Lek gestoken! Bulten en hoofd opgezet, wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Lek gestoken! Bulten en hoofd opgezet, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 06:53

Kwam vanmiddag op de wei. De merrie stond vooraan. Ik keek haar aan en zag een totaal ander paard. Ze heeft normaal een smal bekkie. Die was nu 2 x zo dik. helemaal opgezet. Er zaten "zakken" vocht aan de kaken. Ook drukten er vocht gevulde ruimten op haar ogen. Haar hals en nek zaten vol met bulten (steken)
.
Ik heb haar gepakt, koud water afgespoten en haar op stal gezet. Dit is ze niet gewend, staat altijd buiten, maar heeft halve staldeur en lekker gespreid bedje daar.

Lijkt mij dus een erge allergische reaktie.
Ik neem aan dat dit slinkt?
Ik laat ze zeker tot vanavond binnen staan en evt s'nachts dan buiten.
Wie z'n paard had dit ook?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 07:11

Jurga heeft dit ook vaak eenmaal per jaar zo erg. Ik weet ook nog geen oplossing of directe oorzaak.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 07:32

Ze worden idd lekgestoken buiten. Ik spons de bulten ook af met koud water. Verder smeer ik ze, voordat ze de wei in gaan, zo goed mogelijk in met veerust en citronella.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 07:44

Hou wel heel goed in de gaten of ze door alle zwelling geen problemen krijgt met slikken en ademhalen.
Het zal vanzelf wel slinken, maar de DA kan ook een handje helpen. Als het niet erg vlot slinkt, dan zou ik dat toch wel overwegen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 07:51

Tjo heeft dit ook gehad en die stikte bijna dus heb direct de VA gebeld en na een spuit slonk het zienderogen en kreeg ze weer lucht. Echt heel eng....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 09:42

Als het niet ernstig genoeg is om de dierenarts te bellen, kun je zelf in ieder geval koud afspuiten, en daarna de zwellingen deppen met natuurazijn. Dat verlicht in ieder geval een beetje.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 13:53

Dat slinkt vast, even aankijken en als t niet minder wordt veaarts bellen. Doet ze verder nog vreemd?
We hadden 2 weken terug een paard dat bij zn oog was gestoken- ik heb eerlijk waar nog nooit zo'n dik oog gezien, die zwelling was nog groter dan een tennisbal!! Maargoed, de volgende dag was het gelukkig weg.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 23:15

Vanmiddag weer bij haar geweest..was zowaar geslonken..
Zag er weer goed uit. Heb haar weer afgespoten en vanavond buiten gelaten met vliegendek en masker op. Morgen maar weer kijken. Ze kan iig stal inlopen als het te veel wordt met die kl...dazen.
Gelukkig he..

Eusebio
Berichten: 848
Geregistreerd: 28-07-03
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:12

Vippie schreef:
Tjo heeft dit ook gehad en die stikte bijna dus heb direct de VA gebeld en na een spuit slonk het zienderogen en kreeg ze weer lucht. Echt heel eng....

Jammer genoeg heeft mijn paard dit bijna ieder jaar wel een keer, bel daarom ook direct de VA die hem een coctail (injectie) geeft waarna hij weer opknapt binnen een paar uur. Dit is een dazen-allergie. Met deze temperaturen staat m'n paard vanaf 13.00 uur binnen (gaat half 8 naar buiten), omdat het na deze tijd erg heet wordt en de dazen en horzels alle kans krijgen om te steken. Boos!
In het land en op stal krijgt hij een goede vliegendeken op, en na het rijden lekker het zweet er meteen afspuiten, en eventueel laten rollen in het zand. De bulten wel goed behandelen tegen vliegen(eitjes), anders is er infectiegevaar voor het paard. Dus hou je paard goed schoon met dit weer. Ach gut