Vraag over chippen bij een arabier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Vraag over chippen bij een arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 14:13

Mijn arabiertje, Nagoya, is niet gechipt, maar ze heeft wel een paspoort (en papieren). Ik wil haar laten chippen, aangezien dit binnenkort verplicht wordt (of al is?).
Moet ik haar door iemand van het AVS laten chippen, of kan ik dit door mijn eigen dierenarts laten doen en dan de chip-code in het paspoort laten plakken? En hoe moet ik dit regelen?
Ik wil haar ook op mijn naam laten zetten, kan ik dit beter vóór of na `t chippen laten doen?

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:21

Mja, de DA kan het, je kunt ook bij de KNHS op de website leze hoe het moet en waar het kan.

Maar je KUNT ontheffing krijgen op chippen hoor. Krijg je gewoon een startkaart.

http://www.invisio.nl/antichip/

Lees maar....

sjokkemeule

Berichten: 1012
Geregistreerd: 01-06-04
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:28

Het laten chippen van een paard kost € 35,=. Dit kan gebeuren door een dierenarts of een paspoortconsulent (=leek, die 1 middag instructie heeft gehad. Voor de gelegenheid heet dit ‘paramedische opleiding’. Normaal gesproken mag volgens de Nederlandse wet nl iemand, die geen paramedische opleiding heeft gehad geen injecties geven). Het laten bepalen van het DNA profiel bij het laboratorium van Haeringen in Wageningen kost € 38,=. Als de gemiddelde Nederlandse paardenhouder de keuze heeft tussen een 100% zeker gevaarloze methode of één waarvan dit niet zeker is, die beiden ongeveer hetzelfde kosten is het niet moeilijk te bedenken waar de keus op valt.