Brokkel hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Brokkel hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 22:59

Heeeelp!! Mijn paard heeft ontzettend last van brokkelhoeven.
Ze zijn namelijk kanonhard.
Ik maak me hier zorgen om want haar hoeven beginnen hierdoor te klein te worden. Mijn hoefsmid heeft al gewaarschuwt dat haar hoeven aan de kleine kant beginnen te worden. Wat gebeurt er als ze echt te klein worden?? Word ze dan kreupel?? Wat kan ik tegen deze hoeven doen?? Als ze weer aangroeien gaan ze direct brokkelen. Is er een soort hoefsmeer?? Hoevenvet helpt niet, dat haalt juist het vocht eruit.
Ik week de hoeven ook elke dag in een emmer water en het lijkt een beetje te helpen.
Is er nog een andere oplossing??

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:08

Biotine voeren.
Je moet wel een lange adem hebben, het duurt gauw een half jaar voordat je resultaat ziet, maar de hoornkwaliteit wordt er echt beter van.

Verder heb ik hele goede ervaringen met dit spul: [VMR] Foot perfect (hoefsmeer) - waar verkrijgbaar?
Maar daar is lastig aan te komen lijkt het. Ik heb contact gehad met de paardendrogist erover, maar die wilden niet erg meedenken en -werken.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:12

Je kan ook proberen de hoeven ná het weken in water in te smeren met een mengsel van 1/3 azijn en 2/3 olie (gewoon uit de supermarkt!). Dat heeft een oude hoefsmid van me ooit eens aangeraden en het werkt heel goed. Gewoon in een leeg frisdrankflesje oid doen en even goed schudden voor je het erop smeert!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 23:13

een kwart azijn en 3 kwart zonnenbloemolie was het tog???

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:14

Evita had in het begin ook last van brokkelhoeven. De DA had ons toen aangegeven om biotine te gebruiken, wat we ook hebben gedaan en over langere termijn zie je het resultaat, ze heeft er nu iig geen last meer van.

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:17

Milkaatjuh schreef:
een kwart azijn en 3 kwart zonnenbloemolie was het tog???


Zoveel verschil maakt dat niet Tong uitsteken Het hoeft niet zo heel precies

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 23:17

okeej ik zal wel even kijken voor die biotine.. waar kun je dat kopen??
En wat is het precies?? poeder??
Moet je het ook blijven voeren nadat je resultaat ziet?? Of kun je er een keer mee stoppen.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:19

biotine is toch juist om de hoeven harder te maken?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:20

Biotine is niet moeilijk aan te komen.
De ruitersportzaak heeft het wel, maar de Paardendrogist en zelfs de Boerenbond/Welkoop hebben het ook.
Het is een poeder, maar het smaakt niet vies ofzo, de meeste paarden eten het zo op.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:21

ik heb biotine in vloeistofvorm gehad

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 23:24

is er nog meer wat helpt de hoeven soepeler te maken??
hoevenvet haalde tog juist vocht eruit? is er iets wat juist vocht geeft??

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 08:26

hoevenvet haalt het vocht niet uit de hoeven als je de hoeven eerst nat maakt, daarna vet met laurier. Werkt bij ons al jaren goed. Maar i.d.d. ook biotine +, dit met extra zwavel voor bevordering van de groei.
Helpt ook voor paarden die hoefbevangen zijn geweest sneller beter te laten lopen.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 12:09

leg eens iets beter uit klien?? Knipoog snap het niet helemaal.. ik ben dom... Tong uitsteken

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:58

Welk gedeelte snap je niet?
het schijnt, althans naar onze ervaring, (meningen verschillen hoor, zoals met alles), dat als de hoeven nat zijn gemaakt en je dicht deze af met hoevenvet waar laurier in is verwerkt, dat de hoeven niet uitdrogen, maar dat je het vocht juist vast houdt. Bij ons werkt het!

De biotine + is ons aangeraden door de dierenarts toen Arsen hoefbevangen was geweest. Dit hielp, inderdaad na ca 3 maanden, en zijn hoeven verbeterde zichtbaar. Ondertussen is hij helemaal zonder ijzers en loopt hij prima. Geen brokkelhoeven of andere ellende.

Genoeg uitleg? En eh, je zal gerust niet dom zijn, maar mijn uitleg is misschien niet zo handig neergezet Lachen

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:36

Mijn paard had ook pruthoeven. Maar ik voer hem nu al bijna een jaar Biotine plus van de paardendrogist. Daarnaast heb ik vorig jaar in de droge periode gesmeerd met Hoefvocht ook van de paardendrogist. Waar het aan ligt weet ik niet, maar ik hoef niet meer te smeren. Biotine krijgt hij nog wel. Maar het hoefvocht hoeft momenteel niet. Nou is het ook nog niet echt een hele droge periode geweest natuurlijk. Ik hoor ook mensen met hele goede ervaringen met Rainmaker. Volgens mij ook van paardendrogist. By the way: Ik heb geen aandelen bij de paardendrogist hoor Knipoog .

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 13:39

Ik zal toch eens kijken voor die biotine!! Bedankt iedereen!!

wenda

Berichten: 384
Geregistreerd: 21-07-01
Woonplaats: Asten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:46

hoi,

je kunt ook reusel gebruiken dat is varkensvet dit moet je erop smeren. Je kan dit halen bij de slager.
Wij hebben twee paardne gehad met slehte hoeven en hebben de paarden telkens daarmee in gesmeerd en nou brokkelen de hoeven niet meer

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:57

je kan her dus helemaal nix tegen doen. mijn paard heeft het ook. en het enige wat eventueel zou kunnen julpen is biotine voeren. maar als de winter weer begint, zul je merken dat de hoeven niet meer erg zullen afbrokkelen. heb je pony ijzers of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:53

Biotine voer ik nu ook. Het is niet om harder te maken of zachte, maar verbeterd de kwaliteit gewoon waardoor automatisch de hoeven mooier blijven.

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:06


Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:08

je moet ze echt niet invetten. Als je ze altijd invet dan komt er geen vocht in of uit en dan gaan ze krimpen

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 16:43

Ze heeft geen ijzers, want daar word het alleen maar erger van.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:48

Biotine idd..
Kijk ook eens bij de zoekfunctie..
Staat dr ook heel veel over.