Wat moet je minimaal kunnen voor ruiterbewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat moet je minimaal kunnen voor ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 11:22

Ik heb op zoeken gezocht naar ruiterbewijs, maar kon er niks vinden en veel topics waren al verlopen...

Ik heb een belangrijk vraagje ik ga in de zomervakantie mijn ruiterbewijs halen (hoop ik) en ik vroeg me af wat je min. moet kunnen? In springen ben ik geen ster (heb het jaren geleden gedaan) maar ik kan wel so bie so over 40 cm heen springen... (volgens mij niet voldoende)

en wat moet je min. kunnen in het dressuur rijden?

en natuurlijk wat moet je kunnen buiten?

alvast bedankt! *LOL*

Celvin

Berichten: 888
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:46

Ik ben er ooit eens aan begonnen heb het alleen niet af kunnen maken !
Het is opzich niet moeilijk,
Je moet kunnen stappen-draven en galoperen in een bak en tijdens een buitenrit.. Geloof dat je een laag sprongetje moet maken en verder is het zo dat als je de basis goed kent en zelfstandig een pony/paard kan berijden dan kom je al een heel eind !

Theorie is geloof wel pittiger, alleen dat durf ik niet met zekerheid te zeggen !
Iig moet je je tuig uit je hoofd leren, en het exterieur !


spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:10

Je moet theorie leren. Op zich wel pittig, maar wel te doen.

Ik moest toen op een veld rijden. Examinator kwam en zei wat we moesten doen. We waren met een groep van 6. Dan zegt ze draf, stap of galop. Doorzitten of zonder beugels draven. Daarna moesten we een sprongetje maken van 60 cm en het hele veld overgalopperen.

Daarna ging ze beoordelen of we goed genoeg waren om de weg op te gaan. Sommigen mochten wel, anderen niet. Die waren gezakt. Toen gingen we de weg op en dan moet je aandraven en de hele groep het commando laten horen. Ook moet je mekaar passeren.

Op zich is het helemaal niet moeilijk, maar je moet wel het goede paard hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:14

Oei en dan heb je na het behalen van je ruiterbewijs niet het goede paard...

Veilig dat ruiterbewijs Scheve mond

Sorry, is een andere discussie Haha!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:21

Het is echt helemaal niet moeilijk, ook die theorie niet. Ik had dat boek maar 1 keer bekeken, en had maar 1 fout met het examen. Met rijden hoef je alleen een beetje te draven en galopperen en stappen en laten zien dat je je paard onder controle hebt, en 60 cm springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:42

bedankt iedereen!!! *LOL* ik hoop dat ik het ga halen, vooral dat springen zit me dwars, die theorie maak ik me geen zorgen over ik ken het exterieur van het paard al en het tuig, ik heb totaal geen moeite met leren dus dat komt wel goed, tis alleen dat springen Haha!

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 13:45

je mag zelf een paard meenemen,
ik zou een paard kiezen wat makkelijk te rijden is,
ik kan mijn 3 jarige haflinger niet mee nemen.
simpel genoeg omdat die nog neit kan springen..
succes in ider geval !

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:49

Moet je dan met je eigen/verzorgpaard? Ik wil het wel halen, maar mijn verzorgpaard wil/kan niet springen en het is heel moeilijk om hem weg te krijgen bij de groep als je met een groep rijd. En alleen is hij hardstikke druk en wil niet stilstaan. Hij gooit ook nog eens heel erg hoog op, dus zonder beugels gaat niet echt lukken. Kan iemand dus de vraag
Moet je met je eigen/verzorgpaard rijden? beantwoorden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:07

verootjoo schreef:
Het is echt helemaal niet moeilijk, ook die theorie niet. Ik had dat boek maar 1 keer bekeken, en had maar 1 fout met het examen. Met rijden hoef je alleen een beetje te draven en galopperen en stappen en laten zien dat je je paard onder controle hebt, en 60 cm springen.


wanneer heb jij die gereden dan? want ik had een verhaal gelezen van iemand en die vond het toch echt heel erg moeilijk, beel moeilijker dan "vroeger" Scheve mond ik ben benieuwd of ik het ga halen... (ik ben totáál niet goed in de weg, ik ga vast verdwalen Verdrietig )

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:14

Uhm, toch al heel lang geleden, maar wel het eerste jaar met 'het dikke boek' Ik was 11, en nu 18 dus 7 jaar geleden. Maar het feit dat ik jonger was dan de adviesleeftijd bewijst alweer dat het gewoon goed te doen is, als je je hoofd er maar goed bij houd Lachen

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:15

De theorie vond ik ook heel erg meevallen ( 1 vraag wist ik nog van een penny-verhaal....Bloos ) Daarmee had ik 0 fout. Verder wat je in praktijk moet doen staat in de andere topics die yvvv genoemd heeft.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:58

mandylover schreef:
Moet je dan met je eigen/verzorgpaard? Ik wil het wel halen, maar mijn verzorgpaard wil/kan niet springen en het is heel moeilijk om hem weg te krijgen bij de groep als je met een groep rijd. En alleen is hij hardstikke druk en wil niet stilstaan. Hij gooit ook nog eens heel erg hoog op, dus zonder beugels gaat niet echt lukken. Kan iemand dus de vraag
Moet je met je eigen/verzorgpaard rijden? beantwoorden?


Ik heb ook niet met mijn verzorgpaard gereden. Dat is zelfmoord als je met haar in een groep ging rijden. Ik reed altijd alleen met haar buiten. Springen was ook een drama, want ze ging zo hard en hoog. Dus ik heb het met een paard van de manege gedaan. Dat heeft de eigenaresse van de manege me geadviseerd. Dus dat kan best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:55

mandylover schreef:
Moet je dan met je eigen/verzorgpaard? Ik wil het wel halen, maar mijn verzorgpaard wil/kan niet springen en het is heel moeilijk om hem weg te krijgen bij de groep als je met een groep rijd. En alleen is hij hardstikke druk en wil niet stilstaan. Hij gooit ook nog eens heel erg hoog op, dus zonder beugels gaat niet echt lukken. Kan iemand dus de vraag
Moet je met je eigen/verzorgpaard rijden? beantwoorden?


ik ga mijn ruiterbewijs rijden op manege de boschhoeve, heel erg gezellig daar en ze hebben daar een paard voor je, je mag er 1 uitzoeken dus je hoeft niet met je eigen paard/verzorgpony maar het kan wel!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:06

runningkawa schreef:
Oei en dan heb je na het behalen van je ruiterbewijs niet het goede paard...

Veilig dat ruiterbewijs Scheve mond

Sorry, is een andere discussie Haha!


Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf voor wélk onderdeel je paard niet geschikt is. Mijn paard zou waarschijnlijk zwaar falen voor het springen. Daar is hij echt bijzonder slecht in. Maar buiten is het een heel "veilig" paard, als je hem een beetje kent.

Ik blijf dat spring-onderdeel een beetje dubieus vinden. Uiteindelijk hangt de veiligheid in het verkeer (of overal waar je anderen in gevaar kan brengen) toch niet af van of je paard 60 cm kan springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 18:17

en veel mensen kukelen er bijna vanaf als het paard plots over een waterplas springt, of over een takje waar hij van denkt dat het bijt en er onverwacht een meter hoog springt.
Denk dat het daarvoor is.

En elk paard kan toch 60 cm springen?
Dus daarvoor hoef je toch geen ander te nemen?

Gravin

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:27

visje schreef:
Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf voor wélk onderdeel je paard niet geschikt is. Mijn paard zou waarschijnlijk zwaar falen voor het springen. Daar is hij echt bijzonder slecht in. Maar buiten is het een heel "veilig" paard, als je hem een beetje kent.

Ik blijf dat spring-onderdeel een beetje dubieus vinden. Uiteindelijk hangt de veiligheid in het verkeer (of overal waar je anderen in gevaar kan brengen) toch niet af van of je paard 60 cm kan springen?


inderdaad, ik vind het ook raar. Ik wou eerst ook mijn ruiterbewijs halen, maar wil het alleen op mijn eigen paard doen. Het heeft namelijk weinig nut om het op een manegepaard te doen als je daar verder toch nooit op rijdt. Maar helaas kan mijn paard absoluut niet springen (trekpaard he Knipoog )

Mijn moeder heeft er ook voor gebeld en de reactie was 'maar ze moeten toch over een boomstam kunnen springen'. Ik vind dat zo raar, mijn paard kan er toch gewoon overheen stappen, maar dat was dan weer niet goed Verward

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:32

De praktijk was bij ons best pittig. We moesten in de wei stappen draven galloperen. Alleen bij de groep weg galloperen op- en afstijgen en een oxertje van 60 cm nemen. Dat viel allemaal wel mee.

We moesten echter ook op zaterdagmiddag langs een drukke winkelstraat met veel verkeer en over een busbaan heen om te laten zien dat je je paard wel in de hand had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:40

bedankt voor al jullie reacties en ik sta open voor meer!! ik ga met mijn verzorgpaardje oefenen:

met 1 hand rijden terwijl ik zonder beugels doorzit in draf
en
de goede galop oefenen Haha! (ik zit meestal wel goed, maar ik ben niet een ster in het ontdekken of ik in de goede galop zit of niet, dus word nog oefenen!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:41

ik hoop zóó dat ik slaag Schijnheilig

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:51

vast wel hoor
wij moesten in groep in colonne, opstijgen, figuren in stap en draf
dan de voosrte ruiter aangaloperen, rondje galoperen, en achteraan aansluiten
daarna elk apart een parcourtje springen van 3 hindernissen
3 stijltjes (nr 1 moest 2 maal gesprongen worden) ebn 1 oxer
oefen goed op de oxer, die is het oeilijkste
en verder, bij de galop (dressuur, zat men pony links verkeerd, en sened ze de hoeken af,bij het afstijgen was ik zo nerveus dat ik bijna op men bek ging
en bij het springen heb ik 1 keer naast de oxer gesprongen, 1 maal weigerde me ponyaf te wenden, en kmocht zelfs helemaal opnieuw beginnen
het eerste stijltje ging goed, de oxer crosste ze erover, zat er maar half meer op, en heb de rest van het parcours in de verkeerde crossgalop afgelegd
ze deen de poort open, ik kon men pony niet houden, en ben de weide ingegalopeert Haha!
en toch erdoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 19:56

woow dat is pas een verhaal, goed dat je erdoor bent joh! *LOL* ik ga gewoon goed oefenen, met springen vind ik het soms nog wel een beetje eng

ben gestopt met springen, omdat de laatste keer dat ik sprong de pon weigerde en een bok gaf (ik vloog met mijn kin op de hindernis) dat was wat minder prettig, maar niet elke pony/paard is hetzelfde dus ik ga het gewoon proberen! (en mijn angst onder ogen zien Knipoog )

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:04


Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:37

aw, dat is inderdaad niet prettig
ik durf ook niet te springen hoor, op die pony reed ik al meer dn een jaar iedere week
ik vertrouwde haar door en door
maar men hart zat in men keel toen ze over de oxer vloog zulle (was de eerste keer dat ik de oxer sprong Haha!)
gelukkig heeft ze een goede evenwicht, en hoefde ik de rest enkel te sturen, het ging zo vlug dat ik het geeneens besefte
1 van men klasgenoten heeft bijna de jury omver gereden, en ze was ook geslaagd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 20:49

dutske schreef:
aw, dat is inderdaad niet prettig
ik durf ook niet te springen hoor, op die pony reed ik al meer dn een jaar iedere week
ik vertrouwde haar door en door
maar men hart zat in men keel toen ze over de oxer vloog zulle (was de eerste keer dat ik de oxer sprong Haha!)
gelukkig heeft ze een goede evenwicht, en hoefde ik de rest enkel te sturen, het ging zo vlug dat ik het geeneens besefte
1 van men klasgenoten heeft bijna de jury omver gereden, en ze was ook geslaagd Haha!

wow dan had je de jury ook meezitten! zo'n strenge zou het vast niet gewaardeert hebben dat iemand haar omver rijd Pling haha nou ja ik doe gewoon men best meer kan ik niet doen maar ik wil wel slaaaagen Lachen