Warm versus koud beslaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Warm versus koud beslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 21:05

Kan iemand me vertellen wat voor en nadelen van beide technieken zijn???

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 23:34

Alleen een echt goede hoefsmid kan koud beslaan, warm beslaan kan elke hoefsmid. Koud beslaan is makkelijk als je paard erg angstig is. Ook ijzers zonder lip worden koud ondergeslagen, zoals bijv. western sliding plates. Het nadeel van koud beslaan kan zijn dat het ijzer niet zo glad op de hoef ligt als bij warm beslag. Echter, een goede hoefsmid zul je ook meer zien vijlen als branden bij warm beslag. Als een hoefsmid dus op een goede manier koud beslaat blijft het ijzer even lang zitten als bij warm beslaan. Weet ik uit ervaring. Als je de keuze hebt zou ik altijd kiezen voor warm beslag, want er zijn niet zoveel goede hoefsmeden in nederland....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 23:50

Hoeven & Hoefbeslag. Pascal Ebell

Het meest opvallende verschil tussen warm en koud beslaan is dat bij koud beslag het hoefijzer niet wordt verhit om het in model te smeden en onder de paardenvoet te passen. Je kunt je voorstellen dat het in model smeden van een hoefijzer behoorlijk wat kracht vergt. Dit kan ook koud, maar het is een stuk gemakkelijker wanneer het ijzer wordt verhit. Het hoefijzer is dan namelijk met veel minder moeite te vervormen. Ook het vlak op de hoef passen van een koud hoefijzer is lastiger. Als een ijzer warm gepast wordt, kunnen eventuele oneffenheden in de hoef vlak gebrand worden. Hierbij is het echter niet de bedoeling dat we hoefsmid en paard niet meer van elkaar kunnen onderscheiden door de rookwolken! Ook wil dat niet zeggen dat de hoef niet mooi vlak bekapt hoeft te worden.

Natuurlijk is het mogelijk om een paard netjes koud te beslaan. Dit kan naar mijn idee echter alleen als de vorm van de hoef niet te veel afwijkt van de vorm van het ijzer. De hoefsmid zal zeer nauwkeurig te werk moeten gaan om het ijzer overal netjes vlak te krijgen. Dit is vooral een probleem bij het voorijzer, omdat het lastig is om de opzet er goed in te raspen. De opzet is de iets omhoogstaande voorkant van het voorijzer, waardoor het paard makkelijker zijn benen op kan tillen.

De hoefsmid die koud beslaat, gebruikt vaak als argument dat het branden van het ijzer op de hoef slecht is omdat dit vocht aan de hoef zou onttrekken. Dit klopt niet, want het branden gebeurt slechts op het dode hoorn. Er zijn dan ook genoeg paarden die langer dan tien jaar warm beslagen zijn en hier nooit noemenswaardige problemen van hebben ondervonden.

Een nadeel van koud beslaan is dat de smid geen extra lippen aan een ijzer kan maken, mocht dat noodzakelijk zijn. Ook zijn er veel hoefproblemen waarbij fabrieksijzers niet voldoen, en dan zal de hoefsmid toch echt zelf met hamer, tang en smidsvuur aan de gang moeten om iets te smeden wat past. Hieraan herken je de echte vakman!

Bedenk tot slot dat warm beslaan een stuk duurder is dan koud, niet alleen voor de paardenhouder, maar ook voor de hoefsmid. De investering in een gasoven is niet gering en ook het propaangas is niet gratis. Met andere woorden: als koud beslag beter zou zijn dan warm, zou geen enkele hoefsmid nog warm beslaan.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 00:00

Er heeft een tijdje geleden een groot artikel in de BIT gestaan hierover, misschien dat je dat van iemand kan lenen?

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 15:54

Met koud beslaan kun je ook nooit helemaal goed zien of het ijzer echt goed ligt. Ik heb net een cursus hoefbekappen achter de rug, waarbij wij de ijzers van paarden eraf moesten halen en de hoef bekappen, waarna de begeleidende smid er weer ijzers onder sloeg. Uiteraard controleerde hij wel eerst of wij netjes en vlak bekapt hadden.
Zo liet hij dus ook zien hoe hij een ijzer ging passen. Hij zag al dat het aan de toon te smal was, dus hij ging het verhitten en wat verbuigen enzo. Toen ging hij nog eens passen, waarbij het aan de buitenkant goed leek te zitten, maar toen hij het ijzer eraf haalde, kon hij aan het gebrande deel zien, dat hij er nog iets aan versmeed moest worden.
Ik was hiervoor al voor warm beslag, maar nadat ik dit gezien had, wist ik dat zeker.