Help, Spoed. Paard ijsberen in het land.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Help, Spoed. Paard ijsberen in het land.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 11:07

Sinds 1 mei staat mijn paard dag en nacht op het land. Erg fijn zou je zeggen, maar dat is hier niet het geval.
Shah is een aantal maanden geleden gecastreerd. Hij heeft tot gister bij een merrie in het land gestaan die hij erg beschermd.
Omdat mensen bang voor hem zijn en hij de shetten schijnt aan te vallen, hebben ze een ander paard in zijn plaats bij de merrie gezet en staat Shah dus nu alleen.
Hij kan hier totaal niet tegen en is flink aan het ijsberen. Niet rustig heen en weer stappen maar hard galopperen.
Ik ben bang dat als het zo lang doorgaat dat hij last van zijn benen gaat krijgen. Hij is nu ook flink wat gewicht kwijt en hij moet eigenlijk nog 100 kilo aankomen. Alles wat er in een maand bij was gekomen is er nu weer allemaal af.
Het probleem is dat hij nu nergens tussen past en dus alleen moet blijven staan. Ik heb van alles geprobeerd om hem bezig te houden, maar daar is hij niet in geinteresseerd.

Wat kan ik doen???? Ik zou eventueel naar een andere stal kunnen, maar ik heb geen idee of het probleem hiermee is opgelost, daarbij is de andere stal vele malen duurder en staat hij niet dag en nacht op het land.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:08

Toch kijken of er niet een ander paard bij hem gezet kan worden, hij kan blijkbaar heel slecht tegen alleen zijn.

Succes!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:08

Als een van de paarden voor het een of ander van de wei wordt gehaald waar ze met meerdere opstaan, dan is de pony van mijn broertje ook flink aan het rennen tot dat paard terug is. Hij zal waarschijnlijk van zelf rustiger worden als hij een tijdje alleen staat.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:13

Sommige paarden zullen nooit aan het alleen staan wennen,
zo gek is dat ook niet gezien het feit dat paarden van nature kuddedieren zijn.
Is er niet de mogelijkheid om het toch met een shet te proberen, of de andere paarden in een weiland pal naast de zijne te zetten? Zodat ze toch contact hebben, maar de andere mensen hun paard gewoon kunnen pakken zonder dat ze bij de jouwne in het land hoeven te komen?

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 11:14

Er staan nu paarden in het land naast hem en zelfs dat helpt niet. Ik denk dat hij te graag naar de merrie terug wilt.

buitenruiter

Berichten: 160
Geregistreerd: 23-04-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:39

kan hij niet weer op stal? zodat je hem bij kunt voeren en hem slechts een paar uurtjes op het land laat?

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 11:49

Hij heeft een aantal uren in een stal gestaan, maar hij blijft erg onrustig. Ik haalde hem er toen nat uit.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 11:55

Ik denk dat hij zich op het moment teveel hengst voelt maar dat het vanzelf rustiger zal worden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:01

Jemaig das balen Naat.... misschien toch maar teruggaan naar de buren? Daar had hij het blijkbaar beter naar zn zin. Tsja tis wel duurder, maarja je moet toch wat.... Dit schiet ook niet op, zeker niet alssie zich zo druk maakt en zo verschrikkelijk afvalt.
Hij heeft natuurlijk altijd in een kudde gestaan als hengst en snapt nu niet dattie alleen moet staan, is er geen ander paard wat erbij kan? Of kannie niet samen met Uk en Nassie? Tis maar een ideetje....
Sterkte....

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:05

Erg lastig probeer misschien een shetje of iets waar hij mee samen in de wei kan. Hij loopt zich zo broodmager als hij constant zo bezig is en hemzelf geen rust gunt.

succes

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 12:07

Ik las bij divoza iets over Pavo Nerv Control. Zou dit misschien iets zijn, of kan ik beter geen supplement geven?

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:17

mijn paard is hetzelfde!
kan ook niet met andere in de wei,maar alleen doet zij ook niks anders dan ijsberen!

grenzen die weides niet aanelkaar????
mischien is dat een optie,dat hij in ieder geval aan ze kan ruiken,etc!?

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:57

Je kan natuurlijk best wel een supplement geven, maar of dat helpt is ten tweede. Ik las in je profiel dat je paard op oudere leeftijd is gecastreerd dus ik denk dat hij dit gedrag niet een twee drie afleert. Daar zijn te erg lang hengst voor geweest.

Ik zou gwoon proberen een weidemaatje te vinden (kleine shet) waar die het eventueel mee zou kunnen vinden en zowiezo hem niet nu dag en nacht het land op laten, want hij loopt zich zo kapot.
Probeer anders www.depaardendrogist.nl eens misschien kan je daar iets op vinden.

nogmaals succes

Stal_Fiore

Berichten: 9349
Geregistreerd: 29-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:43

He Nadia, lang geleden dat ik jullie gesproken heb... begrijp nu dat je een eigen paard hebt? Erg gaaf zeg! Heb de foto's in je profiel gezien en kan nie tanders zeggen dat hij er top uit ziet!

Lucas ken je vast nog wel die in Nootdorp bij Ucky en Nasir stond. Hij zit ook aan de Pavo Nerv Control. Dat is poeder wat hij door zijn muesli of slobber heen krijgt. Bij hem werkt dat super. De laatste tijd zij nwe het erg aan het afbouwen, want hij heeft het zo naar zijn zin op zijn nieuwe staal dat hij een stuk rustiger geworden is. Wie weet helpt hetook bij jouw paard...

Is er op je stal niet een andere ruin die bij jouw paardje in de wei kan... alleen staan is namelijk voor geen enkel dier leuk. Dat had Luc ook op de oude stal, daar stond hij vaak alleen... daar werd hij zo vervelend van. NU gaat hij lekker overdag met en groep ruinen naar buiten en is zoveel rustiger geworden.

WizzeL

Berichten: 53
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 14:11

Ik weet het ook niet, heb er geen ervaring mee...

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 14:22

Ik denk dat het toch beste is om een ander paard bij te zetten. maar ik begrijp eigenlijk niet echt goed waarom hij niet samen met die merrie mag staan..Omdat ze bang zijn voor Shah..?

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:18

wij hebben ook een paard dat ijsbeert. In de stal en in de wei . je kan er geen ander paard erbij zetten omdat het een hengst is. Maar er staan genoeg paarden in de wei. Als hij op stal staat ligt er voor geen stro meer en achteraan een hele berg. dus zijn stal ligt ongelijk. Dat is toch slecht voor zijn benen

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 09:10

Hij is nu een stuk rustiger geworden. Het ijsberen is bijna helemaal over. Ik laat hem om dit moment alleen staan, over een tijdje komen er weer nieuwe paarden bij en daar zit vast wel een paard tussen die bij Shah kan staan.
Bedankt allemaal voor de reacties.

ponylover11

Berichten: 76
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:32

Je kunt er een geit bij zetten, hierdoor zal hij waarschijnlijk rustiger worden. Dat hielp bij mij wel, Mijn pony had gewoon een maatje nodig
!!

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:18

dat idee had ik ook, een geit erbij ofzo....dan moet je alleen wel opletten dat je weiland echt heeeeel goed is afgesloten, want het blijven natuurlijk altijd geiten Knipoog

Mistic

Berichten: 4380
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 10:22

De schapen van de buren komen wel eens neuzen bij hem, dus echt helemaal alleen is hij niet.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:22

maar hoe los je dat op als het een hengst is. Hij doet het in zijn stal en in het land