Niet voor beginners - wat bedoelen ze daar mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Niet voor beginners - wat bedoelen ze daar mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-04 09:40

Vaak zie je in paard-te-koop-advertenties de zin staan: 'Niet voor beginners'. Ik vind dat een vreemde opmerking. Wat wil men daar nu eigenlijk mee zeggen? Dat het geen braaf paard is? En zo ja, wat is dan een braaf paard? En wat is dan een beginner?

Ik vind dat ik brave paarden heb, maar na 10 manegelessen kun je daar toch niet zo op weg rijden!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:48

niet voor beginners betekent dus geen 200% mak paard

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:53

Onder beginners versta ik zo'n beetje mensen die inderdaad van een manege afkomen. En waar de paarden eccht zeker braaf voor moeten zijn, dus nooit een bokkesprongetje maken.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:53

ik ga er van uit dat het dan een paard is waar je niet iedereen op naar buiten stuurt, en dat hij wel wat ondeugends/pittigs in huis heeft. Mijn fjord noem ik een braaf paard, daar kan je echt iedereen op zetten. Maar een fjord van iemand anders bij ons op stal als die na het eerste rondje al door heeft dat je met je laat sollen dan gaat zijn trucken doos open. Dat noem ik dan ook een paard wat niet voor beginners is. Sommige mensen rijden 3 jaar 1x in de week en zijn nog steeds een beginner. Een ander rijdt 1 jaar en heeft er meer gevoel voor en is dan al geen beginner meer. Denk dat het wel of geen beginner samen hangt met of je gevoel voor paardrijden hebt en hoe handig je er mee om weet te gaan.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 09:57

onder beginner versta ik iemand die voor het eerst een paard koopt en dus nog niet weet wat erbij komt kijken en wat voor paard bij haar past, dus dat de kans groot is dat het paard weer verkocht wordt....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:02

Ik ga met teriema mee.

Kelvin is geen paard voor beginners, die is te heet; als hij schrikt (en dat is vrij rap), dan springt ie opzij en geeft ie bij voorkeur een bok als ie weggalloppeerd... Om nog niet te spreken over 'schrikken' om onder het werk uit te komen en allerhande andere streken Lachen Apollo, mijn vorige ruin, is ook geen paard voor beginners. Die test iedereen enorm uit, zodra hij in de gaten heeft dat hij zijn gang kan gaan is er geen land meer mee te bezeilen. Niet dat hij gemeen wordt (kelvin ook niet), maar hij doet eenvoudig niets meer Clown

Terwijl mijn vorige merrie echt een paard was waar je mee kon lezen en schrijven... Ik heb er met 4 jaar op leren rijden, mijn broertjes hobbelden er op rond toen ze 3 a 4 jaar waren, enz enz. Niet dat zij nooit schrok oid, maar áls ze schrok, dan was het van een hond die ineens in haar pijpen beet.

Alleen is het jammer dat veel mensen denken 'ik ben geen beginner' en zo'n paard kopen... Met proefrijden is alles leuk en aardig, totdat de trukendoos opengaat, dan gebeuren er ongelukken...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:04

Niet voor beginners betekent voor mij een paard met behoorlijke gebruiksaanwijzing en trukendoos.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:09

Ik ben het eigenlijk wel met Teriema eens, dit versta ik ook onder een beginner.

Een ander punt is dat sommige eigenaren hun paard niet willen verkopen aan een beginner, ondanks dat het paard er misschien wel geschikt voor is.
Om een voorbeeld te geven: op mijn paard kun je bij wijze van spreken een kleuter het bos mee in sturen.
Maar als ik mijn paard zou verkopen, dan zou ik niet willen dat het terecht komt bij mensen die nog geen enkele ervaring hebben met een (eigen) paard.
En dan denk ik niet alleen aan het rijden, ik neem daarbij ook mee dat ik graag zie dat mensen weten hoe ze verder met een paard om moeten gaan.
- Krijgt hij medische verzorging als dat nodig is ? (m.a.w.: ziet men wanneer het nodig is om een DA te bellen of bijv. een wondje te verzorgen)
- Krijgt hij beweging/weidegang en stalling zoals dat voor een paard gewenst is ?
- Doen ze er verder geen gekke dingen mee die niet "paardwaardig" zijn ?
- Zijn ze in staat om een paard te verzorgen en hem alles te geven (en te onthouden Knipoog) wat hij nodig (of niet nodig) heeft ?

Kortom: buiten het rijden om zijn er voor mij persoonlijk nog veel meer dingen waar een evt. nieuwe eigenaar aan zou moeten voldoen.
En ik denk deze gewenste eigenschappen eerder te vinden bij een ervaren "paardenmens" Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:14

Ik vind dat paarden die voor iemand die van de manege afkomt niet geschikt is.
Die roepen altijd kei hard, ik reed al 5 jaar in de gevorderde groep en reed de wilde paarden.
Maar gaan ze eens op een paard zitten die netjes aan de hulpen is, vliegen ze bij 1 x drijven in de galop het land over.
En hoe harder ze trekken voor de rem, ipv zit, hoe harder het gaat.
Dat zijn bij mij dus beginners.

Ik denk dus niet dat het paarden zijn met een steekje los.

ben toevallig van het weekend naar een paard wezen kijken.
waar niemand kon voorijden, de eignaar ook niet..
waarvan toen gezegt werd, alleen de instructrice rijd er op.
En toen dacht ik, of het is zo'n etter, of het nivo hier op de mangege ligt zo laag.
Ben er toen maar opgestapt
Het was dus het laatste Lachen

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:15

bij de advertentie van onze nrps pony staat dit ook.
hij is heel lief enzo maar wil wel ooit eens een rondje zijn benen streken.
als je de baas bent doet hij dit niet, maar we denken dat hij bij een beginner op een gegeven moment wel eens wat wil doen.
terwijl mijn zusje van 8 er ook wel eens op rijd en onervaren mensen, maar dat is maar soms.

het hoeft dus geen vervelend paard te zijn waar een beginner niets mee kan, maar het kan een paard zijn wat meer past bij een ervaren ruiter.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:17

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:22

Ik ga met Jenna mee.

Als je een heel erg fijngereden paard hebt is hij daardoor ook niet meer geschikt voor beginners omdat die nog geen onafhankelijke zit hebben.

Verder ken ik ook mensen die het in een advertentie zetten omdat ze niet willen dat hun paarden terecht komen bij mensen die er geen verstand van hebben.

Maar er zijn natuurlijk ook paarden die niet zo braaf zijn en om die reden minder geschikt.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:24

Ik heb al veel paarden gezien ondertussen en meestal als dit bij een advertentie staat is dit omdat het paard pittig is.
Ik heb op een paard gereden dat soms erg durfde profiteren, naarmate ik er langer mee reed ging het ook beter. Die moest je echt duidelijk maken dat je erop zat, maar was erg gevoelig in de mond.
Maar ja, wat doe je als je van een manege komt, niet met zit werken maar aan die teugels trekken..

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:26

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:30

En je anders zo makke paard vliegt er in galop van tussen...
En dan naar je oren gesmeten word dat het een levensgevaarlijk K.. knol is die nog niks kent.

uuh, was dat niks kennen niet anders om Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:34

runningkawa schreef:
En je anders zo makke paard vliegt er in galop van tussen...
En dan naar je oren gesmeten word dat het een levensgevaarlijk K.. knol is die nog niks kent.

uuh, was dat niks kennen niet anders om Lachen


Ehm, dat maakten wij zaterdag weer eens mee, superbrave pony ineens in rengalop, en dat kind maar gillen zodat de pony nog harder ging.

Bleek dat haar eigen pony dat ook vaak doet, en dat ze dan gaat klemmen en niks meer doet.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:36

Mijn vorige paard was ook 'niet voor beginners' - het was gewoon een hele dominante die je niet (bewust) zou laten verongelukken, maar zeker wel flink uit zou proberen. Een ervaren ruiter komt daar we doorheen, een beginner zou 'm na een maand weer doorverkopen. De uiteindelijke koper had al eerder een paard gehad, had goede begeleiding en durfde het wel aan, en die heeft er (toen ze het eenmaal eens waren) heel veel plezier mee gehad.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:44

niet voor beginners vind ik als een paard inderdaad een gebruiksaanwijzing heeft. Het is geen paard waar iedereen opstapt en mee weg rijd. Ian is bijvoorbeeld vreselijk braaf maar niet geschikt voor beginners puur omdat hij dwars wordt en gewoon een dikke middelvinger opsteekt en niets meer doet wat jij wilt.
Ik vind het begrip beginnerspaard sowieso vreemd.
Ik denk ook dat iedereen zoals hierboven al duidelijk wordt, een andere kijk op een beginnerspaard heeft. Het zal dus ook per advertentie verschillen wat er mee wordt bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:49

Wat nog veel erger is
wanneer vind je jezelf een beginner en wanneer niet meer? Haha!

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:52

inderdaad... daar noem je weer wat

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:54

Mijn merrie is nogal onbehouwen in de omgang en die moet je dus zeer consequent en duidelijk behandelen, anders loopt ze met een vrolijk gezicht gewoon over je heen de stal uit of loopt met jou aan het touwtje weg in plaats van andersom.

Verder zit er geen kwaad in, een kleuter kan er een buitenrit op maken of er onderdoor fietsen.

Ze heeft alleen wel iemand nodig die snel is in zijn reflexen, die van tevoren kan inschatten wat ze zal gaan doen en dus snel en duidelijk kan reageren. Daar voelt ze zich zelf ook het prettigst bij.

Hierdoor is ze niet echt geschikt voor beginners, maar wel weer geschikt voor een sterke, consequente en wat ervaren recreant. Die heeft er een gouden paard aan. En kan er zijn dochtertje van vijf op zetten met uitstappen...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 10:58

runningkawa schreef:
Wat nog veel erger is
wanneer vind je jezelf een beginner en wanneer niet meer? Haha!


Dat is een hele goeie... vroeger dacht ik altijd dat ik aardig kon sturen, nu weet ik beter. Ik ben en blijf altijd een beginner. Haha!

Whoa

Berichten: 224
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:21

Ik denk ook dat paarden die nog veel moeten leren onder dit kopje vallen en niet alleen de paarden met trucendoos. Maarja ik vind het idd ook een beetje vage opmerking omdat het niets duidelijks over het paard zegt.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:25

runningkawa schreef:
Wat nog veel erger is
wanneer vind je jezelf een beginner en wanneer niet meer? Haha!


Goed punt.
Er komen altijd akelig veel beginners op niet voor beginner advertenties af. Haha!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:36

Pervinco schreef:
Alleen is het jammer dat veel mensen denken 'ik ben geen beginner' en zo'n paard kopen... Met proefrijden is alles leuk en aardig, totdat de trukendoos opengaat, dan gebeuren er ongelukken...


Clown