Allergisch voor schabrak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Allergisch voor schabrak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 22:55

Sinds gisteren heeft mijn paard allemaal warme bobbeltjes op zijn rug precies op de plek van het schabrak.
Hij is er ook echt gevoelig op.
Nu is het een nieuw schabrak en dus nog nooit gewassen dus het kan niet van wasmiddel zijn.

Zou hij allergisch kunnen zijn voor de stof van het schabrak of zou het een allergie voor de verf kunnen zijn?
Wie heeft er ook wel eens zoiets gehad?

En tweede vraag: wat zou ik er op kunnen smeren om ze weg te krijgen?

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:04

Ja, mijn pony heeft dat ook een keer gehad. Toen het sjabrak gewassen was heeft hij er geen last meer van gehad.
Ik had niks op de bultjes gesmeerd, maar na een paar dagen waren ze vanzelf helemaal weggetrokken.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:27

Misschien het middel waarmee de sjabrak in de fabriek is behandeld. Wassen en opnieuw proberen. Pablo heeft eens zo'n erge reactie gehad op een deken die ik in Biotex had voorgewassen, was tig keer uitgespoeld en stond toch nog helemaal opgezwollen op stal.

Niets opsmeren, gaat vanzelf weg. Zou er even geen zadel opleggen..... hoop niet dat je moest starten dit weekend?

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 23:37

Nee, volgend weekend moet hij 2 dagen aan de bak, dus ik hoop maar dat het na het weekend over is.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:39

eigenlijk is het verstandig een dekje na aankoop zelf even neutraal te wassen (maar goed daar ben je intussen ook achter Haha! ). biotex, soda en andere "agressievere" middelen kan je beter niet gebruiken, het kan de huid branden, heb ik me laten vertellen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 07:30

Ik zou ook niet gaan smeren, hooguit koelen met wat gekookt en afgekoeld water (erop sponzen). Verder toch maar, net als wat hierboven aangekaart wordt, je dekjes voortaan even uitspoelen voordat je ze oplegt.

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 17:29

Van wat voor materiaal is het dekje gemaakt ?

Bvb. Equitex dekjes kunnen een latex-allergie aan het licht brengen

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 19:48

Het is een standaard dekje van Divoza.
Zadeldek Triesto.

Aan de binnenkant is hij van zwarte zachte stof, buitenkant is donkerblauw

Afbeelding

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:55

Heb het een tijdje gehad met een BR dekje en toen kreeg ik van iemand het advies om er Equi shine op te spuiten, daar werden de randjes gladder van en heeft het ook niet meer geschuurd.