buitenrijden & martingaal & bijrijder

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

buitenrijden & martingaal & bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 22:24

Is een martingaal alleen bedoeld voor paarden/ponies die het hoofd in de lucht gooien?

Ik ben nl. aan het nadenken over een probleempje met buitenrijden <zucht, ja weer één>. Mijn man rijdt mijn paardje nl. ook (alleen buiten). Nou heb ik een beetje het vermoeden dat hij toch anders rijdt dan ik buiten. Ik ben heel consequent, snelheid minderen is daadwerkelijk ook op het moment dat ik het vraag langzamer gaan. Aangezien mijn man nog niet zo heel erg lang rijdt (ong. 2 jaar) en het leuk vind om te knallen buiten, is ze ook bij mij minder gehoorzaamd en een stuk sterker geworden. Ik heb het wel met hem besproken, maarja, of het helpt? Tevens is het dus zo'n 15 cm langer en 30 kilo zwaarder dan ik, dus misschien is het dat wel, is ze aan zijn kracht "gewend"...
Voor hij reed had ik dus geen last, maar ik moet zeggen dat we ook intensiever trainen, en zo over het algemeen wat pittiger geworden is.

Wat ze doet is, tja, noem je het hangen, ik denk het. Niet extreem naar beneden gaan, maar gewoon niet luisteren. Daar baal ik dus van. Dus ben ik oplossingen aan het bedenken. In de bak is ze braaf, en luisterd goed naar de hulpen, met springen ook, maar verdorie, op die lange zandpaden... Sterker bit ben ik geen voorstander van, maar ben er wel stevig over aan het denken (heb nu een dubbelgebroken k &k van 21mm). Misschien iig tijdelijk, zodat je even wat meer te vertellen hebt. Of een martingaal, maarja, zoals ik al schreef, ze doet haar hoofd niet omhoog. Kan wel proberen een ophoudingen te maken, maar op het moment dat ik geef, neemt zij die ruimte, zodat mijn armen zo ongeveer 3x zo lang worden, en ik niet meer kan nemen.


Wat vinden jullie?


Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-04 08:20

niemand? iig of een martingaal echt alleen maar zin heeft als ze het hoofd omhoog brengen???

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

<update>

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 14:04

Ik vond dat ik toch maar eerst eens met ulisse zou moeten oefenen, om te kijken hoe het gaat voordat ik verder ga kijken wat ik het beste kan doen.

Dus, gisteravond het bos in, en geoefend met stap, draf en galop.
Iedere keer als ze sterker werd, en dus niet meer lekker nageeflijk, haar stil gezet, paar pasjes achterwaarts. Dan weer stappen, bleef ze lekker nageeflijk, dan draven, ging dit ook goed, galopje, iets sneller galopje.
En iedere keer als ze uit zichzelf harder ging dan stil zetten en het hele verhaal overnieuw. Op het laatst liep ze heel goed, lekkere grote schuimbellen bij haar mond. Ben heel blij.... Lovers


Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-04 15:08

Ik was eigenlijk ook niet van plan om dit iedere keer te doen, maar om haar gehoorzaam te krijgen vond ik dit toch een goede oplossing. Ik rijdt niet zo heel veel buiten, omdat we toch ook moeten oefenen voor de wedstrijden naast al 1x naar buiten (met mijn man), 1x rust en 1x longeren per week, maar misschien moet ik ook nog wel 1x buitenrijden voor mijzelf daarbij zetten om haar ook naar mijn hand te houden. Nu gaan we wel vaak lekker uitstappen buiten, maar verder is het buitenrijden voor mij afhankelijk van de lessen, het oefenen en de wedstrijden.

Ik heb het er ook met mijn man over gehad, en verteld wat hij eventueel zou kunnen doen als ze ongehoorzaam is. En de tip haar telkens op een ander punt even lekker de benen laten strekken vind ik ook een goeie. We hebben wel eens samen buiten gereden, en ik zie wel hoe mijn man haar rijd, we hebben wel een andere rijstijl, maar hij rijdt nou eenmaal anders dan ik, je kan niet verwachten dat je allebei dezelfde rijstijl hebt. En ik kan toch moeilijk tegen mijn eigen vent zeggen dat hij niet meer op ons paardje mag rijden....

Het enige dat ik wil is dat ze niet haar eigen willetje gaat doordrukken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charlotte446, Foreverkliek, LouLouB en 122 bezoekers