Wanneer met welke deken beginnen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Wanneer met welke deken beginnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 17:12

Ik vroeg me af wanneer jullie je paard voor het eerst een deken op doen in het najaar. Ik heb namelijk sinds kort een haflinger en aangezien ik vrij fanatiek rijd (ook wedstrijden), wil ik haar deze winter toch graag een deken opdoen.

Vandaar mijn vraag over wanneer welke deken. En wanneer overstappen op een iets dunnere of juist dikkere deken.

Hoe doen jullie dit?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:33

als ze begint te zweten alleszins overtsappen op lichtere deken
de meeste beginnen met een zomerdeken vanaf september oktober
zodra de temp lager komt dan 10 graden beginnen, komt die hoger dan 10 graden terug afbouwen...

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:52

nou daar ben je wel lekker vroeg mee!de zomer is nog amper begonne Tong uitsteken

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:47

Is de zomer al begonnen? Dat heb ik tot op heden volledig gemist dan.... *kijkt naar buiten, ziet alleen maar vieze regen*

Ik gooi er pas een deken op als ie geschoren is.... Met dekens haar tegenhouden werkt niet bij die teddyberen van me. Vorig jaar weer eens geprobeerd, half september structureel onder de dekens--> kruiwagen vol haar eraf geschoren in november.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:08

Zeker bij een Haflinger zou ik heel erg op tijd beginnen. Zeker niet later dan eind augustus.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:03

Ik zou ook eind augstus aaanhouden, maar een beetje afhankelijk van hoe het weer dan is.
Als hij moet gaan staan zweten op stal met z'n jas aan is het echt nog te warm...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 09:07

Augustus/september. Dat ligt er maar aan wanneer het weer om gaat slaan.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:41

augustus/ september. En dan met de temperatuur die daalt stap ik steeds over naar een dikkere. Eerst zomer, dan tussendikte en dan winter. Maar dan moet je wel de dekens hebben. Anders een niet te dikke winterdeken, waar je eventueel nog een onderdeken (of zweetdeken) onder kan doen.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:43

Als de "R" in de maand is, beginnen veel mensen met een deken. Je zou kunnen overwegen om een dunnere waterdichte deken te kiezen (ongeveer 150-200 grms) en dan als het echt koud wordt (en da's natuurlijk afwachten) nog een onderdeken te gebruiken. Als je op tijd begint met dekens, hoef je je paard waarschijnlijk niet eens te scheren. Zorg trouwens ook dat z'n voeding optimaal is. Dit scheelt ook weer in het vormen van een wintervacht...

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:45

thnx voor de reacties... maar we gaan eerst nog even wachten op de zomer toch ?