paard onderkoeld uit paddock?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

paard onderkoeld uit paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:54

ben vandaag vet geschrokken toen ik naar Talita ging,
ze stond rustig met de 2 andere fjorden buiten dus ging ik alvast de stal opstrooien toen ik aankwam (ik wist dat het regende) maar omdat ik het niet echt koud vond en taliet al ruim 2 maanden geen dek meer opheeft had ik er niet aan gedacht om haar regendeken om te doen.
zo stom van mij.......k ben er ook nie strots op hoor
dus toen ik haar ging pakken, deed ze heel raar met haar hoofd en maakte rare bewegingen, terwijl ze daarvoor nog rustig stond (en ik dus niks aan haar zag.
eenmaal op stal begon ze vet te shaken en zakte haar kont helemaal in!
ik haar helemaal droog gevreven met stro en haar goed ingepakt buiten flink wat beweging gegeven
daarna heb ik haar opstal gezet en de regendeken afgedaan en een extra fleecedeken opgedaan
ik schaam me zo en hoop dat ze niet ziek word
ik ga zo weer ff bij dr kijken hoe het gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:27

reacties tips en zelfs kritiek is welkom hoor!

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:34

Ik zou niet weten wat ik hierop moet zeggen. Ben je zeker dat het daarvan is? Tja ik ben mijn paard gewoon die staat s'winters zelf buiten met ijspegels aan haar behang en dan is ze nog kiplekker. Maar das natuurlijk een heel ander soort paard. Hopelijk voelt ze zich snel weer kiplekker.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:40

Ja maar Quinzy, dan is de vacht er ook op gemaakt. Nu hebben ze een hele dunne zomervacht, die Talietjuh waarschijnlijk ook nog elke dag poetst. En misschien zelfs met het lekkere weer d'r paard gewassen/afgespoten. Dus daarmee is het huidvet ook nog niet optimaal aanwezig voor regenbuien.

Ik denk dat inderdaad inpakken en wat stappen dan het beste werkt. Maar ik heb het nog nooit meegemaakt, dus ik durft het niet zeker te zeggen.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:41

door de regen bibberen ze wel, maar het is een natuurlijk iets waardoor ze zichzelf warm houd(van bibberen worden de spieren warm)...niet van schrikken hoor!!

je hebt haar weer vertroeteld en lekker verwent,dus komt allemaal weer goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:42

Taliet is n fjord (maarja ze staat wel s'winters met dek op) dus daarom heeft ze nu n dunne vacht) die andere 2 fjorden staan altijd zonder dek maar zijn nu ook door hun wintervacht heen dus ik dacht dat het wel kon :s

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:42

Ik mis even wat voor ras Talita is. Maar een paard kan idd snel onderkoeld raken als ze dun in hun vacht zitten en er geen vet in de vacht zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:10

ja dat is ook zo, maar t is dus n fjord

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:11

Zou eigenlijk geen probleem moeten geven. Misschien had ze wel koliek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:12

nee dan doen paarden egt heel anders en zou ze nadat ik haar beweging had gegeven nog steeds last hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:15

waarom zou een fjord er geen last van kunnen hebben en een wpn-er wel?
Als ze beide dun in de haren zitten en weinig huidvet hebben kan het lijkt me ook bij een fjord.

Ik heb Kawa ook eens binnengehald terwijl hij echt overdreven rilde.
Het was in 1 dag flink afgekoeld na een periode van erg warm weer, en het regende toen ook.
ik heb hem toen met warm water afgespoeld en hij met fleece deken rustig gelongeerd.
Hij bibberde eigenlijk al niet meer met het afspuiten.
Hij is er gelukkig nooit ziek van geworden, maar vond het wel erg snue voor hem.
helaas is zoiets niet altijd te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:18

ik zeg ook niet dat dat verschil maakt hoor (maar n fjord kan over t algemeen gewoon meer hebben) in dit geval dus niet hoor

AssiejJarig
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:32

ik had het verlede keer ook, ik stond gewoon buiten te poetsen, ging het regenen(daarvoor stralend zonnetje)

en toen stond hij ook gewoon te trillen op zn benen. toen had ik hem ook op stal gezet en een dekentje opgedaan, en toen ging het over.

ik denk dat het ongeveer wel hetzelfde was ja, maar ik denk niet veel ergs. Veel succes

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:41

misschien een idee om een schuilgelegenheid te maken(partytent voldoet ook) dan kunnen ze schuilen en opwarmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:43

ik wil wel ff opmerken dat gewoon trillen niet overdreven slecht is, door het trillen verwarmd het lijf.
maar hij zal dan idd wel moeten kunnen schuilen als die wil.
maar wat bv Kawa deed ging ook verder als gewoon wat trillen, die stond echt te shaken, gewoon naar om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:46

taliet dus ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:56

dat verwachte ik al uit je berichten Lachen
maar was ff zomaar tussendoor berichtje Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:00

ja haha maar ik wou ff zeggen dat taliet dus niet zomaar aan t trillen was, she shakte en dook helemaal ineen, k moet zo les rijden bij bucephalus, ik denk dat ik gewoon wel met haar daarnaartoe kan (doe wel ff n deken op in de trailer Knipoog)

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:10

Ja kan gebeuren, maarja gewoon hopen dat hij morgen weer kiplekker is. Je hebt het daarna zo goed mogelijk proberen goed te maken.

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:29

misschien gekke vraag maar staat/loopt hij vaker in de regen buiten? toen ik Dolly net had en haar voor het eerst afspoot (alleen de benen met koud water) begon ze ook helemaal te shaken, maar dat kon gewoon niet door de kou komen. Dat was dus gewoon angst, dus misschien dit ook deels? ik weet het niet hoor, het kan net zo goed kou zijn maar het is misschien een optie, dolly is ook heel goed in trillen als ze ergens bang voor is, en grommen ernaar enzo Tong uitsteken

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 18:59

Talietjuh schreef:
deed ze heel raar met haar hoofd en maakte rare bewegingen, terwijl ze daarvoor nog rustig stond (en ik dus niks aan haar zag.
eenmaal op stal begon ze vet te shaken en zakte haar kont helemaal in!



Misschien maar een raar idee, maar zou het kunnen dat het paard water in zn oren heeft gehad??
Daar kunnen ze het gevoel voor evenwicht van verliezen en dat zou misschien het hoofdschudden en door dr benen zaken kunnen verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:29

dat zou best heel goed kunnen Unity,
ik kom net terug van les en alles ging prima, k denk dat ze er niks aan overgehouden heb, bedankt voor de reacties allemaal!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 20:43

Hm, ik had laatst precies het zelfde met 2 paarden van mij en nog iemand.
Ik kwam aan en mijn paard stond nog in de wei met de regen, maar ik moest nog even iets aan de staleigenaar vragen en ik dacht, nou het is een paard hoor die kan echt wel tegen een regenbuitje.

Maar toen ik haar dus ophaalde stond ze helemaal in de wei te trillen en stond ze ook krom.
Toen ik haar op stal zette was het nog steeds zo heel zielig.
Ik heb toen allemaal dekens over haar heengedaan en d'r wat laten eten, en langzaam heb ik de dekens er weer 1 voor 1 weghehaald anders word ze wél ziek als ze dan inneens onder de warme dekens vandaan de 'koude' wei weer opmoet.

Het andere paard had precies hetzelfde, en die heb ik ook maar even vertroeltelt.

En er stond ook nog een fjord bij, en die trilde niet, maar toen d'r eigenaar haar op stal zette begon ze ook inneens te trillen.
Het kan dus ook wel weer van het temperatuursverschil komen.
(Van buiten naar binnen ).

Maar het is echt niet iets om je echt heel erg zorgen om te maken hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:11

jouw vehaal is precies t zelfde als die van mij, bedankt voor je uitgebreide reactie OK dan!
xxxxjes Charlotte Ach gut

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:17

Het paard van mijn zus staat ook al weer ongveer 2 maanden zonder deken in de wei en het heeft eergisteren ook nog hard geregend maar Lady heeft er geen last van Scheve mond .