zweetdeken of uitrijdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

zweetdeken of uitrijdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:30

als jullie met je bezwete paard bv van de manege naar huis stappen,of andersom(met een droog paard)gebruiken jullie dan gewoon een zweetdeken of een uitrijdeken?

Het is namelijk de bedoeling dat ik binnenkort stappend naar de binnenbak van de manege ga,maar als het dan wat frisser is wil ik hem wel een dek opdoen.
Nu zit ik een beetje te twijfelen tussen een normale zweetdeken die je dan dus over het zadel doet,of een wollen uitrijdeken met zadeluitsparing.

of een waterafstotende>?

wat doen jullie in zo'n geval?

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:33

een zweetdeken; een uitrijdeken heb ik 's winters het hele uur op (dat is wel een dunne) en dan een zweetdeken erover met uitstappen (hij is geschoren) Ik gebruik een uitrijdeken dus alleen als ik ermee rijd.
Een waterafstotende kun je wel doen, maar die ademen niet zo goed.
Als je trouwens iets waterafstotends wil (duur) en je dus uitgaat van een beetje regen op z'n tijd zou ik al helemaal een zweetdeken pakken, dan blijft je zadel droog.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:34

Ik heb bij Marco een uitrijdeken gekocht toen hij geschoren was, voor het inrijden en uitstappen, omdat dit veel fijner rijdt dan een normale zweetdeken. Normaal (ongeschoren), gebruikte ik wel een gewone zweetdeken, omdat je deze ook bij de borst kunt sluiten.

Bovendien kun je een uitrijdeken alleen tijdens het rijden gebruiken, maar een normale zweetdeken kun je zo ook nog goed gebruiken....

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:34

uitrijdeken met zadeluitsparing. De laatste keren dat ik naar een manege gelopen ben, zijn we ernaast gegaan en had ze dus wel een zweetdeken over haar zadel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:38

hij wordt 's winters niet geschoren(althans dat is niet de planning.hij hoeft niet heel zwaar te werken en komt sowieso niet erg dik in de vacht)
als het echt stortregent ga ik met de trailer naar de manege.
Een gewone zwetdeken heb ik wel(met hals)

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:51

als het echt koud is, rijd ik net als Lenn het hele uur met de uitrijdeken op. Daar komt dan een zweetdeken overheen met teruglopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:08

ik rijd hem in een binnenbak in de winter,alhans,dat is de bedoeling.
als het echt heel erg koud is stap ik hem eerst misschien warm,of ik ga gelijk aan het werk zonder deken,.
.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 16:30

Als ik naar de verenigingslessen ga, krijgt patos in de winter op de terugweg een zweetdeken op. Op de heenweg vind ik onzin: ze stapt dan actief, ze is dan niet bezweet (patos wordt overigens niet geschoren).
Een uitrijdeken zou misschien praktischer zijn, maar dan moet ik er speciaal een gaan aanschaffen, zo gaat het ook prima.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:07

gewoon een zweetdeken.
dat is beter als ie heeft gezweet en je rijdt in een koud, fris windje naar huis.
je kan een zweetdeken ook gewoon over het adel heen leggen en dan toch nog rijden.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:13

Ik gebruik altijd zweetdekens. Omdat ik geen uitrijdekens heb, en het eigenlijk ook makkelijk vind. Zeker als je naar buiten gaat, borst is ook bedekt en de wind slaat er zo minder snel onder.
Plus dat ik dan vaak na het rijden zadel er afpak, en de deken meteen terug kan vouwen (vouw die dan terug naar de kont) en nog even op kan laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:25

en als jullie buiten gaan rijden in de winter?
Ikzelf vind dat hij het vanzelf wel warm krijgt(mits niet geschoren)en als ik klaar ben,stap ik evt wel uit met een zweetdeken.
Tenzij ik een buitenrit heb gemaakt,dan stap ik op adem en niet compleet droog.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:43

Ik heb een fleece-uitrijddeken. En die gebruik ik zowel voor het uitstappen na dressuur, als na een buitenrit. Als het niet te koud of winderig is in de winter, dan rijd ik de buitenrit zonder deken. Ik doe wel meteen na terugkomst de uitrijddeken op. Hangt ook van de vacht van je paard af. Domi heeft zelfs onder een deken nog flink wat vacht, sommige paardjes die hoog in het bloed staan, hebben echt van die satijnen velletjes, die hebben gewoon meer bescherming nodig.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:26

voor het uitsttappen gebruik ik een stuk fleece, gewoon een "zeeman" deken zeg maar... gebruik ze alleen op wedstrijden. verder krijgt ze alleen in de winter pas op stal een zweetdek op als het echt nodig is...

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 00:18

Waarom heb je een deken nodig als je uitstapt?

bang dat die kouvat? zolang die blijft lopen kan die geen kou vatten
bang dat die kouvat op de spieren? je moet ook niet zeiknat van de verwarmde binnebak gelijk de strom en regen met 5 graden ingaan.. stap je paardje eerst een beetje uit en stap daarna terug naar huis..

Ik heb enkel een (dunne) winterdeken voor als het vriest een zomerdekentje om de overgang niet te groot te maken van niets naar winterdeken en weer terug.

sweet deken gebruik ik eigleijk nooit.. ik stap mn paardje altijd uit tot die droog is (zit altijd keurig in der vacht gelukkig) en als de wind heel erg op der stal staat doe ik het luik dicht..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:11

Ik vind een zweetdeken fijner om mee uit te stappen. Het bedekt meer en het neemt zweet beter (laat zweet beter door). Een waterdichte uitrijdeken vind ik alleen fijn voor als het regent. Het liefst rij ik verder niet met uitrijdeken.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:54

tijdens wedstrijden op de PA moet je paard even stilstaan en dan word de hartslag en alles gemeten. je komt er vaak met een bezweet paard aan en dan loop je het risico dat ze ene kouwtje oplopen op hun achterhand. dat is voor mij de enige reden waarom ik een deken gebruik.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:32

@graciaxx dan kan ik me het idd voorstellen dat je een deken gebruikt.

Als je goed uitstapt is een deken in principe niet nodig. Daarmee ben ik het helemaal eens met M3isSi3J.
Wel stap ik uit met een uitrijdeken met zadeluitsparing die waterafstondend is als het regent bij het uitstappen. Alleen dat kan ook alweer niet als het te hard waait. Dus liever geen deken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:35

Maar stel nou dat je uit een warme binnenbak bezweet door de kou naar huis moet stappen, dan lijkt me een extra dekentje toch wel lekker.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:55

Dan kan het idd wel beter zijn met deken te rijden. Ik zou dan wel een waterdichte nemen in de winter regent het nogal vaak en een natte uitrijdeken is 10x erger dan zonder deken.

Maar ik ken genoeg binnenbakken waar het dus echt gewoon de temperatuur als buiten is, brrr. Dus dan zou ik het weer niet zo snel doen.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 13:57

Tessebes schreef:
Maar stel nou dat je uit een warme binnenbak bezweet door de kou naar huis moet stappen, dan lijkt me een extra dekentje toch wel lekker.



Dan stap je tot zodanig dat je paardje weer een beetje op temperatuur is en niet meer pomp.. als je dan naar buiten gaat en je blijft lopen vat die geen kou.. Kijk als je nou over kruizingen moet en regelmatig stil moet staan is het wat anders, maar zolang je blijft lopen is het niet erg hoor!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:10

Meestal gebruik ik geen zweetdeken, maar stap ik haar gewoon zo uit.
Als ik het wel doe (omdat ik stil moet staan o.i.d.) dan gebruik ik een zweetdeken.

ThaLadyB

Berichten: 36
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Visvliet (HUH WAAR!?!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 14:24

Ik gebruikte bij mijn pony meestal een zweetdeken, aangezien we vaak een best stuk nog moesten lopen, van de manege naar huis en vice versa... *LOL*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:00

M3isSi3j schreef:
Dan stap je tot zodanig dat je paardje weer een beetje op temperatuur is en niet meer pomp.. als je dan naar buiten gaat en je blijft lopen vat die geen kou.. Kijk als je nou over kruizingen moet en regelmatig stil moet staan is het wat anders, maar zolang je blijft lopen is het niet erg hoor!


En als hij nat is van het zweet?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 16:50

Als je denkt aan veiligheid, moet je een uitrijdeken gebruiken. Met een zweetdeken loop je het risico dat het of zijwaarts of naar achteren gaat glijden met alle gevolgen van dien. En dat is iets wat je niet wilt meemaken als je over de straat moet.

Ik gebruik dus uitrijdekens. Heb ze in fleece, wol en waterdicht. Fleece als het niet waait, wol als het kouder is en de waterdichte als het nat en winderig is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 17:04

Eleonoor schreef:
Als je denkt aan veiligheid, moet je een uitrijdeken gebruiken. Met een zweetdeken loop je het risico dat het of zijwaarts of naar achteren gaat glijden met alle gevolgen van dien. En dat is iets wat je niet wilt meemaken als je over de straat moet.


Je zit er toch op. Knipoog
Je moet idd niet gaan draven of zo, maar in stap gaat het prima. Verder maak ik altijd te voorsluiting vast en doe ik de staartlus om de staart.