wanneer minderen met dekens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

wanneer minderen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 20:00

Hon staat in een kas (= warm) en had met de strenge vorst 3 dekens op. 1 vliegendeken, 1 wollen zweetdeken, en 1 200 grams winterdeken.
Zolang het niet of nauwelijks vriest heb ik de vliegendeken er onderuit gegooit.
Ze staat overdag regelmatig met enkel de zweetdeken, omdat het in de kas af en toe oploopt tot een graad of 15.
Vanaf welke temperaturen kan ze onder enkel de winterdeken blijven staan?
En vanaf wanneer (ongeveer) kan ze helemaal zonder dekens?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 20:12

Oeh moeilijk.
Denk dat je dat van dag tot dag moet bekijken in zo'n kas en voor jezelf een graadmeter op moet stellen qua temperatuur.
Tjo is geschoren net als nog een pony op stal. Tjo staat nu alweer sinds het boven 0 is met dr zomerdeken op (HH waterafstotend) en als het vriest staat ze met een winterdekentje op (wat mij betreft mag de winter voorbij zijn). Die andere pony staat dag in dag uit met 2 dikke dekens op, die staat echt te sterven van de kou terwijl Tjo zich rot zweet.
Ze staat in een koeienstal die omgebouwd is tot paardenstal dus lekker koel in vrij open boxen (kan lekker doorluchten, dus open tussenwanden).
Als ze nu vrij staat in de paddock of silo staat ze zelfs zonder deken.

Jamy heeft voor zover ik begrijp nog gewoon een vacht, dan zou ik gewoon die dekens lekker weg laten en 's nachts een dun dekentje opdoen als het echt koud wordt. Zo komt ze ook weer in dr ritme van verharen, zeker als het overdag zo warm is.

Succes, Viv

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-02 20:15

jamey staat idd niet onder dek, alleen af en toe als ze nat is een half uurtje een zweetdekentje op (fleece) maar verder mag ze lekker een beertje blijven.
Hon is dus geschoren, zodra de zon van de kas af is koelt het er redelijk snel af, dus ga voor nachttempraturen maar van normale tempraturen uit

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 20:17

Oh sorry ging het over Honepon, effe overheen gelezen.
Naja geldt eigenlijk hetzelfde voor, die pony's zijn gemaakt voor de kou en hebben het al snel te warm.
Knipoog
Doeii Viv

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Waarom zoveel dekens op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 22:45

Ik heb 1 vraagje.

Waarom heeft die pony van jou zoveel dekens op?? Is hij geschoren???
Voor de kou hoef je een ongeschoren pony niet zoveel dekens op te doen hoor. Ze kunnen echt wel tegen een beetje kou hoor!
Mijn paarden hebben alleen een 200 grams winterdek op, om hun wintervacht zo dun mogelijk te houden. Al zet ik ze met min 10 zonder dek buiten, koud hebben ze het echt niet hoor.

Hippolita
Berichten: 25
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-02 23:13

Ten eerste: een vliegendeken helpt echt helemaal niet tegen warmte of kou, het helpt alleen, zoals de naam al zegt tegen vliegen!!
Ten tweede: als het 15 gr. is in die kas hoef je helemaal geen deken op te doen. Bij 10 gr. voelen paarden zich namelijk erg lekker. Ik vind het allemaal een beetje overdreven, arm paard!!
Mzzl!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 09:49

Een vliegendeken werkt wel degelijk als onderdeken, is een goede keuze als je geen andere onderdeken hebt.
Als de temperatuur in de kas oploopt tot vijftien graden, dan heeft ze aan dat 200 gramsdekentje genoeg. Maar ja, dan zit je met je avonden en nachten (je blijft vast niet op en neer rijden). Iemand op stal die 's avonds een deken extra op kan doen en 's morgens weer eraf?

Met dit weer zijn die drie dekens niet nodig, heeft ze aan het onderdekje met 200 grams echt genoeg.
Voor mezelf hou ik altijd aan dat als de dagtemperatuur boven de 16 graden is --> geen deken (nachttemperatuur vanaf 9 graden) Daaronder altijd wel. De mijne is geschoren, net als die van jou.

Dat Hon nu geen dek nodig zou hebben, daar ben ik het zeker niet mee eens. Kijk maar eens wat een wol er vanaf kwam toen ze geschoren werd: wat je eraf haalt, moet je ook vervangen!
Lekker onder dek tot het voorjaar dus!
Bovendien wordt die vacht weer veel te snel dik als je ze te koud laat staan.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-02 17:11

hon is dus idd geschoren (en ik ben en blijf sonja nog steeds dankbaar voor het advies Haha!)
Er zijn misschien wel 3 kruiwagens haar vanaf gekomen, en dat moet zoals sonja zegt odd vervangen worden.
Maar ik wil niet het risico lopen dat ze het te warm of te koud heeft.
De kas is heerlijk, maar heeft door de temperatuurwisseling ook zijn nadelen.
Ik kan idd niet heen en weer crossen, moet om 8 uur naar mijn werk, en ben daarna meestal om half 4 op stal.
Het is geen kwestie van niet willen, want zeker voor hon heb ik alles over.
Maar ik moet ook een beetje om mijn eigen gezondheid denken, en rennen en vliegen past dan dus niet in dat plaatje.
Nu ben ik verder niet bezorgt om haar ofzo hoor, maar ik vroeg me af wanneer ik met die dekens moet gaan wisselen, aangezien ik mijn pony's altijd buiten heb gehad.

Daarbij werkt een vliegendeken wel degelijk als onderdeken, hierdoor ontstaan luchtlaagjes.
Zo kan je beter 10 (overdreven) dunne dekens over elkaar leggen dan 1 hele dikke

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 20:54

Ik bou nu ook af ik heb een hele dikke winter deken een iets dunnere en dan zo'n herfst(tussendeken) en dan een regndek ongevoerd.
De hele dikke (300 grams geloof ik) is nu vervangen voor de 200 grams.
als het weer kouder wordt gaat de dikke er weer op wordt het boven de 10 graden en vriest het 's nachts niet gaat het tussendek er weer op.