wanneer mag je castreren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

wanneer mag je castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 22:03

hoi, op welke leeftijd mag je een hengst castreren?

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:04

Ik heb net nog in een boekje gelezen. Dat als je je hengst castereerd onde de 3 jaar dat hij dan niet goed of volledig kan uitgroeien, ik weet niet of het waar is maar het staat er in iedergeval.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 23:29

Castreren kan vanaf het moment dat de ballen zijn ingedaald. Hoe langer je wacht, hoe meer het paard als een hengst zal uitgroeien, dus met veel hals en, vaak, veel persoonlijkheid *LOL*
Men zegt dat als een paard jong gecastreerd wordt ze groter worden omdat de groeischijven in de botten (van de benen) langer "open" blijven, lees: het paard kan doorgroeien.
Persoonlijk vind ik dat je een paard moet castreren juist voordat hij vervelend/onhandelbaar wordt. ik ben geen voorstander van jong castreren, maar helaas heb je soms geen andere keuze.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:50

als je wilt castreren moeten ze minimaal 1 jaar zijn. Die van mij is op zijn 1e verjaardag geholpen Haha! , leuker cadeau kun je niet krijgen Extreme duivel Nagelbijten / Gniffelen , maar hij is minder druk en gemeen dan dat ie een jaar geleden was. En hij bijna geen klap gegroeit sinds hij een-je-weet-wel-hengst is, hooguit 2 of 3 cm. Terwijl de DA zei dat hij dan een groeispurt zou gaan maken, ik moet het nog zien....

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:53

ja als je een enter al laat helpen stop alles kwa groei.
daarom is het beter niet eerder als 2.5 jaar te castreren Scheve mond

carola1

Berichten: 1586
Geregistreerd: 22-02-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 09:59

Ik heb een shet en die wordt morgen gecastreerd.
Hij is 2 jaar.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:11

Dribbelkont schreef:
ja als je een enter al laat helpen stop alles kwa groei.
daarom is het beter niet eerder als 2.5 jaar te castreren Scheve mond


goh, hoe verklaar je dan dat een op 9mnd gecastreerde Fjord uiteindelijk 1,51 (!!) wordt?
Wat dat jaar betreft, ik heb jaarlingen gezien waarbij de ballen nog niet zijn ingedaald, daar valt dus weinig aan te castreren.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 10:12

Mijn verzorgshet is met bijna 2 gecastreerd. De veearts schatte hem vorig jaar bij het castreren 2,5 jaar, terwijl hij een paar maanden geleden begon met wisselen Verward
Maar hij is gecastreerd omdat hij bijna onhandelbaar werd, bijten, bokken over de dijk, gewoon erg vervelend dus.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 11:36

he, shoot, we krijgen een veulentje! Maar nou hoop ik dat het een hengst is want we willen het mischien houden alleen het probleem is dat de moeder niet kan opschieten met merrie's(ja ja een echt flird Tong uitsteken Knipoog ) dus hoop ik op ene hengstje, ik vind het even lief maar als je ze dan gaat spenen dan kunnen e daarna ook niet bij elkaar.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 11:53

Je mag dus pas castreren als de ballen zijn ingedaalt. Ik ken iemand die had een shet en op zijn 3e waren ze nog niet ingedaalt en hij werd al 'gevaarlijk'. Je kan hem dan laten opereren als je hem echt wilt castreren en de ballen zijn niet ingedaalt. Ik geloof het was rond de 500 euro..

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:33

Een normalen casteratie kost toch rond de 165 euro ?

500 is wel extreem duur

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:39

ja maar die 500 euri is dan voor op de kliniek denk ik... mijn castratie gewoon op de wei was 90 euri..... was voor een haflinger btw

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:46

500 euro is dus die operatie.
Die van tim was 120 geloof ik

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 20:51

ik heb een een hengstje van 4 maanden (is wel uniek)laten castreren,beide balletjes waren ingedaald en mijn veearts heeft toen met utrecht overlegd en in principe kon het gedaan worden.

het veulentje heeft totaal geen enkele hinder ervan gehad zoals ontstekingen/zwellingen,koorts,suf of sloom zijn.en hij is schitterend uitgegroeid tot een grote ruin.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:38

casanova schreef:
ik heb een een hengstje van 4 maanden (is wel uniek)laten castreren,beide balletjes waren ingedaald en mijn veearts heeft toen met utrecht overlegd en in principe kon het gedaan worden.

het veulentje heeft totaal geen enkele hinder ervan gehad zoals ontstekingen/zwellingen,koorts,suf of sloom zijn.en hij is schitterend uitgegroeid tot een grote ruin.


Wáárom zo vr0eg castrerren??????? Kijk als die niet handelbaar is op 1 jaar lijkt me wat logischer, maar v0lgens mij 0p 4 maanden d0et dat beest n0g geen dr0l. Charly is nu bijna 1 jaar, die d0et NIKS!! Dus ik zie nog geen reden om hem te castreren. Hij staat lekker tussen andere jaarlingen en zal daar lekker zen ei kwijt kunnen met zen 5en!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 10:48

mijn doet ook nog niets Haha! hij is nu bijna 7 of 8 weken Bloos

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:21

het was ook niet dat hij niks deed,maar het was een muildierhengstje(trouwens onvruchtbaar) wat met 5 maanden weg zou gaan voor enkele jaren (uitlenen) en omdat ikzelf de zorg na het castreren wou doen heb ik gevraagd of het kon?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:09

sja, kan als de ballen ingedaalt zijn
ik laat die van mij hengst tot ie van de opfok af komt
misschien ook tot na het inrijden en als ie makkelijk is , dan laat ik hem hengst
ik heb een adres waar hij als hengst ook welkom is en met gezelschap staat
jong gecastreerde paarde vind ik vaak wat missen kwa bouw wat later gecstreerde paarden wel hebben

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:13

Wij hebben de 3 jarige 2 weken terug laten castereren
Dit mede omdat die steeds gevaarlijk werd op stal daar buiten iks aan de hand
Hij is nu al een stuk makelijker geworden
En hij ziet er nog super uit mooi nek erop en alles
Bij ons was castereren 75 euro en binnen 20 minuten gedaan

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:22

Mijn paard was nog geen jaar denk een maand of 9/10 en werd lastig tegen over andere mensen en bovendien liep hij met zijn moeder in het land en nog meer merries.
Hij is desondanks uit gegroeid tot een paard van 1.70 terwijl zijn moeder 1.44 is en zijn vader 1.65.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:58

Mijne is nu bijna 1 jaar. En ga echt proberen hem tot zijn 3e hengst te houden, mits hij gevaarlijk voor mezelf word. Maar tot nu toe is die echt een schatje. Niet steigeren, niet bijten, geeft voetjes, makkelijk met poetsen, makkelijk in de trailer ( als je m goed vast zet haha ) Lief naar andere paarden lief naar mensen... Dus zie nog geen rede om te castreren

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:49

sweet_angel schreef:
Mijne is nu bijna 1 jaar. En ga echt proberen hem tot zijn 3e hengst te houden, mits hij gevaarlijk voor mezelf word. Maar tot nu toe is die echt een schatje. Niet steigeren, niet bijten, geeft voetjes, makkelijk met poetsen, makkelijk in de trailer ( als je m goed vast zet haha ) Lief naar andere paarden lief naar mensen... Dus zie nog geen rede om te castreren

Wacht maar Extreme duivel

Je hebt leuke hengsten er tussen zitten, maar ook draken.
Gino werd gecastreerd omdat het echt een mini-draak was Haha!

Alleen als je hem als hengst houdt, dan denk ik wel dat je problemen krijgt met stalling, de meeste stalhouders zien liever niet een hengst op hun stal ivm merries

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:58

Nee weet ik, maar waar hij nu staat mag alles.. Dus dat is wel mooi. En tja de stallen zien dr nie super uit, maar het land is gewoon heel goed voor hem, en je ziet het ook dat hij het naar zijn zin heeft. De eerste 2 dagen dat hij dr was, was die wel vervelend hoor. Zich niet laten pakken in de bak, naar me vriendin gericht steigeren. Maar nu gaat het echt super!! Dat land doet hem goed! En hij komt al gewoon naar me toe als ik het land in loop dus dat zit wel goed Knipoog! En misschien een voordeel, dat Charly niet zo groot word. Hoogstens 1m50. Dus zal hem denk wel aankunnen mits hij echt super sterk word. Maar dat verwacht ik niet.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:04

Paarden zijn sterker dan we denken.
Ik heb 2 volwassen mannen hangend aan een steigerend paard gezien Tong uitsteken

Maar later, als Charly de opfok uit kan, wat dan?

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 17:27

Het is niet echt een opfok waar hij staat. Het zijn gewoon stallen.. En ze hebben dan hééél véél land wat verdeeld is in 2 helfden. 1ne helft voor merries, andere helft voor hengsten. En dat is dan weer verdeeld in 1,2,3 jarige hengsten en dan 4jr en ouder. Gaat super! En als hij ouder is kan hij daar ook gewoon blijven staan...