gogue

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

gogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 22:15

hallo,wat is de bedoeling van de gogue eingelijk?? ik heb het vanavond gebruikt om haar leren te ontspannen en het werkt wel,ze loopt mooi voorwaart neerwaarts,moet ze constant een aanleuning hebben,want ze strekt veel de hals dan,ze is dan ontspannen?? leren ze zo in de aanleuning te lopen ook met rijden?want ze is erg stijf,ze is 17 jaar!!hoevaak moet je longeren met een gogue zodat je nageeflijkheid ziet met het rijden?? graag reacties?? en wie gebruiken het nog meer??

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 22:27

niemand die het mischien weet!!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 22:40

Ik heb toevallig vanavond weer gelongeerd met een gogue.
Als ik longeer gooi ik hem om (ongeveer 2x per maand)
Het nut / doel... naar mijn idee leren ze ervan te ontspannen door een voorwaartse neerwaartse beweging zonder dat je ze echt "vast" zet (mochten ze omhoog komen kan dat altijd wel iets, zit dus rek in).
Door de druk achter de oren leren ze te zakken en als "beloning" verdwijnt die druk dus.

Je bevorderd het vwnw lopen zodat ze dus naar mijn idee dit ook sneller en makkelijker zullen doen onder de man.
Daarnaast train je de spieren hiermee.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 23:04

bedankt cinzano voor de rreactie

Maybe

Berichten: 276
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Veen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:59

Hoi Natalie, Ik gebruik de gogue (wist niet dat je het zo schrijft!) heel af en toe op mijn verzorgpaard om haar spieren te trainen en ze blijft zo gemakkelijker op de goede plek met haar hoofd. Als ik dat een keer heb gedaan, dan doe ik het een paar maanden niet. Je kan er niet zo snel iets verkeerds mee doen naar mijn idee omdat de stiek goed meerekt. Maybe wordt er altijd heel ontspannen van.

Succes ermee.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:21

Gogue:
Bij de gogue drukt de hulpteugel op de nek, de mond en onder de hals. Dit type kunt u op twee manieren bevestigen, waarvan er een geschikt is voor het springen. Het paard moet zijn hoofd laag en naar voren houden, waardoor het een betere houding aanneemt.
Deze hulpteugel wordt veel gebruikt bij het longeren.
Afbeelding
bron:Paarden.de

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:11

Nu ben ik wel heel benieuwd naar de tweede manier Knipoog Ik bevestig de gogue altijd zoals op bovenstaand plaatje.....

Maar goed, ik longeer haar altijd voor het rijden eerst even een minuut of 10 met gogue. Dit omdat ze moet leren ontspannen te lopen, en zelf die ontspanning op te zoeken. De gogue bevordert dus idd de ontspanning en stimuleert het ruggebruik.
Hoe vaak je moet longeren voordat je resultaat ziet met het rijden, is niet te zeggen. Het hangt helemaal van paard en ruiter af.

Succes!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:19

Maybe schreef:
Hoi Natalie, Ik gebruik de gogue (wist niet dat je het zo schrijft!) heel af en toe op mijn verzorgpaard om haar spieren te trainen en ze blijft zo gemakkelijker op de goede plek met haar hoofd. Als ik dat een keer heb gedaan, dan doe ik het een paar maanden niet. Je kan er niet zo snel iets verkeerds mee doen naar mijn idee omdat de stiek goed meerekt. Maybe wordt er altijd heel ontspannen van.

Succes ermee.


Wat jij bedoeld is een halsverlenger. We hebben daar de verkeerde naam bij geleerd... een goque is wat anders, kijk maar op de foto... In een goque zit geen elastiek, dat is gewoon koord.

een halsverlenger is bedoeld om paarden die te kort lopen in hun hals langer te laten lopen,zonder echt druk uit te oefenen op hun mond. Een goque is er zoals Chinzano al zei, om je paard te leren voorwaarts-neerwaarts te lopen. Volgens de boeken mag je er ook mee rijden. Dat heb ik alleen nog nooit iemand zien doen. Ik heb er persoonlijk geen, maar een vriendin van me longeerd er één keer per week mee. Bij haar paard werkt het.

Waar wij (Maybe en ik) hebben leren rijden werden die termen anders gebruikt. Daar werd een halsverlenger een goque genoemd...