longeren los met pessoa verantwoord?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 04:07

Ik longeer Goldy wel met pessoa los, zij is aan de lijn altijd zon etterbakje. Vliegensvlug draait ze zich dan om en dan draait ze dus lekker in de lijn, moet je dr eerst weer naartoe lopen paard uit de lijn halen, dan extra moeite om t paard weer van je af te krijgen, dan gaat het weer 2 rondjes goed en herhaalt het verhaaltje zich weer.
Ik doe dr nu dus aan de pessoa (wel in een afgesloten bak, dus ze kan niet uit de bak komen) zonder lijn, werkt uitstekend. Als weer eens om wil draaien ben ik er alweer bij en ze kan dan 1000 rondjes draaien maar ze draait niet meer in de lijn en kan dus meteen weer doorlopen als ik dr weer de goeie kant op heb gestuurd. En ze een stuk makkelijker van me af te krijgen.
Maar ik moet zeggen, als ik met longeerlijn kon longeren deed ik dat, dan heb je toch net wat meer te zeggen en kun je voorkomen dat ze teveel naar buiten vallen omdat je een lijn hebt waar ze aan vast zitten waar je ze dus mee kunt sturen en begrenzen. Ja of je moet al een longeerring hebben waar ze alleen maar rondjes kunnen lopen. Dan zou ik wel weer eerder zonder lijn longeren, is veel minder gedoe dan.
Ik ga trouwens binnenkort weer bezig met longeren met lijn, mn instruktrice hoorde mijn verhaal aan en die zag de uitdaging al weer helemaal zitten dus dat word feest met de les komende dinsdag Knipoog



Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 12:53

Of een paard dan wel of niet vastzit aan de lijn maakt niet uit. Beide keren kan een paard gaan bokken en gek doen. Je moet er alleen voor zorgen dat je m goed voorwaarts en bezig houdt. Dat geldt dus met lijn maar ook als je zonder lijn gaat longeren.
En het is natuurlijk aan jezelf om te bepalen of je meer te zeggen hebt over je paard als je een lijn er aan hebt of niet. (want wij kennen jou paard verder niet)
Als jij denkt dat je paard met lijn minder snel gekke dingen gaat doen dan doe je m aan de lijn en als je denkt dat het geen verschil maakt dan kun je ook eens zonder lijn gaan proberen.
En goed van je dat je eerst even goed uitzoekt en nadenkt over iets voordat je er mee bezig gaat OK dan!

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 13:18

Sonja schreef:
denk ik dat je qua aanleuning/begrenzing zonder lijn niet goed zit. Die lijn gebruik je niet voor niets met longeren.


Daar heb je gelijk in
Ik zou met Goldy zelf ook liever met lijn longeren. Inderdaad vanwege begrenzing. Zoals ik al zei, met lijn kun je ze begrenzen niet te veel naar buiten te vallen.
Ik longeer ook alleen maar zonder lijn omdat het (nog) niet op een andere manier mogelijk is bij Goldy. Maar daar gaan we aan werken. (Ik bedoel, longeren zonder lijn op wedstrijd terrein ofzo, dat zullen mijn mederuiters/amazones vast niet op prijs stellen Knipoog)
Maargoed, zonder lijn longeren kan dus wel, maar ik zou het alleen doen wanneer het niet moglijk is met lijn te longeren en als je dan zonder lijn doet zou het mooiste zijn in een longeerring of iets wat er op lijkt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 132 bezoekers