Zijn deze kosten redelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirko
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-07-04

Zijn deze kosten redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 12:32

Ik weet dat er al enkele topics over zijn geweest, maar ik wil jullie mening vragen over dit specifieke geval.

Ik kan een paard huren, waarbij hij bij mij op stal komt te staan. Het is een ouder, hoger geklasseerd (ZZ-Zwaar) paard. Ik mag hem beschouwen als eigen (dus wedstrijden rijden etc). De bedoeling is tijdelijk (ong. een jaar). Door persoonlijke omstandigheden van de eigenaar kan hij zelf niet rijden.

Kortom: alle kosten zijn voor mij (stal, hoefsmid etc) en de eigenaar vraagt daarnaast nog een vergoeding van 50 euro, zodat hij er helemaal geen kosten aan heeft komend jaar.

Ik vind dit eigenlijk best veel, maar ja: ik denk dat ik veel van het paard kan leren. Wat denken jullie?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:39

tja moeilijk...........ik zou het niet doen. Het is ZIJN paard, dus ook zijn probleem als hij er geen kosten aan zou hebben. Tuurlijk, het is 7 dagen jouw paard, maar na een jaar moet je weer afscheid van hem nemen.

Ik zou het doen als je een x bedrag moest betalen, maar wel redelijk
of alleen de stalkosten maar de rest voor hem........

kortom; ik vind het te duur!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:39

Ligt er aan wat jij er voor over hebt en hoe duur de stallingskosten zijn.
Heb je ene stal van 300 per maand zou ik er niet aan beginnen, dan zit je toch al snel aan de 400 per maand.

Is je stalling tussen de 150 en de 250 zou ik er wel aan denken, zoals je zegt een goede ervaring.

Ik snap alleen niet waarom de eigenaar 50 euro per maand extra wilt om helemala uit de kostten te zijn als jij toch al alles betaalt.
Is dit voor de verzekering OID?

Als dit niet zo is vind ik het een raar iets, zoals ik het lees help je iemand uit de brand door echt alles te betalen en het dier beweging en extra ervaring te geven.
Hardstikke leuk dat jij er van kan leren, maar dat kan ook op een goedekopere manier.

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:39

Die 50 euro extra vind ik raar, als jij stal, hoefsmid e.d. betaald heeft de eigenaar verder toch geen kosten?!

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:39

Ik vind het nog wel meevallen eigenlijk,als je het mag beschouwen als je eigen paard.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:40

€ 50,00 per maand, per jaar, eenmalig?

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:43

o had ff nietbegrepen van die 50 euro en dat je de stalling moet betalen.Wel raar dan die 50 euro die je extra moet betalen

Samantha_

Berichten: 10806
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:45

Marijke82 schreef:
Die 50 euro extra vind ik raar, als jij stal, hoefsmid e.d. betaald heeft de eigenaar verder toch geen kosten?!

Ja inderdaad, die 50 euro vind ik ook raar.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:48

Ik vind die 50 euro raar.
Je betaalt sowieso al veel, want ik vind persoonlijk dat dingen als hoefsmid en dierenartskosten voor rekening van de eigenaar moeten zijn, maar op zich is dit best een leuke deal, dus dat kan je nog eens voor lief nemen.
Maar waar baseert hij die 50 euro extra op?
Dat vind ik belachelijk.
Als het paard bij hem blijft staan heeft hij er gewoon een jaar lang alle kosten aan, dus dit is juist voor hem een ideael deal, zo blijft zijn paard ook in vorm.
Ik zou dit, zoals het voorstel nu is, niet doen.

Mirko
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 12:53

Is inderdaad voor de verzekering.

Ik blijf maar dubben in mijn hoofd of ik er nu zoveel geld voor over heb om wat te leren en om wat sneller het Z in te komen..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 12:54

Mirko schreef:
Is inderdaad voor de verzekering.

Ik blijf maar dubben in mijn hoofd of ik er nu zoveel geld voor over heb om wat te leren en om wat sneller het Z in te komen..


Vergeet niet dat je geen garantie hebt tot eerder in het Z komen he, zou zonde van je geld en inzet zijn als je dat denkt.
Ik ken genoeg mensen die op een Z paard rijden en langer bezig zijn met de knoppen leren kennen dan dat ze daadwerkelijk wedstrijd rijden Knipoog

Mirko
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 12:56

Da's absoluut waar, maar ik kan in de M2 beginnen, dus dat scheelt alweer iets Knipoog. Ik heb hem ook al gereden en het klikte aardig goed.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:28

Ik zou alleen stalling betalen of alleen de overige kosten (dus geen stalling maar de rest wel) de 50 euro als dat per maand is heeft hij in het jaar 600 extra dat zijn wel ongeveer de kosten van de verzekering maar ik vind niet dat jij dat moet betalen.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:55

ik zou het niet doen, over een jaar heb je een flinke band met dat paard en dan is hij weer van hem... doeg paardje en daar heb je al je geld in gestoken.. als je het geld hebt om een paard te onderhouden kun je beter zelf een paard aanschaffen, ja toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 14:59

Ik vind het niet meer dan logisch. Je betaalt voor het rijden en zeg maar het sliten van zo'n paard. Als je een paard koopt moet je er ook voor betalen. Nee, ik vind dit vooral bij zo'n leerpaard niet meer dan redelijk.

Mirko
Berichten: 13
Geregistreerd: 26-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 15:00

Ik heb al een eigen paard, maar die kan voorlopig om medische redenen niet in de sport ingezet worden. Twee paarden kan ik niet betalen, maar tijdelijk wel. Vandaar dat dit mij een goede oplossing leek. Ik heb het al meer gehoord van mensen die zo'n constructie hadden, maar niet zoveel hoefden te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:02

Mirko schreef:
Ik heb al een eigen paard, maar die kan voorlopig om medische redenen niet in de sport ingezet worden. Twee paarden kan ik niet betalen, maar tijdelijk wel. Vandaar dat dit mij een goede oplossing leek. Ik heb het al meer gehoord van mensen die zo'n constructie hadden, maar niet zoveel hoefden te betalen.


Ik vind het voor zo'n paard een goed aanbod.

AnoeskaB

Berichten: 544
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Annen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:05

Het zou heel mooi zijn als leerpaard. Van een ZZ-Zwaar paard kun je zelf heel veel leren.

Ik zou wel iets afspreken over de dierenartskosten. Stel dat het paard over een paar maanden een zware koliekaanval krijgt en daarvoor geopereerd moet worden. De kosten kunnen dan behoorlijk oplopen. Als je afspreekt dat je de kosten voor inenting en wormspuiten voor je rekening neemt en dat de eigenaar de rest moet betalen, lijkt me dat heel redelijk.

Als de kosten voor stalling heel hoog zijn, vind ik het redelijk dat de eigenaar daar ook aan bijdraagt. Hij heeft er immers ook voordeel bij dat zijn paard een jaar lang doorgetraind wordt, ipv dat hij hem moet verkopen.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:08

Mirko schreef:
Ik heb al een eigen paard, maar die kan voorlopig om medische redenen niet in de sport ingezet worden. Twee paarden kan ik niet betalen, maar tijdelijk wel. Vandaar dat dit mij een goede oplossing leek. Ik heb het al meer gehoord van mensen die zo'n constructie hadden, maar niet zoveel hoefden te betalen.


Als jij makkelijk na een jaar afscheid kan nemen van je paard (en ja 1 jaar is lang hoor) dan moet je het doen. als je het kan betalen, en je vind het leuk dan zou ik ervoor gaan. Maar die 50 euro slaan nergens op, daar zou ik het dan nog even over hebben..

succes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:13

Die 50 euro, dat is dus 600 euro totaal in dat jaar. Voor dat bedrag koop je een dergelijk paard niet hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:22

Margreet schreef:
Die 50 euro, dat is dus 600 euro totaal in dat jaar. Voor dat bedrag koop je een dergelijk paard niet hoor!


INderdaad. Is er dan niemand die het ermee eens is dat je als je een paard zeg maar least het lofgisch is dat je er wat voor betaald? Jij moet eerlijk egzegd blij zijn dat je voor zo wienig geld de kans krijgt z\o'n paard een jaar te hebben.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:26

Ik vind alleen die 50 euro per maand een beetje teveel. Als het alleen de stalling, verzorging en onderhoud zou zijn, dan zou ik het er helemaal van nemen, want ik denk idd ook dat er veel te leren valt van zo'n paard.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:29

Margreet schreef:
Die 50 euro, dat is dus 600 euro totaal in dat jaar. Voor dat bedrag koop je een dergelijk paard niet hoor!


nee maar de persoon in kwestie betaald wel de stalkosten, hs, da, voer en alle andere kosten... dan kan je echt beter een eigen paardje nemen... maar zoals hij/zij zegt kan diegene geen tweede paard betalen maar wel voor tijdelijk.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:30

Fellor schreef:
INderdaad. Is er dan niemand die het ermee eens is dat je als je een paard zeg maar least het lofgisch is dat je er wat voor betaald? Jij moet eerlijk egzegd blij zijn dat je voor zo wienig geld de kans krijgt z\o'n paard een jaar te hebben.


ik vind dat niet weinig, hoor alle kosten moet hij/zij betalen! het is eigenlijk een huurpaard dan. Want bij leasen betaal je 1 bedrag per maand en huren betaal je alle kosten die er nog eens bijkomen

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 15:32

Mirko schreef:
Is inderdaad voor de verzekering.

Ik blijf maar dubben in mijn hoofd of ik er nu zoveel geld voor over heb om wat te leren en om wat sneller het Z in te komen..


Die 50 euro voor verzekering betalen vind ik dus niet rëëel. Als het paard komt te overlijden, heb jij mooi een jaar premie betaald en de eigenaar krijgt de centen Boos! .

Ook betalen voor eventuele veeartskosten vind ik zaak van de eigenaar en niet van de persoon die het paard een jaar leent, tenzij je hem bewust over het prikkeldraad heen jaagt maar daar ga ik niet van uit Knipoog . Maar waarschijnlijk is hij daar ook al voor verzekerd.

Je hebt al flink wat reëele kosten zonder die 50 euro extra huur. Die eigenaar heeft het mooi bekeken, totaal geen kosten en zijn paard wordt een jaar lang lekker doorgetraind en als er ondertussen wat gebeurd krijgt hij mooi de premie Geld, geld! .