Foeneknof of gewone knof?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Foeneknof of gewone knof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-02 16:11

Ik wil Sheril knoflook gaan geven, vooral om van de zomer al dat vliegende grut weg te houden, maar ook omdat het sowieso goed is voor ze. Nu zit ik te twijfelen tussen Foeneknof en gewone knoflook. Ik heb altijd begrepen dat Foenegriek heel goed is voor paarden, maar pas las ik in een folder over Fytotherapie voor mensen dat Foenegriek wordt gebruikt voor mensen die wat gewicht erbij willen, en dat lijkt me niet zo geschikt voor een Haflinger. Kan ik dan het beste gewone knoflook gaan geven? En wat zijn de verschillen tussen poeder, snippers en granulaat (qua werking en hoe het gegeten wordt, het uiterlijke verschil zie ik wel)? Moet ik haar er nog langzaam aan laten wennen of meteen de aanbevolen portie geven?
Ik geef haar nu ook een beetje lijnzaadolie, kan dat samen?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 16:51


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 17:55

Foeneknof is Knoflook met Foenegriekzaad. De knoflook versterkt de werking van de Foenegriek en de Foenegriek de werking van de Knoflook.

Een nadeel is wel dat als je Foenegriekzaad voert (wat toch ook een homeopatisch geneesmiddel is, verzachtend voor de keel), het misschien niet meer werkt als het wel nodig is. Foenegriek is ook een meststof (heb ik me laten vertellen), het wordt ook bij het mesten van koeien en kalveren gebruikt. Mijn paard werd er ook heel dik van, vandaar dat ik nu alleen knoflooksnippers geef.
Van Foeneknof gaan ze wel minder naar knoflook stinken. En aangezien het een de werking van de ander versterkt zou ik Foeneknof geven...als je paard of pony er niet tonnetje rond van wordt...

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:21

Ik heb toevallig vandeweek ook foeneknof besteld, met zeewier erin.
van de paardendrogist. Maar ik mag toch niet hopen dat ze er dik van gaat worden, ze is net een beetje op maat......................oliebol.\
nou ja, moeten we maar ff afwachten he.....

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:38

gewone knoflook moet je niet geven. is te scherp. De maag en darm waardes zakken hierdoor enorm heb ik gehoord. Er is onderzoek naar gedaan. Heb de bel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt. Met andere woorden wet ik niet meer precies hoe het zat.

Ik zou de amerikaanse knoflook geven. Die helpt het beste heb ik gehoord.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 21:52

Ik geef knoflooksnippers, en in één woord: ideaal!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

foeneknof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 23:07

Foenegriek is inderdaad meer voor de luchtwegen. Ik geef mijn paarden ook Foeneknof met zeewier of met rozebottel van de paardendrogist.
kan gewoon met lijnzaadolie gegeven worden.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-02 23:44

Ik geef gewoon verse knoflook teentjes (geperst) en Nappie heeft er nog nooit last van gehad! Hij vind het zelfs lekker en jat zelfs soms als ik met een teentje knoflook bezig ben het teentje uit mijn hand Lachen

Uiteraard moet je niet "teveel" geven, gewoon 2 geperste of gesneden teentjes door de slobber en al lekker vroeg ermee beginnen ( ik ga van de week ook weer een streng halen)

Trouwens, als je je paard min of meer vliegvrij wil hebben van de zomer...... gewoon knoflookolie halen, samen met citronellaolie en een scheut azijn in een fles mengen en dat op je paard smeren. Stinken doet het wel maar de paarden schijnen er geen last van te hebben en ze zijn gegarandeerd vliegvrij. Al die vliegenspray's werken maar een paar uur maar dit mengsel hoef je maar 1 tot 2 keer per week op te smeren/spuiten en het werkt ( en het is geen chemische rotzooi, puur natuur Haha! )

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-02 09:22

Ik kocht altijd een emmertje knoflookpoeder en dan een eetlepel per dag door het voer.
Sinds ik Cerise heb heeft ze nog geen knoflook van mij gehad, ze krijgt namelijk maar heel weinig basisbrok (nog geen zware arbeid), en dan is het lastig geven met die droge brokjes.
Volgende maand als ze wat meer krijgt dan ga ik er echter ook mee beginnen, en hopelijk went ze er snel aan en gooit ze het eten niet in mijn gezicht kwak... *LOL*
Mijn verzorgpaard toen trok de eerste keer een ontzettend raar gezicht toen ik het door z'n muesli deed.
Maar het hielp goed, want hij hoeste niet meer zo snel en zijn vacht zag er al snel beter uit...
De pony waarmee hij altijd in de wei stond gaf ik het ook, anders stinkt de ene wel en de andere niet naar knoflook haha.
En het was ook goed voor haar vanwege haar hoefbevangenheid.