Hoe laten jullie leer glimmen, welke olie/zeep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Hoe laten jullie leer glimmen, welke olie/zeep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 18:13

Hoe laat je je zadel en hoofdstel glimmen?
Ik heb al heel veel soorten lederzepen en olie's gebruikt, maar in de hogere dressuur zie je altijd van dat mooie glimmende harnachement. Net zoals leren laarzen, wat doen jullie ermee? Mijn laarzen poets ik alleen met schoenpoets ( zwart).Dat wrijf ik dan uit met een doek. Ook een glanssponsje voor leren schoenen geeft een mooi effect, te koop bij de ruitersportwinkel of schoenenwinkel, mooi bij harnachnement en laarzen!

Welke lederzeep en olie gebruiken jullie, en hoe laten jullie dus je leren laarzen glimmen?
Ik hoop dat jullie nog tips hebben, want ik weet het echt niet meer Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 18:23

Zadelzeep van Passier voor de reiniging, Lederdressing van Rapide voor de voeding en Urad voor de glans. Vet gebruik ik zelden, alleen bij heel droog leer, olie gebruik ik nooit. Meestal vind ik het na een behandeling met zadelzeep wel gezegend, dat voedt ook, goed onderhouden leer heeft daar genoeg aan.

Laarzen laten glimmen doe ik met Kiwi, uitpoetsen met een panty. Je kunt moeilijk doen en zo'n potje in de fik steken, maar het is ook gewoon kant en klaar vloeibaar te koop.

Je tuig voor speciale gelegenheden extra laten glimmen kan met haarlak, maar dat is er niet al te best voor.

muiltje

Berichten: 1419
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: nb

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:20

met een patykausje oppoetsen heeeeeel lang!!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:16

Uradcreme. Das speciale glanscreme voor leder. Het stinkt een beetje en plakt verschrikkelijk als de brei in het potje zit. Zodra je het op je zadel smeerd, merk je daar weinig meer van.
Het zit in een bruin/beige potje met een sponsje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 23:45

Margreet schreef:
Zadelzeep van Passier voor de reiniging, Lederdressing van Rapide voor de voeding en Urad voor de glans. Vet gebruik ik zelden, alleen bij heel droog leer, olie gebruik ik nooit. Meestal vind ik het na een behandeling met zadelzeep wel gezegend, dat voedt ook, goed onderhouden leer heeft daar genoeg aan.

Laarzen laten glimmen doe ik met Kiwi, uitpoetsen met een panty. Je kunt moeilijk doen en zo'n potje in de fik steken, maar het is ook gewoon kant en klaar vloeibaar te koop.

Je tuig voor speciale gelegenheden extra laten glimmen kan met haarlak, maar dat is er niet al te best voor.

met die panty is wel geod idee.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 00:28

Rapide Lederdressing.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 00:49

Als je het echt wilt laten glimmen dan met een flanellen doek..poetsen tot je een ons weegt en dan met een panty nawrijven..een keukenspons (met zo'n groene bovenkant) kan ook...(en dan niet met het groene gedeelte) en niet vergeten onder de gespen en passanten te poetsen..dat is een reden waarom ik het niet wil laten glimmen.
Haarlak laat het leer verkleuren en zou ik zeker niet doen...

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:20

Hoe laat ik mijn leren rijlaarzen glimmen?

Ten eerste heb je schoenpoets nodig en wel van het merk KIWI.
In de meeste supermarkten is dit wel te koop, in de kleur van je laarzen. Daarnaast heb je wattenschijfjes nodig, een paar oude

panty's, een schoenpoetsborstel voor het uitpoetsen en een aansteker. Maak de laarzen goed schoon, er mag geen zand of modder opzitten en de laarzen moeten aan de buitenkant droog zijn. Maak vervolgens ongeveer vier wattenschijfjes nat en knijp
ze goed uit. Steek de schoenpoets aan met de aansteker (doe dit buiten, voor de veiligheid) en laat het even branden, zodat het
kan smelten. Doe het dekseltje op het doosje, zodat het vuur dooft. Doe echter nooit het dekseltje er helemaal op, want dan ontploft de schoenpoets en zit je helemaal onder!

Smeer met de vochtige wattenschijfjes de vloeibare schoenpoets dun op de laarzen (niet op de binnenkant, want dan wordt je shabrak haast niet meer schoon) en laat het stollen.

Poets de laarzen zachtjes uit met de schoenpoetsborstel en vervolgens net zo lang met de panty's over de laarzen poetsen,

totdat ze glimmen. Het resultaat is nooit direct zichtbaar, het
duurt enkele malen voordat een optimaal glans ontstaat!

Van de Anky site... Haha!

Groetjes, Marielle!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:21

ik gebruik altijd eerst zadelzeep en dan stubben hamanol

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 20:21

Het Zadel

Het ANKY® Zadel is gemaakt van het beste Franse leer. Bij het kleuren van het leer wordt in tegenstelling tot de Duitse fabrikanten uitsluitend gebruik gemaakt van natuurlijke kleurstoffen. Hierdoor gaat het leer langer mee. Om de zwarte kleur bij deze natuurlijke kleurstoffen volledig in stand te houden is het van groot belang om voor ingebruikname:

het zadel twee maal te oliën.
het zadel na de 1e keer oliën 24 uur te laten drogen.
bij voorkeur warme olie te gebruiken.
het zadel na de 2e keer oliën nogmaals 24 uur te laten drogen.
Nu is het zadel klaar voor gebruik.
Daarna regelmatig het zadel blijven poetsen en oliën!!!

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 21:46

Stubben hamanol! OK dan!