Van schikkerig en onveilig buiten naar verkeersmak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kan een paard van 8 jaar oud, buiten niet vertrouwd, met veel tijd en aandacht toch verkeersmak worden?

Ja
25 (100%)

Totaal aantal stemmen: 25


LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Van schikkerig en onveilig buiten naar verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-02 23:56

Naar aanleiding van een paard wat te koop staat deze vraag. Het paard is vooral dressuur matig gereden en ik weet niet precies hoever de huidige bereider getracht heeft het paard buiten te laten wennen. Het is een ruin, haflinger. De ruiter heeft zich vooral op dressuur gericht (M)
Wat denken jullie? En hoe zouden jullie het aanpakken om dit paard buiten te kunnen vertrouwen?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 00:07

Mits ze geen trauma of zo heeft (bv. een ongeluk gehad), kan ie zeker verkeersmak worden voor 100%. Als er wel iets is gebeurt, dan kan het in ieder geval nog verbeteren, maar misschien dat je die 100% niet gaat halen....

Hoe aan te pakken? simpel: rijdt met een goed, braaf, verkeersmak paard mee, en ga samen de weg op. Eerst ietwat rustige weggetjes, later drukkere wegen en door dorpen en dergelijke. Blijf eerst aan de binnenkant van het rustige paard, later ga je voorop.

Als je dit een aantal weken (of maanden) goed vol houdt, dan zul je zien dat het paard steeds makkelijker wordt.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

mits jij je ook ontspannen kan voelen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 00:41

Je moet buiten wel zeker zijn over je eigen kunnen!!!
En dat je correct ben in je hulpen.En je paard volkomen beheersbaar is!!
Ook kan je met 2ervaren mensen ernaast en jij erop,paard wel aan t been
mee laten lopen.(tussen heel rustig verkeer)
Je naasten zegmaar met 2 halster touwen aan het hoofdstel/bitstukje.
Is je paard te temperamentvol?Longeer dan voor je naar buiten gaat!
Of als die mogelijkheid er is...in de weideperiode paard in de wei langs een weggetje ofzo. groetjes angelique
Ps meelopen met een zeer mak paard is ook een optie,
Al zou ik dan toch heel voorzichtig zijn,in druk verkeer te rijden!
groetjes an

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Re: Van schikkerig en onveilig buiten naar verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 08:08

LindaM schreef:
Naar aanleiding van een paard wat te koop staat deze vraag. Het paard is vooral dressuur matig gereden en ik weet niet precies hoever de huidige bereider getracht heeft het paard buiten te laten wennen. Het is een ruin, haflinger. De ruiter heeft zich vooral op dressuur gericht (M)
Wat denken jullie? En hoe zouden jullie het aanpakken om dit paard buiten te kunnen vertrouwen?


Ik zou hem eerst rijden in de bak en aan de hand buiten lange wandelingen maken om hem daar aan jou te laten wennen en je te leren vertrouwen met enge dingen (Voor zover hij daar nog niet mee bekend is). Dan kun je erop met evt iemand ernaast die in kan/durft te grijpen. Daarna kun je met een groepje naar buiten en tzt ook alleen. Gewoon kwestie van rustig opbouwen en elkaar leren vertrouwen, dan komt het vanzelf goed.
Succes!
Viv

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 10:00

Als ze er wedstrijden mee heeft gereden ook op vreemde terreinen, waar soms de jury in auto's zit etc. dan is hij iig al wat gewend.
Schrikkerig en bang zijn in mijn mening verschillende zaken.
Vooral veel aan de hand kleine stukjes naar buiten, heen en terug zelfde route. Als je er dan op gaat buiten met een 'leid'paard dan kent hij de route al.

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 10:29

het is heel moeilijk maar wel mogelijk, ik heb een overbuurmeisje en dat paard was nog nooit over de weg gekomen, maar nu naar een paar jaar, loopt hij over de weg als of hij een konijntje is....ik heb daar echt bewondering voor, mijn paard durft het wel, maar ik wordt zel heel snel zenuwachtig en dat voelt hij, ik durf gewoon niet over de weg, maar ik zal zeker gaan oefenen, totdat het ook een konijntje is...veel succes

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Re: mits jij je ook ontspannen kan voelen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 11:16

[quote="angelique"
Je naasten zegmaar met 2 halster touwen aan het hoofdstel/bitstukje.
[/quote]

Bedoel je daarmee dat je het "schrikachtige" paard aan een rustige bindt Verward ???? NOOIT DOEN, LEVENSGEVAARLIJK!!!!
Wat als ze zó erg schrikken en er met z´n tweeen (of in dit geval, met z´n drieen) vandoor gaan? De elende is dan niet te overzien!!!!
Je kan beginnen om in de bak een trail op te bouwen, met allemaal "gevaarlijke" en "enge" dingen, zoals een groot stuk plastic, een wiebelige plank, tonnen, vlaggetjes enz. erin. Kijk eerst eens hoe hij op deze dingen reageert, als dit allemaal goed gaat, kan je kijken of je (samen met een rustig paard) een ritje buiten kan maken, zonder dat je meteen over de weg gaat! Als dit allemaal geen problemen meer geeft, kan je een stukje RUSTIGE, GOED OVERZICHTELIJKE straat proberen.
Succes!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 19:45

Ik denk dat het wel moet lukken. Om te beginnen is het een haflinger en die zijn over het algemeen wel wat koeler in het hoofd dan een WPN-er oid. Verder is ie al 8 en heeft dus e.e.a. meegemaakt. Inderdaad, als hij wedstrijden heeft gereden is hij gewend aan verschillende terreinen, juryhuisjes, misschien een wedstrijdterrein buiten waar een weg vlak langs rijdt. Ook zal hij vast wel buiten hebben gestaan (is immers een haflinger) waardoor hij ook al e.e.a. gezien heeft.
Ik zou het rustig oppakken met een braaf paard ernaast, of in een groepje van een paard of 4 (afhankelijk natuurlijk van hoe hij is met andere paarden). Wij hebben met 10 keer naar het strand een 8 jarige M-dressuur wpn-er zover gekregen dat ze nu alleen naar het strand durft en daar blij loopt te briesen alsof ze er al jaren liep. Scheelde wel dat zij al gewend was aan een bosritje op zijn tijd. Wat misschien ook helpt is buiten gaan wandelen (hoofdstel met longeerlijn, jij voorop) zodat hij al iets meer ziet van wat er buiten is.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 21:43

Wat is dat toch met die 8-jarige Haflingers? *LOL* Ik rijd er nu ook een en die heb ik nog niet mee naar buiten genomen onder het zadel want die kan flink doordraaien.
Apple schreef:
Ik denk dat het wel moet lukken. Om te beginnen is het een haflinger en die zijn over het algemeen wel wat koeler in het hoofd dan een WPN-er oid. Verder is ie al 8 en heeft dus e.e.a. meegemaakt.

Dit is dus ook niet voor elke Haf van toepassing, dat zegt niks.
Ik wandel de laatste tijd wel wat meer, met hoofdstel en longeerlijn en zo leert ze aan 'buitensituaties' wennen. Omdat ze zeer binnenkort verkocht wordt denk ik niet dat het er nog van komt dat ik haar buiten ga rijden, dat is wel jammer. Het kost ontzettend veel tijd en geduld. Nu heb ik het jaargetijde ook niet mee, ik denk dat als het zomer was geweest dat ik haar wel een paar keer na de les buiten had uitgestapt bijvoorbeeld, dan is de energie dr al wat uit en 's zomers zijn de meeste paarden rustiger.
Als het stormt is alles toch extra spannend en de afgelopen weken was het ontzettend nat buiten.
Ik zou ook als ik jou was eerst wat buiten gaan wandelen en dan een keer met een ervaren paard meerijden en dat opbouwen zodat je uiteindelijk alleen kunt.