wat is een gogh teugel? :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

wat is een gogh teugel? :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 18:57

weet niet of ik het goed schrijf, heb het geschreven gelijk ik denk dat het geschreven word,

maar wat is dat nu eigenlijk Verward ik zag er laatst iemand mee in de les rijden

en ik vond het er niet diervriendelijk uitzien hij trok zijn pony in de krul, mijn lesgever vroeg waarom ie die teugel der aan had hangen,

toen zei ie dat hij m anders niet omlaag kón rijden.

na de les zei ie dat het paard een slecht paard was en daarom de teugel gebruikte, ik heb 1 x op dat paard gereden (mag 1 uur per dag meerijden van de eigenaar) en die heb je dus echt zo onderin als je een beetje met je benen werkt Verward

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 18:58

Het is een Gogue Knipoog. De exacte werking kan ik je verder ook niet duidelijk uitleggen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:00

oh jammer...vond het er in elk geval maar raar uitzien, die pony zijn hoofd werd echt onderin getrokken met die teugel! later kwam iemand zeggen dat ie losser móest!

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:05


Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:06

ja daarop leek het! alleen was ie anders bevestigd denk ik.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:06

Door de gogue wordt meer ruggebruik gevraagd en zorgt voor een aanleunende en ontspannende werking. Bovendien houdt het paard een constante aanleuning met het bit en wordt zo nageeflijk.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:10

een gogue geeft druk op de nek en de mond en als ik het goed heb ook nog onder de hals. Door die druk brengt je paard sneller zijn hoofd naar beneden en word dus nageeflijker ( als je m dus goed gebruikt, niet de bedoeling dat je m zo strak zet dat je paard met zn neus tegen zn borst aan loopt)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:15

dus het helpt het paard om nageefelijker te lopen, en om te ontspannen? zou dit niet wat voor Pharaon zijn dan Nagelbijten / Gniffelen

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:16

huh lotteke? de gogue druk op de nek in de mond en ONDER de hals?
hoe kan een paard zich dan ontspannen? ik heb zelf de gogue regelmatig gebruikt. het paard krijgt druk achter de oren(door de touwjes die door het speciale kopstuk gaan) en in de mondhoeken. doordat de touwtjes rondlopen vraagt men ruggebruik. mijn pony reageerde supergoed, ze liet haar onderhals helemaal los, en het ruggebruik werd verbeterd. als het paard zijn rug meer gaat gebruiken word het ook makkelijker om wat van de achterhand te vragen, hierbij helpt de teugel ook. de gogue moet naar mijn mening best los bevestigd worden, want het paard moet ZELF eigenlijk de aanleuning zoeken. als het te strak bevestigd heb je er volgens mij tijdens het rijden zonder niets meer aan.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:16

Weet ik niet Phara, maar gebruik dat ding alleen als je er veel verstand van hebt, met andere woorden, vraag dan een ervaren iemand. Anders maak je er meer stuk mee, dan dat je goed doet..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:20

ja weet ik Lachen ga er zeker niet mee rijden zonder dat iemand mij eerst alles eens goed uitlegt Lachen
muiszje: een hulpteugel strak bevestigen heeft nooit zin! dan neemt de hulpteugel jou werk over en leer je uiteindelijk nog niets, voor mij dient een hulpteugel voor al om stap voor stap te leren hoe je een paard beter laat lopen, en helpt de hulpteugel daarmee door een deel van het werk over te nemen, hoe losser je het doet hoe meer je moet werken.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:21

Muiszje: ik zei al, als ik het goed heb. Moest even diep nadenken. En idd je hebt gelijk ( mijn stomme fout) En met de nek bedoelde ik dus achter de oren.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:23

ik denk dat de gogue.. mits goed bevestigd, niet zo heel veel schade kan aanrichten. het is volgens mij (volgens mij, anderen kunnen daar anders over denken natuurlijk) een van de minst dwingende hulpteugels.. omdat met er, als ruiter niet meer druk op kan zetten door handhouding, (zoals bij de slof) (snappen jullie het een beetje?, ik kan het niet beter uitleggen). omdat als het paard zich verzet tegen de gogue constante druk krijgt, en zodra hij zich ontspant niets meer voelt.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:27

Ben ik met je eens, muiszje, al heb ik van hulpteugels vrij weinig verstand, behalve dat ik wel ongeveer weet hoe ze werken. Ik vind daarom dat je er voorzichtig mee moet zijn, al ben ik niet tegen hulpteugels, mits goed gebruikt Lachen

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:28

Ben het met je eens, je moet er naturlijk wel goed mee omgaan. Toch vind ik een martingaal ook wel meevallen. Lijkt me ook een beetje wat je perzoonlijk lekker vind idd.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:30

martingaal vind ik zelfs een aangename teugel. Die neemt het alleen over als de ruiter het paard niet meer of moeilijk kan sturen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:34

Kijk, je hebt natuurlijk hulteugels en hulpteugels Haha!
Een martingaal is ook de ergste nog niet, dat ding werkt ook alleen in als het echt nodig is.. De slof e.d. is het zwaardere geschut.. Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:36

mij zie je nooit met slof rijden denk ik, heb ik gewoonweg niet genoeg ervaring voor.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:38

Zo bedoelde ik het ook niet Phara, was gewoon even een vergelijking Lachen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 19:46

weet ik Knipoog zei het ook maar gewoon Haha!

hoewel ik hier op bokt fotos zie van mensen die met slof rijden dat ik zoiets heb van

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:49

hmm, als men de slof gebruikt.. vind ik dat eerlijk gezegd meer toegeven dat je het zelf als ruiter niet rijtechnisch kan oplossen Tong uitsteken

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:50

Dan is het goed Phara, misverstandje dus Haha!

Tja, sommigen gebruiken indd de slof verkeerd en dat zie je dan terug op Bokt, jammer. Maar dat zal je altijd wel blijven houden.
Al moet ik zeggen dat ik op zich niet tegen een slof ben, mits goed gebruikt (maar dat geldt voor alles Knipoog ).

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 19:56

Amethyst, ik ben het met je eens,.. eigenlijk zouden alle hulpteugels als correctie moeten dienen... maar ok, mits goed gebruikt kan het niet kwaad vind ik. (dus: niet voor lange termijn enz)

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 20:00

Een hulpteugel is niet voor niets een HULPteugel..
En daar mankeert het 'm wel eens aan... Mensen gaan dingen vaak als gewoon beschouwen en dan gaat het mis..
Dus wat dat betreft ben ik het met muiszje eens.