thiedeman iemand ervaring mee???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

thiedeman iemand ervaring mee???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 22:09

zou je hier een beetje info willen geven over een thiedeman en martigaal
hoe ze werken enzo ?

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 22:42

een martingaal heeft alleen een functie als het paard zn hoofd te hoog houd, die word dan omlaag 'getrokken'. als het paard zn hoofd goed heeft heeft de martingaal geen functie verder en maakt het niet uit als je nou harder of zachter trekt zeg maar.
bij de thiedeman wel. zeg maar een soort martingaal, maar dan door de bitringen aan de teugels vast. hier kunne niet zomaar onervaren ruiters meerijden, want dat kan je pony verpesten. zoals ze vaak doen te veel aan de teugels trekken met weinig been, het paard word dan kort in de nek. bij ene thiedeman moet je absoluut niet het paard omlaag proberen te trekken maar gewoon normale lengte en je been erbij erhouden.
ik hoop dat je het begrijpt want ik ben geen held in dingen uitleggen Haha!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-02 20:20

oke bedankt

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:46

Ik snap niet dat iedereen zo'n punt maakt van de thiedeman Verward Kijk, een beginner moet sowieso al nooit met hulpteugels rijden, daar gaat het niet om.
Maar ik zie een thiedeman niet als een middel om je paard zo strak mee vast te zetten dat je zodra je de teugels aanneemt je paard naar beneden trekt...
Een thiedeman is toch alleen bedoeld om te zorgen dat je paard niet gaat sterrenkijken, er vandoor vliegt met z'n kop in de lucht, of niet met z'n hoofd op kniehoogte gaat lopen (lijkt me trouwens een vreemd paard, die dat doet Haha! )

Ik rij wel eens buiten met een thiedeman,met een fjord, om zo te zorgen dat ze haar hoofd niet zo kan doen, dat ik haar niet meer kan houden, en dat is dus of helemaal omhoog, of in bokhouding tussen haar knieen zo ongeveer...

ABSOLUUT NIET om mee naar beneden te rijden, daar is geen enkele hulpteugel voor bedoeld denk ik.

Groetjes Nienke

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 20:59

Liesje4ever schreef:
Ik snap niet dat iedereen zo'n punt maakt van de thiedeman Verward Kijk, een beginner moet sowieso al nooit met hulpteugels rijden, daar gaat het niet om.
Maar ik zie een thiedeman niet als een middel om je paard zo strak mee vast te zetten dat je zodra je de teugels aanneemt je paard naar beneden trekt...
Een thiedeman is toch alleen bedoeld om te zorgen dat je paard niet gaat sterrenkijken, er vandoor vliegt met z'n kop in de lucht, of niet met z'n hoofd op kniehoogte gaat lopen (lijkt me trouwens een vreemd paard, die dat doet Haha! )

Ik rij wel eens buiten met een thiedeman,met een fjord, om zo te zorgen dat ze haar hoofd niet zo kan doen, dat ik haar niet meer kan houden, en dat is dus of helemaal omhoog, of in bokhouding tussen haar knieen zo ongeveer...

ABSOLUUT NIET om mee naar beneden te rijden, daar is geen enkele hulpteugel voor bedoeld denk ik.

Groetjes Nienke


thiedeman is ook neit voor naar beneden te trekken nee.
ik ebdoel ook niet dat de thiedeman is voor supergevorderde.
maar sommige mensen die gaan trekken om dat beest naar beneden te krijg en dan ook nog met een thiedeman! als je gewoon normaal doet met je teugels hoef je niet echt gevorderd te zijn.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:03

een vriendin van me heeft oook tjden met een thiedemann gereden.. Op zich was er niks mis me, het paardje gooide constant zijn hoofd omhoog.. Maar de thiedemann is stuk gegaan en nu reed ze met martingaal.. Maar ook dat voldeed niet en nu heeft ze een tijd gereden met iets waarvan ik geen flauw idee heb hoe het heet, maar het is een soort extra riem die over zijn oren gaat en met hulpteugels word deze dan vast gezet aan het bit en nog aan een ringetje.. oke knappe jongen die dit snapt!!! Haha!
Maar iig vond ik dat ze daar niet mee moest gaan rijden.. En ze heeft ze er ook afgehaald.. Het paardje liep vreselijk opgekropt en werd door die teugel gewoon gedwongen zijn hoofd in de "goede" houding te houden
Nu komt je uitspraak van pas: hulpteugels zijn niet vor beginners.. Nu is zij geen beginner maar rukt nog steeds keihard aan de teugels om hem maar naar beneden te krijgen..
Dus ik sluit me wel aan bij je uitspraak: hulpteugels niet voor beginners. Je moet er wel degelijk mee weten om te gaan.. En als je dat niet weet of niet kan, zal het paard er alleen maar last van ondervinden!

Maar ben wel van mening dat een martingala geen kwaad kan! Die dwingt het paard nergens toe, zorgt er alleen voor dat hij geen "sterren gaat kijken" Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:26

Martingaal: Deze bestaat uit een riem waarvan het ene einde tussen de voorbenen van het paard door aan de singel wordt vastgemaakt. Het andere einde splitst zich in twee smalle riemen waaraan ringen zijn bevestigd. Door deze ringen gaan de teugels. Om te voorkomen dat het paard met zijn voorbenen in de riem verward raakt, wordt deze losjes omhooggehouden door een riem die om de hals loopt.
De martingaal werkt zo, dat het aannemen van de teugels door de ruiter ter hoogte van de ringen naar onderen wordt onderbroken als het paard zijn hoofd te hoog draagt. Als het paard in een correcte houding loopt moeten de teugels een rechte lijn vormen en de riempjes aan de ringen niet op spanning staan.
Zelfs als het hoofd hoog wordt gedragen, wordt druk op de lagen, en niet op de minder gevoelige mondhoeken uitgeoefend. Op deze manier wordt niet alleen de bewegingsruimte van het paardenhoofd naar omhoog begrensd, ook de richting van de inwerking van het bit wordt beïnvloed. Op welk moment deze werking plaatsvind wordt bepaald door de lengte van de martingaal, hoe langer deze is, hoe hoger het paard zijn hoofd kan dragen voordat de martingaal in werking treed.

Afbeelding

Thiedemannteugel: Op de teugels zijn met tussenruimtes van ongeveer 10 cm kleine D-ringen genaaid. De thiedemann lijkt sterk op de martingaal. Het verschil is, dat de uiteinden van de splitsing van de martingaal niet uit ringen bestaan, maar uit kleine musketonhaken. De leren riemen met de musketonhaken worden door de strensringen gehaald en aan de ringetjes op de teugels vastgehaakt. Daardoor ontstaat een beperkte slofteugelwerking die door het aanspannen van de teugels wordt begrensd. De thiedemann schakelt zichzelf, net als de martingaal, uit op het moment dat het paard zijn hoofd in een correcte positie draagt. Het moment van inwerking wordt ook hier weer bepaald door de lengte.

Afbeelding