Longeren op kleigrond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Longeren op kleigrond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 22:28

In de wei heb ik een stukje afgezet wat de paarden in de winter vertrapt hebben. Nu is de grond echter mooi vlak gestampt en bovendien is dit stukje zo`n 15 bij 15m en dus longeer ik ze er wel eens in.
Beau en Pjelk lijken er wel goed op te lopen maar is droge kleigrond niet te hard voor werk op de volte? Of is het misschien een idee houtsnippers voor wat vering op de hoefslag te leggen?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:38

Ik denk dat houtsnippers nooit kwaad kunnen. Ik zou op de kleigrond ook bang zijn dat het snel wat glad is om ze op de volte te laten lopen.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 23:05

Doe maar beter geen houtsnippers, je wil niet wéten hoe glad je bodem dan wordt als t nattig is, helemaal in combi met die rotklei.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:46

haal dan liever wat klei weg en gooi er 20 cm geel zand in.. voor longeren mag t wel wat zwaarder zijn , klei is te hard en te glad
levensgevaarlijk!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:49

Ik denk ook dat je beter wat zand op de hoefslag kan gooien. Hierdoor is de ondergrond niet meer zo hard en heb je ook minder kans dat je paard gaat glijden.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 17:06

Het glijden valt wel mee. Sowieso longeer ik alleen als de grond helemaal droog is (nu stuift het zelfs) en dan is het stroef genoeg. Ik ben er meer bang voor dat de grond te hard is.
En heeft het zomaar storten van zand wel nut? Moet je dan niet eerst een goede ondergrond creeeren met iig drainage?