Wat vinden jullie belangrijker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Gaat de gezondheid van welk paard dan ook boven de training van welk paard dan ook?

De gezondheid en welzijn van welk paard dan ook staat bij mij ALTIJD voorop, daarvoor wil ik nog wel even een half uurtje wachten met mijn paard trainen
75 (94%)
Ik vind de training van een paard belangrijker dan de gezondheid van een ander paard, ze moeten dus niet zeuren, ik ga toch mijn paard trainen
4 (5%)

Totaal aantal stemmen: 79


jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Wat vinden jullie belangrijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 08:15

Hoi,
Naar aanleiding van een voorval bij mij op stal (ik noem geen namen) maar ik zal het wel een beetje proberen uit te leggen.
Er was iets met een van de paarden bij mij op stal heel toevallig mijn paard Scheve mond ze kon haar hoofd niet meer omhoog doen (achteraf bleek het een soort kramp te zijn)
Tiffany en ik waren allebei helemaal in paniek, Tif omdat ze dingen hoorde die ze niet kon zien Ach gut en ik omdat ik bang was mijn paard kwijt te raken Scheve mond .
Ik had Tiffany maar in de binnenbak gezet (daar was ze minder in paniek) toen op een gegeven moment iemand in de longeerbak ernaast haar paard heel hard ging lopen slaan (paard was blijkbaar vervelend, kan gebeuren). En aangezien Tif (als het ware) gevangen zat in haar eigen lichaam, maar wel de hele tijd zweepslagen hoorde raakte ze helemaal overstuur en stond ze helemaal te shacken in de hoek. Dus ik liep even naar diegene toe om te vragen of het misschien wat rustiger kan (ikke nog steeds in paniek Nagelbijten / Gniffelen )
Komt er ineens iemand langs, die ineens tegen mij gaat lopen zeggen dat mensen hier komen om hun paard te trainen, dus ik moest me niet zo aanstellen en het paard gewoon op stal zetten (waar Tif dus echt helemaal in paniek raakte :/ ) En ze stond daar maar te zeiken: 'strax moet je paard er toch uit, want dan willen er ook mensen rijden, blablabla' en ik stond helemaal verbaasd te kijken, ik dacht dat de meeste mensen de gezondheid van welk paard dan ook belangrijker vonden dan de training op dat ene moment. Ik vond het echt belachelijk, voor hetzelfde geldt had mijn paard wel haar nek gebroken of iets dergelijks en dan gaat zij ook nog even zo tegen mij tekeer :/

Ik hoopdat jullie mijn verhaal een beetje snappen,als het onduidelijk is, dan hoor ik het wel
Nu vroeg ik me af hoe jullie daar nou over denken:

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:32

Hihi wat een gezellige stal Knipoog
Sorry maar ik ben gewoon blij dat ik daar weg ben, nou ik sta aaan jou kant en kies voor de gezondheid van je paard.

Is alles nu wel weer goed met haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:36

Ik kan me niet voorstellen dat het in de bak beter ging met het paard dan in een paddock, wei of stal, dus als ik op dat moment klaar had gestaan om te trainen, had ik je verzocht om de bak vrij te maken.

Het klinkt nu alsof die anderen helemaal gek waren, maar je was zelf in paniek en kon dus niet meer rationeel denken. Terwijl de anderen wat meer afstand hadden, dus beter konden relativeren.
Die anderen zullen echt geen dierenbeulen of asocialen zijn, want dan hadden ze daar 1. niet gestaan en 2. dan had jij daar niet gestaan.

Ik denk dus dat jij in je paniek van een mus een olifant gemaakt kunt hebben, en heb derhalve in de poll voor optie 2 gekozen.


IK mis trouwens het einde van het verhaal; hoe is het nu met het paard? (Een ander geeft er volgens jou niet genoeg om, maar zelf beschrijf je de afloop niet eens....)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-06-04 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 08:37

Marijke82 schreef:
Hihi wat een gezellige stal Knipoog
Sorry maar ik ben gewoon blij dat ik daar weg ben, nou ik sta aaan jou kant en kies voor de gezondheid van je paard.

Is alles nu wel weer goed met haar?

Jaah, ik heb gister wel weer eventjes gereden, ging super!!!
Was waarschijnlijk echt gewoon een spiertje die even (ongeveer 5 uur :/ ) dwars zat. Maar daarna was het ineens weer over.

Voor de rest vind ik de sfeer bij ons op stal de laatste tijd gewoon echt SUPER!!! gezellig met zijn allen voetbal gekeken, a.s. zondag ontbijtrit en nog veel meer (iedereen kwam ook wel voor mij op hoor Haha! , maar gewoon het idee dat iemand er zo over denkt, dat geeft mij gewoon een koude rilling, echt hartloos :/ ).
Maar degene die dit tegen mij zij, daar heeft iedereen al een hekel aan, dus ik denk dat jij al wel weet wie het heeft gezegd of nie Marijk?

_Rijkie_
Berichten: 3431
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Verwegiestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:40

Oh gelukkig maar dat alles weer goed is, is er een da geweest?

Ach ja de sfeer, er waren ook zat mensen waar ik wel mee op kon schieten.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 08:41

Sonja schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat het in de bak beter ging met het paard dan in een paddock, wei of stal, dus als ik op dat moment klaar had gestaan om te trainen, had ik je verzocht om de bak vrij te maken.

Het klinkt nu alsof die anderen helemaal gek waren, maar je was zelf in paniek en kon dus niet meer rationeel denken. Terwijl de anderen wat meer afstand hadden, dus beter konden relativeren.
Die anderen zullen echt geen dierenbeulen of asocialen zijn, want dan hadden ze daar 1. niet gestaan en 2. dan had jij daar niet gestaan.

Ik denk dus dat jij in je paniek van een mus een olifant gemaakt kunt hebben, en heb derhalve in de poll voor optie 2 gekozen.


IK mis trouwens het einde van het verhaal; hoe is het nu met het paard? (Een ander geeft er volgens jou niet genoeg om, maar zelf beschrijf je de afloop niet eens....)

In de bak was het overzichtelijker voor haar. Buiten was het slecht weer, dus dat ging al helemaal niet.
Toen op een gegeven moment iemand wilde rijden heb ik haar ook gewoon vast gepakt hoor. Maar ik vroeg gewoon alleen aan haar of ze eventjes rustiger aan wilde doen (een klein beetje rekening met elkaar houden vind ik wel het minste wat je kan doen)

En ik was idd in paniek, maar ik zag zelf hou het beetsje erbij liep en daar werd je echt niet vrolijk van hoor. En in dr stal raakte ze echt HELEMAAL over dr zeik.

Maar dat is jou mening en die mag je gerust geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:43

Als je haar aan een lijntje hebt gedaan, dan is er toch niets meer te zeuren voor degene die wilde rijden? In dat geval had je van mij ook echt de bak niet uit gehoeven.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 08:49

Sonja schreef:
Als je haar aan een lijntje hebt gedaan, dan is er toch niets meer te zeuren voor degene die wilde rijden? In dat geval had je van mij ook echt de bak niet uit gehoeven.

Het gaat ook niet om degene die wilde rijden
Maar om degene die haar paard zo stond af te ranselen in de longeerbak, (longeerbak is direct naast rijbak). Mijn paard kon haar hoofd niet omhoog doen, dus ze kon niet zien wat er gebeurde daarzo, dus raakte helemaal in paniek. Het enige wat ik vroeg was, of dat ze dat paard misschien iets minder hard wilde slaan. Het was iig geen probleem om haar aan een lijntje te doen hoor, het ging meer om die geluiden
Sorry als mijn verhaal verkeerd overkomt, heb het zo duidelijk mogelijk geporbeerd uit te leggen, is dus niet gelukt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 08:53

Ligt waarschijnlijk aan mij..... Is nog erg vroeg en het is de laatste dag voor m'n vakantie; ik ben echt kapot....

Ik zou er trouwens zowiezo wat van zeggen als iemand zo bezig was, of m'n paard nou ziek was of niet. Als iemand zo tekeer gaat dat je d'r last van hebt, is dat toch niet normaal?

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 09:05

Marijke82 schreef:
Oh gelukkig maar dat alles weer goed is, is er een da geweest?

Ach ja de sfeer, er waren ook zat mensen waar ik wel mee op kon schieten.


Jaah, er is een DA bij geweest, maar hij kwam pas later omdat hij 2 ernstige koliekgevallen tussendoor had Scheve mond
Hij kon helemaal niks vinden, hij dacht ook nog even dat ze misschien evenwichtstoornissen had, dus hij gaf haar een hele harde duw, maar ze zette gewoon netjes een paar pasjes opzij, dus dat was het niet. Die rug kon het ook niet zijn, want een paard dat last heeft van zijn rug, gaat hem juist wegdrukken en niet ontspannen.
Hij denkt dus ook dat het een verkrampt spiertje was, misschien had het ook wel iets te maken met die oefenavond van de PAVO, de avond ervoor.
Dat was best wel heeel erg inspannend voor haar

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:21

Ik vind de keuze in de poll niet goed.

Ik zou namelijk ook willen rijden ondanks dat daar een paard in de bak staat wat misschien iets mankeert.
Dit omdat je dat zieke paard ook in de longeerbak kan zetten, zo kan de rest toch gewoon rijden... moet dan iedereen maar wijken en dus misschien hun paard heel de dag op stal laten staan of longeren omdat jou paard iets mankeert? Dat zou ook niet eerlijk zijn.
Maar wat je zelf al aangeeft, je had hem ook gewoon vast kunnen houden zodra en iemand wilde rijden, probleem ook opgelost.

Wel vind ik dat die vrouw in die longeerbak best iets rustiger aan kan doen omdat jou paard daar zo van schrikt, maar dat lijkt me zoiezo normaal, rekening houden met elkaar.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:29

Idd de poll staat niet helemaal juist.

Ik wacht wel als er iemand aan het stappen is in de bak met een paard met koliek enzo en ik ben heel makkelijk wat dat aangaat... Maar is het iemand die bijna dagelijks de DA bij het paard heeft voor niets dan heb ik zo iets van nou kom op ik ga gewoon rijden maar wat jij nu verteld daar zou ik het echt niet mee eens zijn. En ik weet niet op wat voor een stal je staat maar er bestaat idd zo iets al rekening houden met...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:36

Ik vind het een beetje suggestieve poll, heb dus niets ingevuld. Ik ga met de anderen mee die zeggen dat het afhankelijk is van de situatie.

Ik zou dus niet kostte wat het kost gaan rijden of trainen als er een koliekgeval of ander levensbedreigende situaties zijn. Maar als ik rijdt en er tijdens het rijden of trainen zich een situatie voordoet die verlangt dat ik mijn paard zo aanpak als ze moet worden aangepakt, dan doe ik dat/ zou ik dat doen. Jij hoort alleen maar het klappen van die zweep, maar misschien kwam viel het paard de persoon in de longeerbak wel aan?

Wederzijds begrip is zo belangrijk op een stal. Het kan de atmosfeer maken en breken...

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:52

Ik vind dat je dan zeker wel ff kan wachten met trainen. Als het met haar paard gebeurt zou zijn zou zij dat ook willen.

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:43

Ik had het verhaal al van je gehoort en ik vind ook echt dat de gezondheid van welk paard dan ook voor gaat!!!

[quote="Cassidy"] "........... Jij hoort alleen maar het klappen van die zweep, maar misschien kwam viel het paard de persoon in de longeerbak wel aan?"
quote]
Nee, dat was niet zo. Het paard had alleen geen zin en was sloom.

xXx Lisa

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:50

Natuurlijk gaat de gezondheid voor.

In jou geval vind ik het écht belachelijk. Zit me hier achter de computer helemaal op te vreten. Denk niet dat ik zo vriendelijk had kunnen blijven Scheve mond

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:14

Gezondheid gaat bij mij altidj voor.
Ik vind het echt idioot dat er dat wordt gezegd. Een beetje respect voor elkaar en een beetje rekening met een ander houden kan tenslotte nooit kwaad! Scheve mond Ik hoop dat het nu weer goed is met je paardje !

Nikkeltje
Berichten: 173
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:15

Sonja schreef:
IK mis trouwens het einde van het verhaal; hoe is het nu met het paard? (Een ander geeft er volgens jou niet genoeg om, maar zelf beschrijf je de afloop niet eens....)


...Dat heeft er ook lekker veel te maken of je geeft om je paard he Boos! ..Sorry beetje rare opmerking vind ik dat hoor!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:17

Denk niet dat ze bedoeld dat zij niet genoeg om haar paard geeft, maar dat de topic starter boos is omdat anderen niet genoeg om haar paard geven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:19

Gezondheid is belangrijker, want als het paard niet gezond is, kun je ook niet trainen. Knipoog

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:20

nou dan zou ik dus even wachten.. ZOu het zelf vreselijk vinden voor diegene waarmee iets met het paard aan de hand is. Ik zou alleen maar alles willen doen wat ik kon doen en meteen stoppen.. Op dat moment vind ik de gezondheid van een paard toch echt even belangrijker dan mijn eigen paard rijden!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:26

ezondheid staat op 1, maar dan moet je de zaak wel realistisch bekijken, en dat kan je als je in paniek bent vaak niet Knipoog
Als ik op stal ben, en wilrijden (en slecht weer, dus in de binnebak) en er staat dan iemand een beetje paniekerig te doen met haar paard, zou ik er naar toe gaan, kijken of de paniek wel terecht is Knipoog Zo niet, tja, dan wil ik toch rijden Knipoog

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:28

Ik zou ook wachten en kies ik dus voor gezondheid. Ik verwacht namelijk dat andere dat ook voor mij zouden doen.
Voor elkaar klaar staan.... je hebt met veel mensen te maken dus geven en nemen is wel belangerijk voor een goede samenwerking.
Door juist aan jezelf te denken en te gaan trainen wek je alleen maar frustraties op... en die gaan erg snel heen en weer.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:19

Ik kan begrijpen dat dat meisje wil rijden, maar dan had ze best even de tijd kunnen nemen om jou te helpen met je paard, en jou op je gemak te stellen. Dat meisje dat aan het longeren was had zich ook wel aan kunnen passen. Als zoiets gebeurd moet je elkaar toch juist ff helpen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:39

Lijkt me logisch dat de gezondheid van je paard voor gaat.
Maar ik vind het dan weer een beetje overdreven om mensen die hun paard aan het trainen zijn, te verzoeken de bak uit de gaan.. Maar het ligt natuurlijk ook aan de situatie.