Ford Galaxy 2-paards trailer trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:25

Als je je rijbewijs voor 1988 gehaald hebt, heb je de E erbij gekregen. Je moet dan wel evens langs het stadhuis om het om te wisselen voor een Europees rijbewijs. Dat heeft een vriendin van mij vorig weekend mogen ondervinden. Haar man zijn rijbewijs is van voor 88 maar hij moet dat dus omwisselen voor een Europees rijbewijs om in orde te zijn.
In de motorkap van je wagen zit een plaatje met twee gewichten op, die twee moet je van elkaar aftrekken en dat is wat je mag trekken. Je kan ook op het inschrijvingsbewijs gaan zoeken naar die twee gewichten. Onze trailer weegt meer dan 900 kg, maar bvb een volledig polyestertrailer zal op iets van een 600 kg komen schat ik. Op de baan naar Leuven, in Herent, bij Eurocenter hebben ze hele nette twee-paardstrailers van Cheval Liberté. Die heb ik eens getrokken en die is erg licht achter de wagen. Daar bovenop moet je ook nog eens het gewicht van de paarden nemen. Dus 2 x 500 kilo is dus 1000 kilo. Je moet dus minstens een 1600 a 1700 kg moeten trekken en het is natuurlijk altijd beter om overschot te hebben, anders trek je gewoon je wagen kapot op den duur.
Ik persoonlijk zou een twee-paardstrailer nooit met iets anders dan met een jeep willen trekken.

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 21:27

Heb net even op je link gekeken, je hoeft niet eens in je auto te gaan snuffelen, het staat er gewoon. Als je een geremde aanhanger trekt (wat normaal gezien het geval is voor een trailer) mag je 2000 kg trekken. Dus 1000 kg paarden en dan nog een niet al te zware trailer zoeken en je zit super safe. Blijkbaar kan je met zo'n Galaxy meer dan ik dacht, als mis je natuurlijk de 4x4 voor als je op ruw en modderig wedstrijdterrein terecht komt Haha!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:00

Jawel, als je voor 1988 je rijbewijs gehaald hebt, zit die E daar sowieso bij. Dat is niet zichtbaar op je rijbewijs maar het is wettelijk wel zo. Je moest niks doen voor die E toen he, dat zat er gewoon sowieso bij. De categorie E is pas vanaf 1988 ingevoerd, daarvoor bestond het niet. Daarom moest je vanaf de invoering ervan een E-rijbewijs halen. Wie zijn rijbewijs al had, moest dat niet omdat het nog niet bestond op het moment dat je voor de rijbewijs ging. Wij hebben thuis altijd een autorijschool gehad dus euh...
Het enige wat hij moet doen is naar het stadhuis gaan en dit rijbewijs gaan inruilen voor een Europees rijbewijs, kost 11 euro aan zegeltjes en je moet er enkele dagen op wachten. Op dat rijbewijs is die E wel aangeduid. Ik ga het trouwens vanmiddag met mijn vader nog checken of dat inruilen werkelijk verplicht is, het is nl het eerste wat ik daar van hoor. Als het verplicht is, moet ik ook nog naar het stadhuis om een Europees rijbewijs te gaan halen. Als het niet verplicht is, laat ik mij het uitreksel uit de wet bezorgen en leg het in mijn auto (al het aan jou ook doorsturen dan).

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 09:43

petraaken schreef:
Ik betwijfel of volumewagens wel een 2-paardstrailer mogen trekken. Wij wilden een aantal jaren geleden eens kijken voor een opel Sintra. Wat bleek het ding mocht amper 500 kg trekken. 2-paards trailers worden best getrokken door een 4x4 of een zware bestelwagen. Dan ben je zeker wettelijk in orde.


Ik twijfelde er ook aan Petraaken maar toen ik de link met de autogegevens aanklikte en 2000 kg geremd zag staan...
Maar, ik zou persoonlijk sowieso voor jeep kiezen, heb al genoeg zware bestelwagens zien sukkelen in de modder op LRV tornooien Haha!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:03

Of de trailer leeg of vol is, heeft er eigenlijk niks mee te maken. Men rekent voor het gewicht gewoon de maximaal toegelaten massa, dus een shetje erin zetten helpt jammer genoeg niet Huilen
Of zoals sommigen in onze club denken dat het in orde is als je in een 2-paardstrailer maar 1 paard zet (voor het gewicht dan), helpt ook niks.
Die manoeuvers voor de E zijn ook hilarisch, achteruit rijden tegen een loskade, ja hallo, moeten we dan allemaal een trailer met voorklep hebben? *LOL*

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83 en 134 bezoekers