Ik ga het nog even moeilijker maken!
Ik heb van de technische controle gehoord dat het eigenlijk wel over de werkelijk geladen gewichten gaat,
en dat je dus een weging zou kunnen afdwingen.
"Als u dus met uw wagen in totaal 1800 kg mag trekken (gegevens afhankelijk van de constructeur) dan mag u deze beladen aanhangwagen met een MTM van 2000 kg trekken, voor zover u de 1800 kg niet overschrijdt.
De tweede bewering is dus de juiste : u moet kijken naar de tarra van de aanhangwagen + het gewicht van de paarden. De MTM van de aanhangwagen mag groter zijn dan de maximale toegelaten sleepbare massa (1800 kg) van uw wagen voor zover u dit laatste gewicht niet overschrijdt."
Bovenstaande citaat komt dus van de kwaliteitscoördinator van de technische controle in Deurne (België). Ik veronderstel dat die het wel weet, ga in elk geval die mail printen en altijd in de trailer houden, dan kan ik mij beroepen op onoverwinnelijke dwaling als het toch anders blijkt te zijn.
Soit, de wagen die trekt is een Hyundai Terracan, voor de geïnteresseerden.
Met dubbele trailer bedoel ik één met een tussenschot waar je 1000kg paard ik kan steken.
Met 1,5 bedoel ik zo één zonder tussenschot maar breder dan een enkele.
Alvast bedankt voor jullie input,
maar hebben jullie nog concrete tips?
Ik heb al veel websites van merken gelezen en de meeste hebben wel trailers die qua gewicht aan mijn eisen beantwoorden,
maar ik had graag pro's en con's van gebruikers, want ik ben echt een leek als het op trailers aankomt.
Sommige voor- en nadelen leer je pas kennen als je het ding al gekocht hebt...
Qua materiaal leek hout mij bvb intensiever in onderhoud.
Groetjes!