opstijgen.. rechts of links???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

opstijgen.. rechts of links???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 16:20

Ik stijg altijd aan de linker kant van mn paardje op..

Nu las ik laatst dat dat eigenlijk helemaal niet goed is, en dat je daarin moet afwisselen...
Want dan zouden de spieren van je paard aan allebei de kanten beter ontwikkelen en anders meer aan de linker kant..

Wat is jullie mening hierover??

En wie stijgt er afwisselend aan beide kanten op??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:21

Ik stijg de ene dag links en de andere dag rechts op. En als ik links ben opgestapt, stijg ik rechts af en andersom.
Beter voor je paard, beter voor je eigen lenigheid, beter voor m'n beugelriemen.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:25

Pff... ik kom dus echt niet aan de rechterkant op mijn paard.
Van links kom ik er wel makkelijk op, maar om haar rug te ontlasten gebruik ik vaak een krukje of trappetje.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:27

Goede vraag eigenlijk.
Waarom stijgen we eigenlijk links op?

Zelf stijg ik meestal links op, maar gebruik ook regelmatig wel een een krukje of trapje Haha! Rechts opstijgen lukt me echt niet... Eigenlijk best wel stom, maar ja...

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:27

Ik stijg standaard links op, maar af en toe klim ik weleens via de rechterkant op Jip. Op een groter paard weet ik niet of het me wel zou lukken, maar op Jip heb ik er geen moeite mee en Jip heeft er ook geen moeite mee.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:28

Het is inderdaad beter (voor paard en voor beugelriemen *LOL* om afwisselend aan beide kanten op te stappen. Maar omdat ik het altijd links heb gedaan (zo heb aangeleerd), stijg ik links veel makkelijker op, dus dat doe ik dan ook eigenlijk altijd.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:31

Ik wil t.z.t. Xara wel aanwennen dat aan allebei te kanten opstijgen heel normaal is. Bij Rosalien durf ik het nog niet. Ze wil nog wel eens gaan lopen als ik halverwege hang en ik ben bang dat ik m'n been er niet overheen krijg. Maar ja, ik kan dat ook moeilijk op Xara oefenen als ik dat niet kan. Hmmm... toch maar eens proberen op Rosalien. Haha!

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:36

Ik stijg ook links op. rechts lukt me wel maar niet zo makkelijk. En links opstijgen komt van vroeger, dat hoorde nou eenmaal zo, net als links leiden en optuigen. Dat is mij altijd verteld Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:38

Ik ga met Sonja mee dat het heeeeel wat beter voor je paard, voor jezelf en voor het tuig is om, om en om op en af te stappen. Maar ik stap altijd links op, rechts kan ik niet, doordat ik altijd links op ben gestapt. Ik denk ook dat mijn verzorgpony het niet leuk zou vinden als ik oppeens rechts opstap (en al helemaal niet als ik daar dan twee keer zo lang over doe Haha!)

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 16:39

nee links opstijgen komt van vroeger van de cavelarie(schrijf ik het goed?? Blond )

die hadden hun zwaard aan de rechterkant en als ze dan rechts op stijgden stak dat zwaard in hun been..

dus vandaar...

dat heb ik tenminste gelezen hoor Haha! Haha!

ik ga denk ik ook maar proberen om aan allebei de kanten op te stappen, maar vind het best moeilijk omdat ik het nou eenmaal gewend ben..
ach, oefening baart kunst Haha! Haha!

8Eveline

Berichten: 3210
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:42

Euh ik ben het ook eens met Sonja hoewel ik zelf het niet doe. Ik rij namelijk alleen op een manege. En daar tja steigen we alleen links op. Maar ik ben van meing dat je beter kunt afwisselen. Maar als ik een verzorgpaard zou nemen ga ik wel elke keer wissenlen dus van opsteigen

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:43

Ik altijd links, denk dat ik het rechts niet eens kan Haha! Misschien maar eens proberen. Ik wissel wel af en toe de beugelriem om. Van de fysio moesten we wel aan 2 kanten aansingelen omdat anders het zadel scheef zou zitten. We moesten van haar eigenlijk ook met een stoel of krukje ofzo opstappen.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 16:59

mmm... is ook zo, dit heb ik ook ooit een gehoord. Vandaag geprobeert vanaf rechts, maar dat wou niet, en dat terwijl ik wel in galop de andere kant op kan springen met voltige
Dan moet ik het maar vanuit galop doen... Haha!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:04

Ik stap wel eens rechts op, maar nooit af. Zal het eens proberen...

Eigenlijk stap ik altijd op met een opstapje, ik kan niet hard genoeg afzetten van de grond en ik vind het niets om met m'n volle gewicht aan z'n zijkant te hangen, al is het maar 2 seconden..

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:09

Ik stap met zadel zowel links als rechts en af. Is inderdaad veel beter, geen eenzijdige belasting. zonder zadel lukt het me alleen maar om via de linkerkant erop te springen.
In Engeland is het trouwens ee ngoede gewoonte om via een trap op te stijgen, dat gebeurd daar overal!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 17:13

pff moet je dus overal een trap meenemen...
bv naar wedstrijden en als je een lange rit met tussenstop gaat maken..
hahahah ik zie het al voor me, al die mensen met een trap onder hun arm op hun paard Haha! Haha!

SplashIsLief

Berichten: 33030
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:18

ik stijg eigenlijk altijd links op en af en toe als ik in een melige bui ben stijg ik rechts op (met veel moeite Tong uitsteken )
stijg ook altijd links af

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37237
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:40

Ik wissel meestal af, al stap ik gewoonlijk juist altijd aan de rechterkant op en dan met een opstapje. Mijn paardje maakt het niks uit en nu kan ik ook vanalles als opstapje gebruiken (boomstam, paaltje of een stoel oid). Hij blijft wel braaf stilstaan.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:49

Altijd links, is gewoonte bij mij en bij paard. Bovendien is mijn andere knie niet helemaal zoals het zijn moet, die trekt dat niet zo best. Dat scheef worden van je paard zal ook wel meevallen, die paar secondes. Of je moet zelf "veel lucht verplaatsen", dan misschien wel.
Beugelriemen wissel ik wel regelmatig.
Aan de hand geleiden doe ik wel aan beide kanten, net hoe het uitkomt.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:53

Ik stijg altijd links op, dat is bij mij zo aangeleerd, ik zou me afvragen waarom je rechts zou opstijgen, terwijl links een basisstand is! Ik kan niet eens rechts opstijgen, want dat ben ik niet gewent, dus vandaar dat ik altijd links doe!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 17:58

Ik doe het altijd links, maar bij noodgevallen lukt rechts ook en ook Par heeft daar geen problemen mee.
Ze blijft zelfs beter staan omdat ze het niet gewend is hahaha.

Maar dat het voor het paard idd slecht schijnt te wezen heb ik pasgeleden nog gelezen dus denk dat ik dat regelmatiger ga doen.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:03

Ik stijg vaak links op, maar ook af en toe rechts, is alleen maar goed dat hij beide kanten leert Knipoog/.

Khartoum

Berichten: 1598
Geregistreerd: 30-04-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:51

ik stijg bijna altijd links op maar als bv t zadel net een tikje scheef licht stijg ik welis eventjes aan de andere kant op en als ik toevallig aan de rechter kant sta wil ik er ook welis aan die kant opstijgen maar het hoort (heb ik altijd geleerd) aan de linker kant Knipoog Pling

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:19

Ik stijg verschillend op, de ene keer links de andere keer rechts.
waarom? omdat ik vaak geen zin heb om, om te lopen...

verkaatje
Berichten: 741
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Amstelveen/Oostwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:24

Meestal rechts, meetsal links. Eigenlijk gewoon om en om. Vooral om het paard, dat alles gewoon wordt. Ook opstappen dus.