekregen om mijn paard ergens te stallen. Maar nu komt het probleem: hij heeft altijd op een weide gestaan en in de winter werd hij 's nachts binnengezet (of als het erg slecht weer was ook overdag) in een (echt bakstenen) stallencomplex. Maar waar ik hem nu kan zetten hebben ze dat niet. Er staat een uitloopstal op de weide. Hij kan dus in en uit de stal lopen op een klein stukje paddock. De stal is een grote stal van harde houten platen en met een groot dak op, die maar aan drie kanten is afgesloten.
Ik weet niet of het wel verantwoord is mijn paard daarop te zetten in de winter? Is dat niet te koud? Zal hij niet ziek worden? Is het niet zielig?

Groeten

daylee

Berichten: 82
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:12

ik weet het niet, misschien een dekentje omdoen als het echt gaat vriezen?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 11:16

Wat belangrijk is dat dat de opening niet op de koude kant is. De wind komt 's winters vaak uit het oosten/noorden. Als de opening dus op een ander kant zit staat je paard uit de wind (mits de wanden winddicht zijn Haha! ) .
Verder moet de grond natuurlijk droog genoeg zijn voor als hij wil liggen en niet in de modder staat de hele tijd.
Mocht je het idee hebben dat hij het dan nog koud heeft (haren overeind en rillen) dan kun je altijd nog een waterdichte winterjas aandoen.

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 12:10

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor paardenras je hebt.
Het ene ras kan namelijk beter tegen kou en regen dan het andere.

Pieterr
Berichten: 145
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 12:13

Het is een gewone warmbloed, geen kleinzerig beestje, maar ook geen pony natuurlijk.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:06

ik zou een goede winterdeken kopen.
eentje die waterdicht is..

als hij die op heeft kan ie wel gewoon buiten staan.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 13:39

Mijn paard staat ook altijd "buiten" overdag. 's-Avonds staat ze altijd binnen en daarbij komt dat ze zelf kan bepalen of ze overdag binnen of buiten wil staan. Het is een gewoon warmbloedpaard met een superdun vachtje, krijgt nooit een dek op ook niet in de winter. Als ik jou was zou ik het gewoon aankijken. Als je paard het in de winter koud krijgt kun je er altijd nog een dek op gooien (snel genoeg gekocht).

StalDiefdijk

Berichten: 1159
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:11

Mijn beesten lopen het hele jaar buiten, zonder dekens, met een inloopstal die ze nooit gebruiken. Als je hem daar nu zet, is er niks aan de hand, dan kan zijn vacht zich gewoon aanpassen aan het kouder wordende weer. Je moet wel van een teddybeer in de winter houden Haha!
Laatst bijgewerkt door StalDiefdijk op 06-08-04 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 17:38

Teddybeer in de winter is best leuk, maar als het eraf komt Haha!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 19:29

Mijn arabier (jaja, een arabier!!!) staat altijd buiten. Wij hebben wel stallen thuis, maar dat vind hij gewoon niets. Hij wordt dan vervelend en blijft maar schoppen tegen de deur.
Z'n weiland is flink beschut door bomen, en hij heeft een stal van 4 x 4 die 3,5 wand heeft, met een goede vloer + stro erin. Hij redt zich er prima mee. In de winter heeft ie wel dikke, goede (dure...) Rambo-dekens op die goed waterdicht zijn. Als het vriest krijgt hij zelfs 1 of 2 extra onderdekens eronder. Dan heeft hij het echt wel warm zat (dekens met halsstuk).
De benen / hoofd scheren wij nooit, omdat hij daar geen deken heeft. De rest van het lichaam scheren we wel, omdat wij flink intensief rijden.
Alleen de waterbak is in de winter erg irritant, omdat die gaat bevriezen. Gelukkig is mijn arabje zo slim om het ijs te breken met z'n benen.
Hij is in de 4 jaar dat we hem hebben nog nooit ziek geweest, en hij heeft echt een hekel aan de stal. Als hij er een uurtje in staat, gaat hij al 'zeuren' dat hij weer naar de wei wil, dus dat zegt genoeg denk ik.

Dus als het mij zo lukt met een arabier, dan lukt het met een warmbloed op een goede manier ook vast wel.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:18

Joh, wat een luxe-probleem (ik zoek nog steeds zo'n stekkie Knipoog ). Beter kun je je paard niet geven. Het is een stuk zieliger om je paard op 9m2 te houden.
Het zou fijn zijn als er een verhard gedeelte is rondom de schuilstal zodat ze 's winters ook even uit de blub kunnen en natuurlijk is het belangrijk dat de paarden met elkaar op kunnen schieten zodat er niet één is die de stal nooit in mag. Het is ook heel fijn dat je paard vanaf de zomer 24/7 buiten staat en zich vanzelf aan het koudere weer aanpast.
Kortom: het is niet te koud en erg gezond en zeker niet zielig.
Veel plezier met je paard!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 10:52

Pieterr schreef:
Er staat een uitloopstal op de weide. Hij kan dus in en uit de stal lopen op een klein stukje paddock. De stal is een grote stal van harde houten platen en met een groot dak op, die maar aan drie kanten is afgesloten.
Ik weet niet of het wel verantwoord is mijn paard daarop te zetten in de winter? Is dat niet te koud? Zal hij niet ziek worden? Is het niet zielig?


Daar kun je hem PRIMA neerzetten! OK dan! zeker doen, niks is beter en fijner voor een paard!
(zeg waar is dat, wil ik ook wel naartoe Lachen )