Raad gevraagd: Wat te doen bij paniek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Raad gevraagd: Wat te doen bij paniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 23:42

Hoi,

ik rijd momenteel een paard dat nogal eens durft te freaken wanneer ze vaststaat (bijvoorbeeld om geborsteld te worden).

Het halstertouw wordt altijd vastgebonden aan een strotouwtje dat door de ring steekt. Wanneer ze dus een stevige ruk met haar hoofd geeft, breekt het strotrouwtje.

Nu denk ik dat ze gewoon wéét dat wanneer ze even achteruit loopt met haar hoofd in de lucht, ze vrij komt (omdat het touwtje dus breekt), en ze hiervan profiteert. Zonder aanleiding steekt ze gewoon haar hoofd in de lucht, en staat ze dus los.

Nu vraag ik me af hoe ik haar kan leren dat ze zich niet meer lostrekt.

Als ik haar vastzet aan de ring zelf, ze vervolgens trekt met haar hoofd, en merkt dat ze niet los komt, begint ze te panikeren, en maak ik haar dus snel los - maar ja, dan heeft ze dus weer gewonnen Rolleyes .

Iemand tips?
Wat doen jullie als jullie paard begint te panikeren (= zich achteruit trekt) wanneer het vaststaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:46

Vast laten staan Lachen
Aan dingen die niet kunnen knappen.
Dus stevig in de muur (geen staldeur)
Touw met karabijnhaak, extra stevig nylon halster.
Laat maar hangen die hap, leren ze wel af.
Soms help ik ff extra door hem met een harde bezem in zijn kont te prikken.
Niet hard, maar het prikken van de haren is niet pretig.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:40

runningkawa schreef:
Vast laten staan Lachen
Aan dingen die niet kunnen knappen.
Dus stevig in de muur (geen staldeur)
Touw met karabijnhaak, extra stevig nylon halster.
Laat maar hangen die hap, leren ze wel af.
Soms help ik ff extra door hem met een harde bezem in zijn kont te prikken.
Niet hard, maar het prikken van de haren is niet pretig.


Ga ik helemaal in mee, alleen zou ik toch een paniekhaak doen, als ze echt doorslaan willen ze zichzelf nog weleens op beginnen te hangen.
Als ze merken dat ze niet loskomen, worden ze vanzelf rustig.
Een andere zaak wordt het natuurlijk als er angst in het spel is, maar daar klinkt het hier helemaal niet naar.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:29

Ik heb Miro een tijdje met een strop vast gezet toen hij eenmaal doorhad dat hij kon gaan hangen en dus al meerder halsters en touwen gesloopt had Scheve mond Een strop maak je van sterk touw, je maakt een lus met daardaan een sterke ring. Deze lus haal je door de ring (waar je normaal je halstertouw aan klinkt) met de ring naar beneden, de lus doe je over haar hoofd achter haar oren en voila, zodra je paard trekt of gaat hangen krijgt ze zo'n enorme druk achter de oren dat ze wel weer naar voren gaat en na een paar keer er niet aan denkt om te gaan hangen Knipoog

Succes!!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:31

wat ook wil helpen is je paard vastzetten aan een rubberen lijn (of bijv. een binnenband van een fietsband) er zijn ook elastische halsterlijnen te koope en idd een flinke por met een bezem op de kont wil ook wel eens helpen.
suc66

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:45

AnjaKos schreef:
Ik heb Miro een tijdje met een strop vast gezet toen hij eenmaal doorhad dat hij kon gaan hangen en dus al meerder halsters en touwen gesloopt had Scheve mond Een strop maak je van sterk touw, je maakt een lus met daardaan een sterke ring. Deze lus haal je door de ring (waar je normaal je halstertouw aan klinkt) met de ring naar beneden, de lus doe je over haar hoofd achter haar oren en voila, zodra je paard trekt of gaat hangen krijgt ze zo'n enorme druk achter de oren dat ze wel weer naar voren gaat en na een paar keer er niet aan denkt om te gaan hangen Knipoog

Succes!!



ow wat is dat gevaarlijk! Als ze uitglijden hangen ze zichzelf op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:49

patos"]
[quote="runningkawa schreef:
Vast laten staan Lachen
Aan dingen die niet kunnen knappen.
Dus stevig in de muur (geen staldeur)
Touw met karabijnhaak, extra stevig nylon halster.
Laat maar hangen die hap, leren ze wel af.
Soms help ik ff extra door hem met een harde bezem in zijn kont te prikken.
Niet hard, maar het prikken van de haren is niet pretig.


Ga ik helemaal in mee, alleen zou ik toch een paniekhaak doen, als ze echt doorslaan willen ze zichzelf nog weleens op beginnen te hangen.
Als ze merken dat ze niet loskomen, worden ze vanzelf rustig.
Een andere zaak wordt het natuurlijk als er angst in het spel is, maar daar klinkt het hier helemaal niet naar.
[/quote]

Paniek haak doe ik nooit, als ze weten dat ze daar met een harde ruk ook los komen, doen ze dat voortaan ook.

ik leg wel altijd een lus in het touw, wat je los kunt trekken en ik heb dat soort paarden ook een scherp mes bij de hand, dan is het touw ook nog door te snijden.
Maar dat heb ik nooit nodig gehad.

En van die lus achter de oren, dat zou ik juist met een touwtje doen wat niet sterk is, mar wel kan knappen.
of je doet zo'n speciaal controller halster om, dat geeft ook de druk achter de oren.
Nooit geprobeerd trouwens, maar het zou in principe wel kunnen werken.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 12:57

ow wat is dat gevaarlijk! Als ze uitglijden hangen ze zichzelf op![/quote]

Het klinkt misschien gevaarlijk maar ik heb nog nooit meegemaakt dat 1 van de tuigers zich bezeerde Knipoog en ik heb er toch heeeeel veel zien hangen Schijnheilig Als je paard hangt en het halster/touw breekt en hij klapt achterover (wat ik Miro dus heb zien doen Verdrietig ) heb je meer kans op schade. Je moet natuurlijk je paard niet alleen laten als je weet dat hij kan gaan hangen, blijf er wel bij zodat als het fout mocht gaan je in kan grijpen door de paniek of veligheids knoop los kan trekken. Je zet je paard gewoon vast zoals normaal alleen zit je touw nu niet aan het halster maar aan de strop, dit kwam inderdaad niet helemaal over, sorry hiervoor Scheve mond

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:17

Dit paard doet alsof ze bang is... Ik zou haar eerst vast blijven zetten zoals je nu doet, dus met het strotouwtje, maar dan als ze gaat hangen, bij haar achterhand staffen (zweepje/bezemharen oid), zodat ze ophoudt met hangen. Als ze toch blijft hangen tot het touwtje kapot is, goed boos worden, weer vastzetten, zelfde verhaal...

Als ze dat touwtje kapot blijft trekken, toch goed vastzetten, zoals runningkawa al voorstelde.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 23:43

Bedankt voor de tips!

Toen ik de eigenaresse vertelde dat ik ze de volgende keer aan de ring vast zou zetten, reageerde ze hier niet echt enthousiast op. Ze stelde voor om het eerst te poberen met twee strokoordjes, zodat ze dus minder snel knappen. Als dit niet zou lukken, zei ze dat ik het er maar op moest wagen, maar dan liever niet waar zij bij was, omdat ze dan zelf zou beginnen panikeren.
Nu, eerlijk gezegd ben ik zelf ook niet zo'n held, maar ik ga het er toch op wagen, want ik kan er echt niet tegen als ze met mn voeten speelt . Dit paard dient nodig eens aangepakt te worden (zei de pantoffelheld Haha! )!

Morgen zal de bezem haar diensten mogen bewijzen Tong uitsteken !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:57

Mijn paard hing vreselijk die kon gewoon niet vaststaan.Ik heb een touw gekocht met rubber er in en een halster met elastische neusriem en achter haar oren .Wanneer ze ging hangen kreeg ze druk van het halster en van het touw.Het was ze binnen de kortste keren over.Ik heb haar nu drie jaar en ze is nooit meer gaan hangen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 23:59

irish_lady"]
[quote="AnjaKos schreef:
Ik heb Miro een tijdje met een strop vast gezet toen hij eenmaal doorhad dat hij kon gaan hangen en dus al meerder halsters en touwen gesloopt had Scheve mond Een strop maak je van sterk touw, je maakt een lus met daardaan een sterke ring. Deze lus haal je door de ring (waar je normaal je halstertouw aan klinkt) met de ring naar beneden, de lus doe je over haar hoofd achter haar oren en voila, zodra je paard trekt of gaat hangen krijgt ze zo'n enorme druk achter de oren dat ze wel weer naar voren gaat en na een paar keer er niet aan denkt om te gaan hangen Knipoog

Succes!!



ow wat is dat gevaarlijk! Als ze uitglijden hangen ze zichzelf op!
[/quote]

Ik vind het ook gevaarlijk. Paarden gaan van nature tegen de druk in. Je zou dit hooguit kunnen proberen in combinatie met een lang touw dat je los door het oog hangt. Met aan het uiteinde een sterke kerel Cool

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:56

Citaat:
ow wat is dat gevaarlijk! Als ze uitglijden hangen ze zichzelf op!


Je moet je paard wel gewoon met een halstertouw vastzetten alleen klik je die niet een het halster maar aan de strop. We gebruiken dit al jaaaaaren met de handels/tuigpaarden/veulens en ik heb er nog nooit 1 gezien die er iets aan over hielt, we blijven er wel altijd bij dat ALS het fout gaat we de veiligheidsknoop kunnen lostrekken Knipoog Tong uitsteken

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-04 15:41

Even een kleine update Knipoog :

Ik heb haar gisteren vastgezet met een dubbel strotouwtje.
Toen ze zich weer achteruit trok, knapten de touwtjes NIET. Ze was even in paniek, maar stond al snel terug braaf aan het touw te staan. Daarna heeft ze het niet meer geprobeerd.
Mission succeeded Party!! !
Volgende keer ga ik het weer zo doen, en hopelijk heeft ze het dan wel door.

Allemaal badankt voor de tips OK dan! !
Zonder jullie adviezen had ik het niet gedurfd om haar 'echt' vast te binden.

Oh ja, de bezem stond grijpensklaar, maar deze heb ik niet nodig gehad.

Nog een laaste kleine opmerking; het rijden ging daarna beter dan ooit tevoren. Mijn dag kon niet meer stuk Hyper! .

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:45

Ik heb ook een probleem want z stopt maar niet als ik haar vast laat staan aan het touw en dadlijk doet ze zich pijn :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:53

Je kan ze aan een rubber vastzetten. Wat ook wel wil helpen is om zo'n hele stevige koeienband om de hals te doen en ze dan daarmee extra vast te zetten. Die krijgen ze echt niet kapot.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:14

Kijk aan... Met een beetje lef kom je er wel