Inrijden, wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Inrijden, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 14:05

Hallo

Mijn ruin is nu 2 jaar. Eind Maart volgend jaar wordt hij 3.
Nu verschillen de meningen nogal over de leeftijd van inrijden.
Sommigen zeggen... oh met 2,5 kun je al beginnen en anderen zeggen, ik zou wachten tot 3,5/4 jaar. Nu lijkt mij dat laatste eerder goed dan het eerste... Wat hebben jullie gedaan of wat is jullie ervaring?

Mijn mening is zadelmak maken/longeren/stapmolen mee beginnen als hij bijna 3 jaar is. Het echte inrijden daar twijfel ik nog over..

Al het advies is welkom.

Groetjes Linda

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:09

Ik vind drie echt de minimum leeftijd, omdat dan paarden over het algemeen pas volwassen zijn, maar dit verschilt wel per paard. Ik denk dat je even naar je paardje moet kijken als hij eenmaal drie is, en lijkt het echt al een volwassen paard, dan zou ik wel rustig aan beginnen, longeren en later erop. Maar kijk gewoon goed naar je paard, dan weet je waar je aan toe ben, maar begin aub niet te vroeg ermee.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:10

Naar mijn idee hangt het er helemaal vanaf op welke manier, en met welke intensiviteit je het doet. Het is in mijn ogen schadelijker om een driejarige gelijk in het diepe te gooien en meteen 3x in de week te gaan rijden, dan een 2,5 jarige rustig te laten wennen, en op 3-jarige leeftijd te gaan rijden. Het ligt in mijn ogen niet zo zeer aan de leeftijd, al moet je zeker niet eerder dan met 2,5 beginnen. Het ligt vooral aan de manier waarop het gebeurt, en aan het paard waarmee het gebeurt. Er zijn dus geen kant-en-klare stelregels van elk paard. Als richtlijn wordt drie jaar aangehouden, omdat dit het meest gangbaar is voor 'het gemiddelde paard'. Maar uiteindelijk moet je toch alles aanpassen aan het paard zelf.

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 14:13

Ja dat is zeker zo... Als hij 3 jaar is, kun je aan zijn bouw waarschijnlijk goed zien of je kan beginnen of nog even moet wachten. Tuurlijk bouw je het rustig op. Niet gelijk veel gaan rijden, maar dat heeft tijd nodig...
Het paard moet het ook leuk blijven vinden op de 1e plaats. Er moet niet te veel ineens van hem gevraag worden.

Groetjes Linda

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:15

Ik vind ook 3 de minimumleeftijd, maar wat je kan doen is in het voorjaar zadelmak maken (hij is dan net 3).
Gewoon longeren, erop zitten en stuur rem en gas erop zetten (bij wijze van spreken) en hem dan nog lekker een zomer op het land geven en daarna pas echt aan het werk gaan (natuurlijk niet te intensief), zo geef je hem de kans te verwerken wat hij heeft geleerd.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:16

Kijk naar het dier, bij de een zie je gewoon dat hij/zij er lichamelijk nog helemaal niet aan toe zijn. Hoe is zijn/haar geestelijke gesteldheid (gedraagt hij/zij zich nog als een baby of als een volwassen paard)?

Meestal beginnen wij in het voorjaar dat ze 3 worden met longeren, daarna longeren met zadel. Dan kijken we hoe ze dit hebben opgepakt.

een paar jaar geleden hadden we een merrie die er nog gewoon geestelijk niet aan toe was, die is toen gelijk het land weer ingegaan en daar zijn we ruim een jaar later weer mee begonnen en toen was ze er (voor ons gevoel) wel klaar voor.

Zo rond dat ze 3 worden gaan we er een aantal keer per week op, dan gaan ze weer het land in tot het voorjaar dat ze 4 worden.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:19

De mijne is ook pas 2 geworden. Ik laat haar tot 3 jarige leeftijd in de opfok, misschien wel tot 3,5. Daarna ga ik rustig beginnen.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:53

Niet onder de 3 starten, en kijken of het dier goed uitgegroeid is, bij twijfel even de DA laten kijken, hangt ook een beetje van het ras af. koudbloedige paarden zijn later volwassen, en start je meestal bij 3,5 jaar.ik weet niet wat voor een ras je nu hebt?

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 14:54

Het is een KWPN-er, van de hengst Kennedy.

Groetjes Linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 14:56

3, dat vind ik toch wel een min. leeftijd.
En genoeg die ik pas zadelmak heb gemaakt met 3,5 of 4 omdat we ze nog te veulen achtig uit zagen zien.

Zijn trouwens ook al erg veel topics over. Lachen

Kimnor

Berichten: 2547
Geregistreerd: 17-06-01
Woonplaats: Overal en nergens :-)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 15:02

runningkawa schreef:

Zijn trouwens ook al erg veel topics over. Lachen


Sorry!!! Zal voortaan eerst een rustig zoeken voordat ik gelijk met vragen begin te smijten!! Haha!

Maar bedankt in ieder geval voor de tips die ik heb gekregen!
Ik denk dat ik met 3 jaar er gewoon eens een zadel op leg, en zodra ik denk hij begint echt paard te worden ( qua bouw ) dat ik er dan eens ga proberen op te zitten e.d. Maar ik denk dat ik hem dan inderdaad nog lekker ene half jaartje op wei doe, of een jaartje... Ligt er ook maar net aan!

Groetjes Linda

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:07

ik ben begonnen met het zadelmak maken van taliet 1 maand voordat ze drie werd (dat hield in leren n persoon op haar rug te hebben en dat je kon stappen, draven en gallopperen) toen ze dat n beetje onder de knie had besloot ik om haar te kopen en heb daarna het eerste jaar veel handwerk gedaan met haar (vrijheidsdressuur, longeren, wandelen, zonder zadel zitten enz)daarna wat serieuser dressuur maar omdat ik gewoon lekker recreatief bezig wil zijn heb ik haar nooit hoeven belasten ergens mee, nu is ze 5 en rij ik 1 keer in de week les en voor de rest buiten en in de bak

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:09

hier zijn de meningen inderdaad verschillend over.
ik ben met lotte (2,5) nu bezig met af en toe longeren, zadel erop, heb er nu ook 1 x overheen gehangen.
ze gaat nuw eer lekker de wei op. in oktober pak ik het rustig weer op.
ik zal er inderdaad wel iets voor haar 3de jaar op zitten.
maar wat ik nooit snap is dat ze tegen mij dan helemaal tekeer gaan over te jong ed. terwijl een paard van 3 net ingereden wel gelijk landelijk kan starten want dan is het "ow wat netjes, wat goed zeg." maar als ik met iets voor 3 jaar 1 x per week een buitenritje wil gaan maken dan krijg ik reacties waar je u tegen zegt.
dus eigenlijk is het zo krom als wat.
kijk gewoon naar je paardje en bepaal daarbij of hij/zij er klaar voor is of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:10

zolang ze allebei de galopjes goed aanspringt (en dat doet ze)k hoef er geen moeite voor te doen en lekker voor t been is ben ik dik tevreden!