de wintec's wat vinden jullie er van?

Moderators: C_arola, SayaJones, Apple, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:34

De nieuwere versies hebben leren singelstoten, wat een grote verbetering is. De oudere versies (zoals 500) hebben kunststof stoten, die je eigelijk het beste direct voor leer kunt laten vervangen.
Verder zijn ze van zeer goede kwaliteit, makkelijk te onderhouden, door zadelmaker gewoon op te vullen (zitten opvulgaten in) en door de verschillende bomen die je erin kunt zetten voor veel paarden passend te maken.
Zelf heb ik een Isabella Werth dressuur zadel, bevalt goed. Sinds kort ook een Wintec 2000 (vzh), maar heb ik nog niet gebruikt. Kwaliteit van deze twee zadels is op het oog vergelijkbaar (en naar horen zeggen ook).
Nadeel: Kunststof, dus zweet meer. Paard zweet iets harder onder dit zadel dan onder een leren zadel. Met dit warme weer is ook voor de ruiter leer net even prettiger.

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 14:50

Het shabrakje onder het kunststof zadel wordt duidelijk natter dan onder het leren zadel (zelfde paard, vergelijkbare inspanning). Hoeft geen probleem te zijn hoor. Is enkel een observatie. *Edit*
Tessebes schreef:
Ik weet het niet... je hebt er toch een shabrakje tussen?
Je eigen kont wordt idd wel een beetje zweterig.

Je hebt er toch een rijbroek tussen Clown Haha! Tong uitsteken ?
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 09-06-04 14:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 07:48

Fellor schreef:
Die zadels gaan zweven aan de achterkant bij vrijwel ieder paard. Bovendien omdat ze een stuk lichter en minder stabiel zijn schuiven ze 4 x erger dan andere zadels (zou maar goed aansingelen met zo'n zadel) en mijn nekklachten e.d werden steeds erger door dat zadel. Na een tijdje leek het ook scheef te gaan zitten en je ziet absoluut niet diep en stabiel in zo´n zadel als ruiter.

Als je de juiste boombreedte gebruikt en het zadel vakkundig laat opvullen, dan ligt ie prima hoor! Zal best op sommige paarden beter liggen dan op andere, maar dat geldt voor elk zadel.
Ik gebruik 'm al zo'n 4 jaar dagelijks, eerst op het ene paard, nu op het andere en singel behoorlijk los aan. Nooit problemen gehad. Wel net als een leren zadel met enige regelmaat de zadelmaker erbij voor weer goed opvullen en nakijken.
Enige nadeel vind ik eigelijk dat de zit wat aan de diepe kant is, maar da's denk ik een kwestie van smaak. Misschien had jij een andere inch-maat zadel nodig, dat je er zo beroert in zat?

*Edit: Oja, slijtage: m'n rijbroeken slijten wat harder door die ruwere zitting.
Licht: is erg prettig als je een groot paard hebt en/of een hoge ophangplek in je kastje!*

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:58

janne8 schreef:
wat voor beugelriemen heeft een wintec? die wintec webbers? want die vind ik niks lijken me vrij los zitten.
zijn er ook nog andere mogelijkheden?
want met leer is de slijtage kans wat meer denk ik?

Ik heb vrij stevige leren riemen.
Daaronder slijt het wel wat, maar dat heb je met een leren zadel ook wel en het gaat er niet stuk van.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie