betalen weidegang in 'natura'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

betalen weidegang in 'natura'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 21:45

Daarstraks ben ik bij de overbuurman geweest. Hij heeft nl. een weitje waar hij niets mee doet en aangezien ik nog een keer wil hooien, wil ik mijn grasland (zowel achter het huis als langs de weg) niet teveel belasten.

Nu mag ik Imker en Vienna op zijn weitje zetten, ik gok dat het zo ongeveer 1500m2 is. Het is geheel met Heras omheind en goed afgesloten.
Het enige wat ik zou hoeven doen, is iedere dag water naar het weitje brengen.

Het scheelt mij weer in vlas, brok en gras en een hoop arbeid, maar de buurman wil dan wel graag 4 bollen kuil van me hebben, wat neerkomt op zo'n 80 euro. An sich vind ik het een goed idee, maar is het niet te duur???

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 21:48

Om welke periode zou het gaan? Voor een week vind ik het flink aan de prijs, maar voor een maand valt het nogal mee.

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 22:42

ligt er inderdaad aan hoelang je het veld mag gebruiken.
1 maand vindt ik nog duur hoor.
2 maanden vindt ik dan beter.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 08:58

Hier in de buurt betaal je ongeveer 1000 euro per hectare per jaar.
Dus ga maar uitrekenen wat dat voor jou landje moet gaan kosten ongeveer(hangt natuurlijk van te tijd af, dus ik kan het niet voor je uitrekenen)..

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:12

Vergelijkbare prijs zou zijn: 150 euro per jaar = < 3 euro per week.
Realiter 6 euro, als je de helft van het jaar als bruikbaar rekent.

Man met landjes tegenover een vroegere manege rekende 10 gulden
per dag (!!) om pensionpaarden te weiden; da's een totaal andere prijs.

Kijk maar waar je jouw situatie het best mee te vergelijken vindt.

En vooral: wat is het jou waard om je paarden
(beperkte tijd: 1500 m2 is snel leeggevreten)
van je eigen land af te hebben?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 11:25

Tja, ik ben er nog steeds niet uit...

Daarstraks heb ik even staan kijken en vind het toch aan de prijzige kant. Ik kan denk ik 3 of 4 weken daar op dat land staan en dan is het op. Dan kost het me een bol per week en dat vind ik te duur. Daarbij komt dat het zo weer het dazenseizoen is, en dat ik dan niet weet of ik Imker en Vienna daar dag en nacht kan laten staan en dan schiet ik er nog niets mee op.

Misschien zie ik die man vandaag nog en dan zal ik het eens met hem overleggen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:30

Maar voor welke periode zou je je paarden daar dan neerzetten?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:32

3 of 4 weken begrijp ik Tessebes, dan is het op zei ze in het bericht boven jou bericht Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 11:33

Pinky_girl schreef:
3 of 4 weken begrijp ik Tessebes, dan is het op zei ze in het bericht boven jou bericht Lachen


Ja, dat er gras is zegt ze, maar ze kan ze wel langer laten staan, maar dan moet ze bijvoeren. Ze wil haar land ontlasten begrijp ik en in dat landje van de buurman kunnen ze toch buiten staan, ookal hebben ze dan weinig gras.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 12:02

Idd een week of 3/4. Ik zal het even wat duidelijker uitleggen.

Ik wil eigenlijk mijn eigen land ontlasten, dus niet laten begrazen, zodat ik meer hooi heb. Maar aan de andere kant: heb ik dan meer hooi, maar dan moet ik het weer afgeven aan de buurman. En dát zie ik niet zitten.

Misschien kan ik hem gewoon per week betalen met Eurootjes of per maand, dan kan hij mooi bij mij hooi kopen als hij wil.
Vervelend ander puntje: de dazen zijn weer in het land en die zitten hier dus heel erg. Imker kan er absoluut niet tegen en wordt dan helemaal gek.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 12:59

Op zich is het wel een goed idee, tenminste als je er zelf iets mee op zou schieten.
Maar ik heb een beetje gevoel alsof je nu het ene gat met het andere gaat dichten Knipoog
Je ontlast je eigen weide zodat je kunt hooien, maakt gebruik van het weiland van de buren maar moet vervolgens je zuurverdiende hooi weer afstaan omdat je gebruik maakt van het landje.
En dan nog het gedoe met de dazen....... is dat overal hetzelfde, of hebben ze op het landje van de buurman nog meer last ?
Als dat zo is dan zou je nog kunnen overwegen om het landje te huren en het zelf te laten hooien.

Ik denk dat je even goed moet rekenen of je er werkelijk iets mee opschiet.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 13:15

Nou, ik ben net bij de buurman geweest... Wat een verhaal zeg...

Nu was hij min of meer beledigd dat ik het te duur vindt, maar kom op, we zijn buren en dan moet je elkaar toch wat gunnen, denk ik dan. Anders ging hij over op 50 euro per paard per maand, jaja, en een pony telt gewoon als paard.

Maar goed, ik doe het niet, want net wat Oscar zegt: ik dicht dan het ene gat met het andere. Op zich heb ik zonder hem ook wel genoeg land, maar het was een leuke oplossing geweest als het zo had kunnen zijn.
Helaas staan Im en Vienna nu gewoon op ons eigen landje en mogen ze ook ál ons eigen hooi op gaan eten.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132005
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 13:33

Poeh, da's een hoop geld hoor voor zo'n stukje land Scheve mond
Als ie wat schappelijker geweest was dan had het een leuke oplossing kunnen zijn, maar in dit geval zou ik het ook niet gedaan hebben.
Voor hetzelfde geld kun je straks een (klein) aanhangertje hooi bijkopen, voor het geval je tekort komt.
En als het helemaal verkeerd gaat dan wil Helion vast wel wat vetrolletjes afstaan voor Imker en Vienna *LOL*
Komt goed