springen na negatieve buigproef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

springen na negatieve buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 13:38

De merrie die nu weer bij ons in het land staat is 2 weken geleden terug gekomen van haar 'koper'. Zij is ruim een maand geleden verkocht naar Texel... Nu was zij daar een maand op proef, daar is een buigproef gedaan en die was zeer negatief, bij haar rechterbeen liep zij op 3 benen weg... Zij heeft hier in het dagelijks rijden en doen helemaal geen last van. Het is echt een super paard en onwijs braaf, ze loopt ook helemaal niet kreupel ofzo.

Nu is mijn vraag, kan ik een beetje met dit paard gaan springen, ik wil dit dan gaan doen onder begeleiding van mijn instructrice in een les. Ik wil ook niet hoog gaan springen alleen kijken of ze het kan.

Groetjes!

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:52

Als een paard kreupel op de buigproef loopt is hij positief en niet negatief.

Een buigproef is een momentopname dus is het zinnig om het over een paar weken weer een keer te doen.
Als hij dan nog kreupel is lijkt het me toch goed om te weten waar dat vandaan komt.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 13:55

ik zou niet gaan springen maar veel dressuur rijden! en dan nog eens een buigproef laten doen! loopt ie dan wel goed dan kan je er gerust mee springen maar niet te veel want met springen komt het aan om de benen van een paard! dus het kan wel maar niet te veel!

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:30

Er zijn mensen die een paard na een buigproef gewoon zelf kreupel hebben getrokken. Dus misschien best eens laten keuren door een dierenarts zodat je echt wel wat meer zekerheid hebt

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:35

Het is inderdaad een momentopname.
Laat eerst voor de zekerheid nóg een buigproef doen, liefst door een andere dierenarts. Is de buigproef positief (dus hij loopt kreupel), dan is het zaak om uit te zoeken waar dat nou preciesvandaan komt.
Tot die tijd zou ik dus niet gaan springen, pas als je zeker weet dat hem niks mankeert, dán kun je gaan springen.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:36

Idd, niet gaan springen hoor.
Eerst nog een keer laten keuren..

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:42

Ik zou er niet mee gaan springen voor je weet waarom hij positief is. Mijn paard staat op het moment op rust met een zeer zware peesblessure. Ze was ook niet kreupel, maar wel positief op de buigproef.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:19

als je de buigproef verkeerd doet, kan je paard kreupel lopen. dan is het niet dat je paard niet goed is maar de gene die de test gedaan heeft heeft het niet goed gedaan. ik zou het nog een keer door je eigen veearts laten doen.En als er verder niks aan de hand is kan je best springen. Al was het paard niet eens gekeurd zou je er ook mee springen.

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 17:20

Ze was toen ze die buigproef deden net van haar ijzers af... ik weet niet of het hieraan ligt maja. Maar haar moeder heeft ook altijd positieve buigproeven gehad. De buigproef is gedaan door een dierenarts, er is ook een keurings rapport enzo. Maar zij is niet van mij, en ik geloof niet dat de boer er zin in heeft het helemaal uit te laten zoeken waar het probleem zit, we zullen het waarschijnlijk nooit weten. Als de DA nog eens langskomt zal ik vragen of hij het een keer wil doen.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 17:41

Zucht..

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 19:24

Suel schreef:
Zucht..


???

Debbieremi

Berichten: 246
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 22:58

Bij Remi was zijn rechtervoorbeen niet helemaal goed op de buigproef, hij draafde teveel passen teveel kreupel en was verder erg gevoelig met rechts. Ik heb Remi nu bijna anderhalf jaar, en wat we ook doen: springen, dressuur of buiten lekker crossen, hij heeft geen stap kreupel gelopen. Het is inderdaad een momentopname. Ik zou idd voor de zekerheid nog even een buigproef laten doen

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:08

Kan ook een kleine kneuzing zijn.
Tijdje rust geven en dan opnieuw een buigproef doen!

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:24

Lydiia schreef:
???


Ja, het lijkt mij vrij voor de hand liggend om een paard wat onlangs een negatieve buigproef heeft gedaan niet te laten springen.
Springen is nogal belastend voor de benen van een paard, dus vandaar mijn "zucht".

Ik vind dat nogal moeilijk te begrijpen dat je bij zoiets überhaupt al aan springen denkt. Eerst die benen maar eens sterk maken en om te beginnen eerst maar eens de exacte oorzaak lokaliseren en verhelpen/behandelen. Dan weer sterk maken en pas als je 100 procent zeker bent van gezonde benen weer eens denken aan rustig aan opbouwen. Bij een negatieve buigproef is er gewoon sprake van twijfel. Ook al is de arts nog zo onervaren, een negatieve buigproef is een negatieve buigproef. Misschien een idee om zelf ook een buigproefje te doen om te kijken hoe ze nu loopt. Aan de hand daarvan kun je in elk geval zien of er nog steeds onregelmatigheid optreedt. Een buigproef kun je natuurlijk ook zelf doen en aan de hand daarvan weer een arts laten komen.

Een stel paardenbenen koop je maar 1 keer...

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:28

Maar Suel, een ander zegt toch ook net dat een verkeerd uitgevoerde buigproef een heel verkeerd beeld (kreupel paard, terwijl het paard goed is) kan geven?

Daarbij zou ze ook springen als de test niet was gedaan.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 23:33

Ja, ach ik heb ook niet alle reacties gelezen... Het feit dat je bij een negatieve buigproef aan springen denkt lijkt mij niet helemaal logisch. Ik zou dan eerst de buigproef opnieuw laten doen voordat ik überhaupt aan springen zou denken. Maar ja, wie ben ik om daarover te oordelen. Ik gaf gewoon mijn mening.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:29

En zelf een buigproef doen, lijkt me al helemaal geen oplossing. Als een hoop VA's het al niet fatsoenlijk kunnen, wat denk dan dat iemand kan die er helemaal geen ervaring mee heeft. Er raken dagelijks nog paarden kreupel, op verkeerd uitgevoerde buigproeven. Dus Suel, het lijkt me bepaald geen goed advies, om dat dan zelf maar te gaan proberen.

Suel

Berichten: 547
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:26

Kitten schreef:
En zelf een buigproef doen, lijkt me al helemaal geen oplossing. Als een hoop VA's het al niet fatsoenlijk kunnen, wat denk dan dat iemand kan die er helemaal geen ervaring mee heeft. Er raken dagelijks nog paarden kreupel, op verkeerd uitgevoerde buigproeven. Dus Suel, het lijkt me bepaald geen goed advies, om dat dan zelf maar te gaan proberen.


Nou het zegt wel iets over de arts als ze geen fatsoenlijke buigproef kunnen doen hoor. Maar zoals ik al zei, dit is mijn mening...

En ik neem aan dat je wel begrijpt dat ik niet iemand die niet weet hoe je een buigproef uit moet voeren een buigproef wil laten uitvoeren. Ik probeer er alleen maar mee te zeggen dat je het zelf ook kunt doen (als je weet hoe het moet uiteraard, zucht..). Dat wil zeggen, dat je het zelf kunt doen of iemand die je kent die het weet evt kunt laten doen of een dierenarts en ga zo maar door. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat je met een paard wat een negatieve buigproef heeft gehad, niet moet gaan springen, maar je in geval van twijfel, beter een buigproef opnieuw kunt doen voordat je verder gaat.

Het verhaal over wie wel of niet een buigproef kan en mag uitvoeren is off-topic... Het ging erom of je wel of niet moet springen met zo'n paard... Ik zeg nee, zolang niet bevestigd is dat je paard goed loopt.