jaarling laten rennen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

jaarling laten rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:03

Een jaarling een beetje opjagen in de bak zodat ie zich goed uitleefd kan toch geen kwaad? Of is dat ook slecht voor de gewrichten? Het klinkt misschien als een domme vraag, maar vroeg het me gewoon af

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:07

Ik wil niet lastig doen, maar ik zie het nut er eigenlijk niet zo van in.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:18

Als je je paard lekker in de wei laat lopen, waarom zou je m dan opjagen? Als hij echt fel is en zin heeft om te rennen dan kan dat ook gewoon in de wei toch? Dus ik zie het n ervan ook niet. Gewoon lekker laten rondhobbelen in de wei!

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:29

Helemaal mee eens,
als ze willen rennen doen ze dat wel in de wei!!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:58

in de wei kunnen ze het ook, maar als je dit persé wilt kan het wel hoor. een paard is niet van suiker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:08

Komt ie weer
de opfok in met soortgenootjes.

dan spelen en sprinten ze, nooit te lang, nooit te kort.
Juist door het spelen en sprintjes trekken meerdere malen per dag word een paard sterk.
met opjagen overvraag je al snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:51

Ik heb juist niet gekozen voor de opfok! Maar ze staat niet alleen in de wei hoor Lachen . Maar ik wilde gewoon weten of het eventueel kwaad kon...want ze vind het erg leuk..ook las het andere paard word opgejaagd vind ze het leuk om mee te hollen..en zet ik haar er wel eens bij..vandaar

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Re: jaarling laten rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:58

'k zou niet weten waarom niet!!

Lijkt mij dat een paard dat hard loopt en rondspringt niet echt groeiproblemen krijgt hoor........

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:25

paardenmaf schreef:
'k zou niet weten waarom niet!!

Lijkt mij dat een paard dat hard loopt en rondspringt niet echt groeiproblemen krijgt hoor........

Het is bewezen dat bij veulentjes die heel veel rennen en doen het kraakbeen niet goed kan ontwikkelen. De hele dag op stal staan is daarentegen ook niet goed voor de ontwikkeling van het kraakbeen. Het beste is gedeeltelijk op stal en gedeeltelijk bewegen. Als je veulentje in de wei al rent zou ik het daarbij laten.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:30

Bij opjagen maakt het paard bewegingen die het niet plant. Een volwassen paard is veel meer in balans in zijn lijf om dit soort situaties goed in te schatten, een jaarling niet. Ik zou het daarom ook niet doen. Mijn veulen word soms ook weleens helemaal gek en rent als een debiel in het rond, maar dan uit eigen beweging. Ik zou niet opjagen om onverwachte situaties voor de jaarling te voorkomen waarin ze misschien een verkeerde beslissing maken (verkeerde draai oid) en zichzelf verwonden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:28

Ik zou het niet doen. Ik kan me voorstellen dat je jaarling dan ook niet meer begrijpt wat je bedoelt. De ene keer mag ze niet voor je vluchten en de andere keer jaag je haar op.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:30

waarom, als hij zich uit wil leven doet hij dat zelf ook wel. en met opjagen verpruts je ok nog eens de band die je met hem hebt/wil krijgen...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:32

Ik zou het ook niet doen, ik zou het dier lekker met rust laten en zelf zn weggetje laten zoeken in het opgroeien........ das het nadeel van een jong dier, je kan er helemaal niks mee

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:36

SuzanneHk schreef:
Het is bewezen dat bij veulentjes die heel veel rennen en doen het kraakbeen niet goed kan ontwikkelen. De hele dag op stal staan is daarentegen ook niet goed voor de ontwikkeling van het kraakbeen. Het beste is gedeeltelijk op stal en gedeeltelijk bewegen. Als je veulentje in de wei al rent zou ik het daarbij laten.

Dit leg jij helemaal verkeerd uit...

Het is inderdaad bewezen dat een opgroeiend paard gedoseerd moet bewegen, dwz, de hele dag door. Dus niet 23 uur per dag in een te kleine ruimte en 1 uurtje opjagen, dus geen piekbelasting.
Paarden welke de hele dag door de ruimte hadden om wanneer het hen zelf uitkwam zo nu en dan een sprintje te trekken of een maatje te pesten bleken het beste op te groeien. Dus ooook 's nachts.