waarom proefjes oefenen thuis?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

waarom proefjes oefenen thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 16:43

Ik ben nu 3 jaar lang menner Knipoog en doe dan voornamelijk dressuur.
Sinds feb. rij ik ook ohz. dressuur.

Maar nu hoor ik van veel mensen dat ze heel vaak hun proefje thuis oefenen? Maar wat is daar nou echt het nut van?

Als ik al 2x achterelkaar op de lange zijde middendraf oefen gaat mijn pony de 3e keer al uit zichzelf. Dit is met proefjes ook.
Ik rij 2x een volte bij E (of B) en de 3e keer maakt hij ergens op de lange zijde voor de E (of B) alvast de volte...

Maar misschien zijn er mensen die mij weten te overtuigen Lachen

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:47

Ik oefen thuis in de regel geen hele proeven Lachen ik zie daar het nut ook niet van.
Thuis train ik gewoon de oefeningen die in de proeven van mijn niveau voorkomen, plus natuurlijk ook al wat oefeningen uit de volgende klasse(s).
Soms rijd ik wel eens stukjes, zoals die in de proef voorkomen.

Ik denk dat je niet overtuigt hoeft te worden, als je thuis gewoon je paard goed voor elkaar hebt, en de oefeningen zitten er netjes in, dan komt het wel goed Haha!!
En je hebt inderdaad van die slimme paarden, die kennen de proef als érg snel, en zijn je dan al gauw voor, dat werkt idd alleen maar in je nadeel Haha!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:48

De week voor een wedstrijd ziet er bij mij als volgt uit:
De maandag longeer ik, de dinsdag rij ik voorwaarts neerwaarts, de woensdag heb ik les, de donderdag rij ik de proef 1x!! (zodat ze niet uit zichzelf gaan lopen), de vrijdag werk ik aan de punten die ik slechter vond gaan in de proef de dag ervoor, de zaterdag rij ik de proef nog een keer en meestal loopt ze zondag dan goed.

De reden waarom ik toch oefen is omdat je dan niet voor verassingen komt te staan en als de voorlezer een fout maakt dan ken je de proef toch ongeveer en hoef je daar niet onder te lijden.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:52

ik rij in de week voor mn wedstrijd de proef 1 of 2x thuis, dan weet ik wat mn paard moeilijk vind in de proef en dna kan ik dat(op andere plaatse in de bak) oefenen
ook lees ik de proef op de dag zelf nog een paar x door, was laatst wel handig want door de harde wind hoorde ik de voorlezer haast niet, en omdat ik zelf de proef kende kon ik hem toch goed uitvoeren.

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:54

Ik neem ook een week van te voren de proef door zodat idd als de voorlezer een fout maakt ik die zelf kan herstellen.
Ik oefen meestal de oefeningen uit de proefjes.... niet in de volgorde van de proef maar gewoon kris kras door elkaar....

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:55

Zodat ik op de wedstrijd geen "huh Verward " reactie van mijzelf krijg. Ik ben zo al zenuwachtig genoeg!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:58

Het is iig handig dat je ongeveer weet hoe het proefje gaat. Ik heb iemand wel eens behoorlijk de mist in zien gaan. Ze wist gewoon niet wat ze moest doen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 17:00

Ja, dat je je proefje een paar keer oefent kan ik begrijpen.
Maar bijvoorbeeld een vriendin van mij, die oefent iedere les haar proefje...Dat moet van haar instructrice Verward Daar kan ik toch niet echt het nut van inzien.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:00

Omdat ik de proeven een beetje wil leren. Als ik ze doorlees heb ik nooit problemen, maar als ik ze vervolgens moet rijden wil ik nog weleens de weg kwijt zijn Haha!

Ook oefen ik de proeven graag om dingetjes uit te proberen en kijken hoe mijn paard op sommige oefeningen achter elkaar reageerd.

Verder heb ik gemerkt dat de eerste keer dat ik een proefje rijd het soms TE snel gaat en mijn paard ook niet goed weet wat er van haar verwacht wordt. Na het een keer gereden te hebben weet ze weer wat de bedoeling is

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:08

Sjonniej schreef:
Ja, dat je je proefje een paar keer oefent kan ik begrijpen.
Maar bijvoorbeeld een vriendin van mij, die oefent iedere les haar proefje...Dat moet van haar instructrice Verward Daar kan ik toch niet echt het nut van inzien.


Nee ik ook niet. Dat je hem een paar keer rijdt en dan op de zwakke punten door oefent, prima! Maar iedere keer opnieuw? Nee dat heeft geen zin IMO.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:33

Ik ben zondag voor het eerst gestart en heb toen allebei de proeven een keer geoefend, zodat ik idd niet voor verassingen kom te staan!
Ik moest de B11 rijden en daar moest je E afwenden en X-A halve grote volte rechts, nou dat had ik echt nog nooit gereden, dus als ik het op mijn proef zelf pas zou krijgen zou ik denk ik echt de mist ingaan!

Maar idd om het nou heel vaak te doen, vind ik een beetje overdreven!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:35

Afgelopen zondag werd ik herrinert waarom het nuttig was, reed 2 keer de verkeerde kant op.
Maar het is altijd handig ongeveer te weten hoe je moet rijden.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:38

Ik rij de preof van de wedstrijd in die week vaak 2 keer. 1 keer aan het begin van de week, zodat ik weet wat er in voorkomt en de dagen erop train ik dan op de slechte punten zodat deze beter worden. De dag voor de wedstrijd rijdt ik hem nog een keer en vaak gaat het dan op de wedstrijd goed.

Verder lees ik hem in die week ook nog een aantal keer over.

Ik ben in elk geval door het oefenen en door het gevoel dat je weet dat je hem kent een stuk minder zenuwachtig.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:40

vanaf de L2/M1 ben ik mijn proefjes serieus gaan oefen (iig 2x).
Er zitten nl best snelle overgangen in waarvan je eigenlijk al moet weten of ze komen of niet, anders haal je het niet meer.

Daarnaast is mijn vader al wat ouder Knipoog en wil nogal eens een foutje maken, meestal weet ik (of mijn pony Haha! ) dan nog wel de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:40

ik oefen het 1x
Dit zodat je zelf weet waar en wanneer alles komt.

En de oefenaars haal je er op concours zeker uit.
Als er een keer staat H-K middendraf, vliegt de helft de diagonaal al op Haha!

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:42

Ik deed het altijd zodat ik ze goed uit mijn hoofd wist, dus mocht iemand het fout voorlezen dan reed ik gewoon door.
En om te kijken waar ik meer op kon oefenen.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:44

runningkawa schreef:
En de oefenaars haal je er op concours zeker uit.
Als er een keer staat H-K middendraf, vliegt de helft de diagonaal al op Haha!


Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Haha!

hoe vaak ik dát wel niet fout gedaan heb tijdens het oefenen!
Die proef heb ik echt wel 2000x geoefend!
Tijdens de proef wilde ik bijna afwenden, gelukkig zei er iemand iets te hard *ahum*, maar het is echt automatisme.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:46

Ik dus tijdens het oefenen ook Haha!
Maar gelukkig in de proef niet, omdat je het dan weet.
Toch mooi weggegooide punten anders.

En idd je weet wat er gaat komen, dat rijd veel relaxter.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:56

Zodat ik weet hoe de proef in elkaar zit, als ik alles voor het eerst meteen vlot achter elkaar moet rijden moet ik nog teveel kijken waar die letter zich nu weer verstopt heeft (voornamelijk met al die extra Z letters)...
En natuurlijk voor het verkeerd rijden.. Al ben ik daar ook een kei in in de wedstrijdring.. (er wordt al aan me gevraagd: en ben je vandaag wel de goede kant op gegaan?? Haha!:D)..

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:06

ook zowat de vorige antwoorden Haha! . Dan weet ik tenminste wat er gaat komen en waar de moeilijke punten zijn. Ik laat mijn proef trouwens nooit voorlezen, ik rij ze altijd van buiten (de laatste keer dat ik op (oefen)wedstrijd ging had ik hem nog eens als uitzonderlijk geval laten voorlezen en ja hoor, we reden dus weer verkeerd Haha! ) dus ik kan die oefening best wel gebruiken.

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:15

ik oefen wel voor een wedstrijd.. de proef die ik dan heb omdat ik anders met de wedstrijd.. de proef geen zak van snap.. en bendan ook zenuwachtig.. maar gelukkig heb ik nu een winstpunt en kan ik beginnen met springen!! dus geen dressuur proefjes meer!! oefenen

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 18:41

Ik oefen ook van te voren. Zodat ik het proefje uit m'n hoofd ken, en dat het dan dus niet zo is van, ''He? Wat zei je?'' Haha!
Want dan gaat het dus mis en is de concentratie weg, en maken we fouten.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:08

Ik oefen thuis wel graag de proeven zodat ik weet waar de knelpunten zitten (aangezien je in een proef toch sneller bepaalde onderdelen achter elkaar krijgt dan je thuis vaak rijdt) en dan kun je daar nog aan werken.
Tevens raak ik dan een beetje gewend aan de proeven (ben nu net in de L begonnen) zodat ik niet continu op mn voorlezer hoef te letten.

runningkawa schreef:
En de oefenaars haal je er op concours zeker uit.
Als er een keer staat H-K middendraf, vliegt de helft de diagonaal al op

Dan oefenen die juist niet, anders zou je weten dat daar geen diagonaal zit.. Haha!

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:13

Voor de B hoeft het niet zo nodig... Je hebt tijd zat om na te denken voor de volgende punt en de lijnen zijn logisch...

Laatst een M1 proef gereden en die werd een stuk ingewikkelder, lastiger lijnen en het is toch fijn dat je weet wat er komen gaat...

Ik rijd mijn proeven wel 1 keer... of lees ze door... De moeilijke punten leg ik een stempel op, en oefen die extra door die week...

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 19:44

tuurluk moet het voor de b proef ook.. je hebt gewoon mensen die niet oefenen en nog steeds niet weten wat er in de proef voorkomt. dan kunne de lijnen nognet zo logisch zijn, maar als iemand mij te laat voorleest heb je dus echt niet genoeg voorbereiding.. ook niet in de b(van de zenuwen wil iknog wel eens doof worden)
bij de b is het juist zo dat er lange lijnen zijn waar je bijna niets doet(ikverveel me er altijd in en mijn paard ook zodatie tijd heeft om te etteren) bij de proeven die sneller op elkaar volgen hebben jij en je paard minder tijd om na te denken(dat kan positief of negatief zijn Haha! )

maar ik oefen mijn proefje gewoon 1 keer. gaat er een stukje niet goed? dan draai ik hem zo om en gaan we het steeds weer over doen tot ik hetgoed vind Haha! en mijn paard is er zo 1 die liever zijn eigen ding doet.. die dus absoluut niet op de automatische piloot loopt, dus heb ik gelukkig nooit geen last van.

ik heb 2 keer een proefje ergens anders gedaan( 1 keer op ander terrein en 1 keer in de grasbak buitendie hij nooit van dochtbij gezien had)
hij deed gezellig wattie zelf wilde Haha!(leuk zeg bordjes uit de grond schoppen) dus hoe hard ik ook thuis oefen, uit is hij altijd anders.. tis puur voor mezelf dat het inmijn hoofd zit.