zelf compostmaken mbv mestwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:35

Ik heb het plan gevat om zelf compost te gaan maken.

Ik had gedacht om 4 grote houten kisten te timmeren en per kist, ongeveer een kuub ongeveer 2 tot 3 kg mestwormen uit te zetten op de stalmest. Kennelijk composteren die wormen vrij snel als ze met genoeg zijn de mest, waar ook wat vlas en tuinafval bij kan.

Heeft iemand daar ervaring mee? Op internet zijn er wel sites waar je de verse wormen kan bestellen met wormenmest om ze een bedje te geven om te starten, met eventuele tips.

Ik hoop dat ik niet te naïf ben, maar ik ga er dan van uit dat ik ongeveer toch wel 3 keer per jaar een bak met mooie compost, dus zwarte losse compostgrond heb die ik in de tuin en over de wei kan strooien.

Ben benieuwd naar reakties. Zowel positieve als negatieve

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:35

Ik ken iemand die dit ook wilde proberen...alleen gingen de wormen altijd dood :? een raadsel...tot hij er achter kwam dat paarden regelmatig ONTWORMD worden :')

manutjuh

Berichten: 1299
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Spijkenisse

Re: zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:40

O dat is wel handig om te weten, gaan die wormen ook dood tuurlijk ;)

Ik hou dit topic ook even in de gaten, lijkt me een goed idee om te doen.

Remy

Berichten: 2722
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Sint Anthonis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 20:44


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:27

Mist schreef:
Ik ken iemand die dit ook wilde proberen...alleen gingen de wormen altijd dood :? een raadsel...tot hij er achter kwam dat paarden regelmatig ONTWORMD worden :')



Ja, die mest moet je 6 weken apart houden, maar ik doe niet elke 6 weken, ongeveer 2 x per jaar.

Ja, Remy, leuk om ervaringen uit te wisselen, hou mij op de hoogte. ;)

patsy1983
Berichten: 137
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Essene / Affligem = België

Re: zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:30

Ik doe het ook en het gaat goed en vlot. UIteraard moet je wanneer de paarden ontwormd worden die mest appart op een hoopje houden.

Wij hebben geen compostbak wij hebben de wormen gewoon op de mesthoop gezet en zo gaat het ook.

manutjuh

Berichten: 1299
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Spijkenisse

Re: zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:31

Hoelang duurt het dan voor het 'klaar' is zegmaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:38

Hangt van de hoeveelheid en de hoeveelheid wormen af, maar met 2 maanden kan je deze losse zwarte compost hebben. Dus bv 1 kuub, schat ik 3 kg wormen, maar kan ook meer zijn, dat vraag ik wel in de winkel. Weinig wormen (leggen natuurlijk ook eitjes) is langzamer dan veel wormen, maar dat is logisch, maar veilig gezegd 3 maanden.

manutjuh

Berichten: 1299
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Spijkenisse

Re: zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:39

Kan je zo veel wormen erin doen als je wil, want dan gooi je die hoop gewoon helemaal vol en ben je snel klaar, of gaan ze dood als ze met te veel zijn?

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:42

Owh, dit is interessant zeg. Wat een idee! Ik blijf dit even volgen... Tips heb ik helaas niet.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:45

zijn het speciale wormen, of gewoon regenwormen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:45

Nou zoveel als je wilt, denk ik niet. Ik denk dat je een soort evenwicht moet hebben. Je moet ook de bak zo zetten dat ze over kunnen naar een nieuwe leefeenheid. Heeft de bak nl geen wormen meer, is er niets meer te eten en is de bak "klaar", maar de wormen vertrekken dan wel op zoek naar nieuw eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:46

draaakje schreef:
zijn het speciale wormen, of gewoon regenwormen??



Nee, geen regenwormen, speciale wormen. Je hebt compostwormen, dus wormen die op tuinafval gaan en mestwormen die echt voor de mest gaan, maar ook voor bladeren, etc.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:49

aha, maar regenwormen eten ook bladeren en mest, eten deze het dan sneller :)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 22:51

Ja, dat weet ik allemaal niet, haha, ik heb op sites gekeken en dan zie je plaatjes, even slikken want wormen vind ik wel vies :D .

Maar die wormen leven volgens mij weer anders. Volgens mij leven regenwormen meer van bodemculturen in de bodem en maken ze de grond los, waardoor ze zo nuttig zijn.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:19

oke :) dankje voor de info

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 23:36

wil dit ook volgen want ik denk er over om dit met een deel voor eigen gebruik te gaan doen. ;)

ik weet wel dat mensen van wie ik eens een paard overkocht ook zoiets deden.
hij had 2 bakken gemaakt en wisselde die af,als de 1 vol was door naar de 2e en als die vol was was de eerste al weer 'klaar''.
daar werden geen wormen gebruikt maar dan wel als stooisel rapsodie omdat dat maar een week of 6??? nodig had te verteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:56

Mariska, dan heb je nog steeds mest, welliswaar geen verse meer, maar wel stalmest en je mag maar 6 maanden per jaar uitrijden, dus zit je nog met een berg van 6 maanden. Zonder de wormen is mijn berg nog steeds even groot, een beetje gefermenteerd, maar niet echt lekker zwarte losse compost.

Als ik het laat composteren is het klaar voor gebruik en kan ik een kist meteen kwijt op de wei, die ook nodig weer eens hier en daar opgehoogd dient te worden.

patsy1983
Berichten: 137
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Essene / Affligem = België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 08:59

draaakje schreef:
zijn het speciale wormen, of gewoon regenwormen??


Het zijn compostwormen verkrijgbaar in de meeste tuincenters en soms ook in de viswinkel.

patsy1983
Berichten: 137
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Essene / Affligem = België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 09:02

draaakje schreef:
aha, maar regenwormen eten ook bladeren en mest, eten deze het dan sneller :)?


De allerbelangrijkste vorm van leven in dit systeem is de mest- of compostworm (Eisenia foetida).
Het is dus een andere soort worm dan de regenworm die wij doorgaans aantreffen in de grond. De compostworm komt voor in mest; in mest is het lekker warm en er is veel voeding voorhanden, hij voelt zich daar dus prima in thuis.
U treft ze dikwijls aan in rijpe mestcompost, deze mestcompost is niet meer zo heet (van het broeien) als verse mest. Ze komen er dus vanzelf in terecht!


De mest en grond waar de compostwormen mogen vertoefen moet wel aan bepaalde eisen voldoen.
Zij veroorzaken, net als vele andere organismen in de bodem, een afbraakproces, waarbij de C/N-verhouding een belangrijke factor vormt. De relatieve stikstofwaarde van de grond moet liggen tussen de 15 tot 20:1, dan kunnen de diertjes zich goed voeden en vermeerderen!
Ze houden niet van sterk zuurhoudende materialen; de optimale pH-waarde (zuurgraad) moet ergens tussen de 6,5 en 8 liggen. Door kalk toe te voegen aan het te composteren afval en niet aan de mest zelf, kunt u de pH-waarde vergroten. Als de verhoudingen goed zijn, zullen de ijverige grondwroeters uitstekende resultaten laten zien; ze eten dan dagelijks meer dan de helft van hun eigen lichaamsgewicht weg en ze vermeerderen zich zeer snel.
Dat lijkt overigens maar weinig, hun eigen gewicht weg eten...maar een compostworm leeft niet alleen, hij heeft duizenden collega-wormen in de buurt en die eten allemaal mee!

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 10:16

http://www.dierenhealthplan.nl heeft er jarenlang ervaring mee en was ook de eerste in Nederland die begon met paardenmest te composteren dmv wormen (1990). Na een aantal jaren hebben zij een ander mestverwerkingsysteem ontwikkeld en het composteren doen zij bijna niet meer; teveel nadelen versus voordelen. De site die patsy1983 noemt bevat veel onjuiste info betreffende het composteren...

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Re: zelf compostmaken mbv mestwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:26

Maar mag je de mest dan wel composteren in houten bakken? Ivm doorlekken zeg maar, wat dan de grond in komt?

madamX
Berichten: 1914
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Luxemburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:51

aslo schreef:
Maar mag je de mest dan wel composteren in houten bakken? Ivm doorlekken zeg maar, wat dan de grond in komt?

Nee, en dat is 1 van de redenen dat DHP ermee gestopt is.

patsy1983
Berichten: 137
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Essene / Affligem = België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:17

madamX schreef:
http://www.dierenhealthplan.nl heeft er jarenlang ervaring mee en was ook de eerste in Nederland die begon met paardenmest te composteren dmv wormen (1990). Na een aantal jaren hebben zij een ander mestverwerkingsysteem ontwikkeld en het composteren doen zij bijna niet meer; teveel nadelen versus voordelen. De site die patsy1983 noemt bevat veel onjuiste info betreffende het composteren...


Die site bevat volgens jou veel verkeerde info maar wat raar is, deze info is door verschillende proffesionele mensen waaronder 3 dierenartsen bevestigd op juistheid. Ik doe het al een tijd zo en het gaat goed mij 4 paarden leven nog, zijn gezond hebben geen zikten hebben geen wormen mijn weiland ziet er prachtig uit... Dus wat mij betreft een echte tip. Nu ik zou wel graag weten wat de verkeerde info is dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:14

MadamX, zou je de nadelen op een rijtje willen zetten?

Het gaat overigens om 1 paard en 1 shet en dat is wellicht makkelijker. Wij hebben ook geen vergunning nodig, dus minder strenge eisen.