maximum snelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

maximum snelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 11:36

De maximun snelheid van den trailer is toch 80?
waarom wordt ik dan ingehaald door combinatie die veel groter zijn dan ik Verward
Vrachtwagens toeteren als ze me inhalen, gisteren nog een BMW die me gebaard harder te rijden.
Wat doe ik verkeerd??????

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:38

ik wist niet dat er een maximum snelheid was, ik ga dit topic zeker volgen... Schijnheilig

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:38

@ TS :

Niks. Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:40

Met een aanhanger is de maximum snelheid inderdaad 80, maar mijn pa (en veel anderen) past zich aan aan de snelheid van vrachtwagens die vaak ietsje harder rijden.
Op veel plaatsen mogen die officieel niet inhalen, en dan is het erg lastig voor hen als er een combi voor hun rijdt die langzamer rijdt. Zeker als je dit vaker mee maakt zou ik toch maar ietsje harder rijden. Vrachtwagens die op de rem of opzij moeten voor je bevorderen de verkeersveiligheid nou ook niet echt.
Daarbij komt dat sommige km tellers vrij ruim zijn afgesteld. Als je op je teller 80 rijdt dan rij je vaak maar 75 ongeveer.
Maar eigenlijk doe je niks verkeerd inderdaad OK dan!

BTW de minimumsnelheid op de snelweg is 70 km/u

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 11:41

Dus toch wat gas erbij en als de politie je dan aanhoud heb je dan een goed verhaal?

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:43

is dit in belgie ook zo?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:43

vrachtwagens mogen eigenlijk toch ook maar 80...

alle km tellers staan trouwens iets te ruim afgesteld. Daarom trekken ze er ook 4km vanaf als je aangehouden wordt. Lijkt me niet dat je daardoor maar harder moet gaan rijden dan je teller zegt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:44

Sjimmy schreef:
BTW de minimumsnelheid op de snelweg is 70 km/u

Is dat onlangs veranderd?? Toen ik nog les had (prehistorie) was dat 60 namelijk??

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:44

Een combinatie auto + aanhanger(paardentrailer of gewone aanhanger, maakt niet uit) mag idd niet harder dan 80. Bovendien moet je (geloof ik, zoek het ff na) op de rechterbaan van de snelweg blijven.

Ik denk altijd maar: iedereen die zichzelf dood wil rijden, is meer dan welkom hoor! Cool

Edit: iedereen was me al voor (wat typen jullie snel!!) Haha!
Laatst bijgewerkt door jessy op 02-08-04 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:44

Als je 85 rijdt op je teller (in werkelijkheid ongeveer 80) dan houden ze je niet aan voor de snelheid hoor.

In principe mag je met je paard (onder het zadel of aan de hand) ook niet op het fietspad of wandelpad maar moet je op de weg (ook bij een 80 km weg). Daar is ook (bijna) geen agent die je daarop aanspreekt als je dan niet op de weg loopt.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:45

Lovely schreef:
Is dat onlangs veranderd?? Toen ik nog les had (prehistorie) was dat 60 namelijk??


hmm ik heb altijd 70 geleerd, toch Verward ik zal eens ff zoeken.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:53

Je doet inderdaad niks verkeerd Lachen maar het klopt ook dat jouw kilometerteller waarschijnlijk meer aan geeft dan je in werkelijkheid rijdt. Bij een nieuwe auto zal het verschil kleiner zijn maar bij een al wat oudere kan het al gauw zo'n 10% schelen. Dus jij denkt dat je 80 rijdt maar in werkelijkheid rij je 72! Je kunt toch beter je snelheid wat meer aanpassen aan die van de overige 80-ers, zoals vrachtauto's. Het klopt dat die vaak iets harder rijden dan is toegestaan maar een kilometerteller van een vrachtauto is ook nog eens veel nauwkeuriger dan die van jouw auto, simpelweg omdat die iedere 2 jaar geijkt worden.

Dus een beetje meer gas geven en de snelheid aanpassen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:53

excuse moi, we hadden het beiden fout Knipoog
Er is geen minimumsnelheid, wel moet:
-je motorvoertuig moet op een autosnelweg minimaal 60 km/h moet kunnen en mogen rijden.
-je motorvoertuig moet op een autoweg minimaal 50 km/h moet kunnen en mogen rijden.

alle verkeersregels up to date:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/objec ... ect&id=333

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:58

ik word ook altijd niet goed van die vrachtwagens die er zo nodig langs moeten, maar je moet je gewoon nergens wat van aan trekken als je met een trailer rijdt, dat werkt nog steeds het beste.

Ietsjes harder rijden dan die strikte 80 kan ook geen kwaad, maar zodra je boven de 90 uitkomt, kom je echt in de problemen als je een keer hard moet remmen. Dus ik rij nooit veel harder dan 85. T ligt ook een beetje aan het weer en hoe breed de snelweg is. Vierbaans heb je toch meer ruimte, en als t zonnetje schijnt en de weg droog is, kan t ook net ietsjes meer.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:06

daffodil schreef:
ik word ook altijd niet goed van die vrachtwagens die er zo nodig langs moeten, maar je moet je gewoon nergens wat van aan trekken als je met een trailer rijdt, dat werkt nog steeds het beste.


Ik en mijn paard worden er niet goed van als een vrachtwagen (vlak) achter ons rijdt. Ik heb nl. bijna altijd het zeiltje open en heb dan liever dat hij me inhaalt. Liever nog rij ik zelf iets harder zodat dat allemaal niet nodig is. En inderdaad moet je je niet teveel van (opdringerige) mede-weggebruikers aantrekken maar je natuurlijk wel zoveel mogelijk aan het verkeer aanpassen. Je moet ook geen obstakel op de weg vormen!

NienkeM

Berichten: 564
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:11

daffodil schreef:
ik word ook altijd niet goed van die vrachtwagens die er zo nodig langs moeten, maar je moet je gewoon nergens wat van aan trekken als je met een trailer rijdt, dat werkt nog steeds het beste.


Tuurlijk moet je je niet al te veel aantrekken van het overige verkeer als dat ten koste gaat van de veiligheid. Maar op het moment dat je langzamer gaat rijden dan de vrachtwagens en die jou dus in gaan halen veroorzaak je op de snelweg erg veel hinder en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Ik zou gewoon de snelheid van de vrachtwagens aanhouden.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:12

jessy schreef:
Een combinatie auto + aanhanger(paardentrailer of gewone aanhanger, maakt niet uit) mag idd niet harder dan 80. Bovendien moet je (geloof ik, zoek het ff na) op de rechterbaan van de snelweg blijven.

Ik denk altijd maar: iedereen die zichzelf dood wil rijden, is meer dan welkom hoor! Cool


Die laatste opmerking begrijp ik niet zo Verward

Ik rij heel wat kilometers met trailer met vaak twee paarden erin, en rij altijd met de vrachtwagens mee, want als die grote jongens in moeten halen is dat ook niet echt fijn voor je paard(en).

En anders krijg je van die situaties als van de TS, ga voor de gein maar is met je auto 80 rijden op een snelweg Scheve mond

Overigens geld er geen inhaalverbod voor auto+aanhanger

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:15

Ik rijd ook bijna altijd harder dan 80 km om met de stroom mee te gaan. Wat heb je eraan als vrachtwagens achter je zitten plakken?
Dan maar liever wat harder zodat je op normale afstanden van de vrachtwagens rijdt.

En ik haal ook gewoon in met de trailer als dat verantwoord is.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:38

Ik rij ook altijd met de vrachtwagens mee en dat is ruim harder dan 80, eerder bijna 90, op de kilometerteller althans. Moet de GPS nog eens meenemen om te kijken hoe hard het nou echt is. Vrachtwagens gaan er vaak eerst akelig kort op voordat ze in gaan halen en als ze er langs komen (met 2 kilometer snelheidsverschil...) dan voel je door de zuiging de hele combinatie schudden, fijn voor je paard... Scheve mond En dan duiken ze er vlak voor je neus weer tussen natuurlijk. En ik kan die vrachtwagenchauffeurs nog niet eens ongelijk geven ook!
Als er een hele slome duikelaar voor me zit en de situatie laat het toe, dan wil ik ook nog wel eens inhalen met de trailer.

Laatst reed ik op de snelweg achter een oude auto die een nog ouder karretje trok, beladen met slecht vastgemaakte bouwmaterialen en planken. De eerste stukken plastic waren er al afgewaaid en toen het een beetje bergop ging, ging het steeds langzamer. Toen dat karretje ook nog eens begon te slingeren had ik het helemaal niet meer.... Scheve mond Ik voel niet zoveel voor een elandproef met de volle trailer Scheve mond Het was druk op de weg, avondspits, dus ik kon er ook niet zo heel makkelijk voorbij komen. Heb het gat (nog) groter laten worden, de ruimte gebruikt om de boel door te trekken naar iets boven de 100 en ik ben er langs gegaan, dat was echt even de enige manier om een baantje op te kunnen schuiven. No way dat ik achter zo'n link geval blijf rijden Daarna natuurlijk direct weer naar rechts en de snelheid omlaag. En weer even ademhalen Haha!
Daarom heb ik ook zo'n hekel aan van die "ken net" combinaties, die hebben het vermogen niet om de boel even vlot door te trekken als het moet. Te hard rijden is gevaarlijk, maar niet harder kúnnen rijden is ook link!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:55

Inderdaad, de maximum snelheid is 80km/h met een aanhanger. Als je gewoon met de vrachtwagens meerijdt, dan denk je dat je 90km/h rijdt, maar in werkelijkheid rijdt je hooguit 83km/h en daar zet geen enkele agent je voor aan de kant.
Als vuistregel kun je stellen dat de snelheidmeter ongeveer 10% minder aangeeft, als je de standaard banden het gemonteerd. Met name bij terreinauto's wordt hier vanaf geweken!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:42

Hier ook de vraag is dit hetzelfde in België? wij rijden soms 110 op de autosnelweg met onze trailer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:44

Het is idd 80
Maar vaak als je tegen de 90 rijd, rij je met het verkeer mee en zorgt niet voor irritatie en gevaarlijke inhaal manouvres.
Dus zou ik op de snelweg er voor kiezen om met de snelhied van het verkeer van de rechterbaan mee te rijden.

Ook zo irri, op een 80 km weg, van die oudjes die 60 rijden, die moeten ze ook bekeuren, geven net zoveel gevaarlijke situaties als de 100 Km rijders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:46

In Frankrijk mag je 130 met een aanhanger, ik dacht dat er in Belgie ook geen aparte limiet voor is?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:54

Tsja, ik rijd ook wel enigszins met het verkeer mee, maar harder dan 90 ga ik no way!!! En dan nóg word je ingehaald!!! Ik haat t als ze boven op mijn klep gaan rijden, echt dood eng! Maar als ik me echt wil aanpassen moet ik 100 rijden en inderdaad, als je dan eens een lekker band krijgt of vol moet remmen..

Eng eng eng!

mylo

Berichten: 748
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:08

Gelijk heb je !! Vooral niet harder rijden hoor !! De maximum snelheid s niet voor niets !! Het is nl zo dat als je veel harder gaat rijden de kans op kantelen en scharen van je combinatie veel groter is!! Laat die vrachtwagens maar gaan!!
Ik ken het en het meest irritante is als ze je in gaan halen met 81 en dus ook nog eens 10 minuten naast je moeten rijden om er voorbij te kunnen!! Dan verwachten ze ook nog dat je gas terug neemt om ze voor te laten !! Nou mooi niet dus!! Van mij kunnen ze het heen en weer krijgen !! Ik hou me aan de snelheid! Liever safe en wat later aankomen dan snel en helemaal niet aankomen!!