Problemen met pony beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Problemen met pony beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 17:32

Bij mijn paard staat een 3-jarige c-pony. De pony reageert alleen heel angstig op een berijder. We oefenen 2 keer in de week en het word er niet beter op. Ze mag alleen opstijgen als ik ze ogen afdek. Ook reageert hij heel angstig op kleine bewegingen van de ruiter> als ze bijvoorbeeld haar hand gewoon omhoog doet. Ik heb geen idee hoe ik dit nou moet aanpakken>>vandaar dit. Hebben mensen nog tips voor mij en zou oogkleppen een tijdelijke optie zijn???
Al de tips en commentaar welkom!!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:36

Reageert ze alleen angstig op dat soort bewegingen (zoals hand de lucht in doen) als ze erop zit, of ook als er iemand naast staat?

Ik denk niet dat oogkleppen de oplossing zijn Ja, ze kan dan opstijgen en beginnen met rijden, maar zodra je de oogkleppen afdoet zul je weer opnieuw moeten beginnen.
Ik denk dat je het rijden even moet laten voor wat het is, en eerst moet zorgen dat de pony wat meer vertrouwen krijgt in de ruiter.
Succes!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 17:42

ik denk inderdaad dat de pony meer vertrouwen moet krijgen, want als je hier mee door gaat wordt t pony'tje steeds angstiger. Ik denk ook dat 2x per week te weinig is om het paard te laten wennen, in het begin moet je zo'n beetje om de dag het paard laten wennen, lekker veel regelmaat en als het paard dan gewend is kun je t weer afbouwen. succes

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 17:57

Richtje schreef:
Reageert ze alleen angstig op dat soort bewegingen (zoals hand de lucht in doen) als ze erop zit, of ook als er iemand naast staat?



Ze reageert alleen op zulke bewegingen als er iemand op zit. Oogkleppen is inderdaad niet de beste optie. Bedankt in ieder geval voor je reactie

kissyfur

Berichten: 30
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:12

heeft iemand geen oplossing.wijzijner met eentje al maanden bezig.en blijft angstig.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 18:42

Laat eens iemand op een kruk of stoel staan en loop er dan vlak langs. De persoon op de stoel aait het dier over de rug bij het langs lopen. Laat de pony ook naast de persoon die ergens op staat halt houden. Waarschijnlijk vind de pony het eng om ineens iemand "hoog" achter zich te hebben.

oOlizziOo
Berichten: 12
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:33

ik ben met mijn paard een halfjaar bezig geweest en hij was ook heel schrikachtig later heb ik de dierarts er bijgehaald en er bleek dat er wat in zijn rug niet helemaal goed was!!!! naar een paar goede behandelingen was het weer goed!!! dus denk er om!! is hij ook heel erg zenuwachtig bij het longzeren???

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 19:46

Zo een heb ik ook gehad toen ik hem in moest rijden. Zorg er gewoon eerst voor dat hij jou vertrouwt. Dus gewoon elke dag erheen gaan en wandelen, knuffelen en poetsen zodat hij jou gaat vertrouwen. En die 2x in de week erop gewoon blijven doen. Maar daarnaast die andere dingen ook. En geloof mij het helpt echt !

Ook doe je gewoon de dingen die jij doet. Dus als jij je had omhoog doet en hij schrikt. Doe het dan nog een keer en beloon hem dan als hij niet meer schrikt ( hadden wij wel gedaan toen)
Probeer het wel een tijdje rustig aan te doen en niet vanalles tergelijk te doen.
Als je gaat wandelen zorg gelijk dat hij aan het verkeer went ( aan halster en halstertouw gewoon de bossen in!)
Dat is ook makkelijker als je er voor de eerste keer naar buiten gaat

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 20:26

Waar ik Arzu heb staan, rijden ze ook ponys in, daar is het opstijgen ook altijd een gedoe, de een houd de pony vast, en de inrijdster, probeert er zo snel mogelijk op te klauteren, na een paar keer gaat het goed, en rijden ze zo rustig weg !!
Ik denk ook meer vertrouwen!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:47

Iemand met ervaring zoeken voor de 1000e keer Knipoog . Je maakt nu meer kapot dan goed.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:48

Okkie1 schreef:
Iemand met ervaring zoeken voor de 1000e keer Knipoog . Je maakt nu meer kapot dan goed.




KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:54

was me net voor Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:04

Afbeelding

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:13

@RK OK dan! OK dan!

afgezien dat ik me er bij aansluit, goed gevonden die pijl Haha!