Voerprobleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Voerprobleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 19:00

Een vriendin vroeg mij wat, maar ik wist er geen antwoord op. DUs ik vraag het even op bokt.
Ze heeft dus een paardje van rond de 1.60 hij is 9 jaar oud. Binnenkort gaat ze van stal verhuizen. Waar ze nu staat krijg hij 's morgens 2 kilo en 's avonds 2 kilo biks en 1 plak hooi. Hij komt bijna nooit op de wei.
Op haar nieuwe stal krijgen ze 3x per dag ('morgens, 's middag, 's avonds) biks en kuil. Haar paardje gaat daar misschien - weet ze nog niet zeker - vaker de wei op.
Wat kan ze het beste voeren, dus
hoeveel kilo 's morgens, 's middags en 's avonds? (dus hou rekening met kuil en wei)

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:12

Misschien een idee om 3 x op een dag 1 kilo biks te geven. Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoelang die op de wei gaat. Of gewoon daar op stal vragen hoeveel hun denken dat wel redelijk is.

m0on

Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:21

ik sluit me aan bij linardsje, 3x op een dag 1 kilo biks. Vingers aflikken
en mischien nog wat hooi ofzo.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 22:34

hij krijgt dan elke dag wel wat kuil erbij, dat is zeker, dus ze moet gewoon 3 kilo per keer doen? Hij zal dan ongeveer de hele dag de wei op gaan, ik weet alleen niet of er veel gras is of niet...

ghisje
Berichten: 538
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: op de grens van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 22:44

3x een kilo is een goed begin, vooral als er genoeg gras op het land staat. Je kent je eigen paardje het beste, als hij terug gaat vallen in gewicht of conditie merk je het snel genoeg en kan je alsnog bijvoeren.
Hou wel rekening met dikke benen ivm de eiwitten in het gras en de kuil.
Vooral als ze het niet gewent zijn langzaam opbouwen.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 09:10

ze gaat het zeker opbouwen, eerst gewoon lekker een half uurtje in de wei en dan langzaam opbouwen tot een hele dag zo ongeveer.. ze heeft er de zomervakantie voor dus Haha!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 11:56

voeren ze op beide stallen hetzelfde soort brok?dat is ook iets waar je rekening mee moet houden, misschien krijgt ie nu wel basisbrok en daar sportbrok, of andersom, van kuil moet ie zo ie zo al minder hebbe als van het hooi, en je kan ook vragen of ze hem maar 1 of 2 x per dag kuil voeren

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:07

Ojoi joi joi... Scheve mond
2x daags 2 kg brok en slechst 1 plak hooi.... geen wonder dat je wil verhuizen met dat paard.

Ik zou op het nieuwe adres zeker mijn paard weidegang geven; dat is het allerbeste, voor elk paard. Kijk even hoe veel gras er werkelijk op het veld staat; soms noemen mensen een zandkampje met wat hele korte sprieten al weidegang, maar dan komt er echt geen voer af voor je dier.

Is het een rijke weide, dan voorzichtig aan met de overgang van stal naar weide. 2 uren in een vette weide is net zoveel waard als 2kg brok. Staat je paard dus een groot deel van de dag op de weide, dan is een half kilootje brok eigenlijk wel voldoende om te voorzien in de vitaminebehoefte. Kwa energie kunnen ze dan wel zonder brok.

Bepaal bij het stalrantsoen eerst de waarde van het ruwvoer; bij goede kuil voer je lang niet zo veel brok bij als bij hooi van natuurweide. Begin liever eerst met minder voer dan met teveel. Als je paard iets invalt (en dat zie je vrij vlot) dan meot je simpelweg iets meer voeren. Omgekeerd, nl te veel voer, kan veel meer kwaad en je hebt het ook later in de gaten. Daarom, doe eerst maar rustig aan met de krachtvoerschep. Je paard vertelt je echt wel hoe je moet voeren.
Probeer wel meer balans te vinden tussen ruwvoer en krachtvoer; 1 plak hooi en 4kg brok is GEEN balans, meer ruwvoer is wenselijk, minder krachtvoer ook. Pas als een dier echt in het werk staat (daags 1 uur intensieve arbeid, met dik 30 minuten draf en galop) heeft het werkelijk kilo's krachtvoer nodig.